2011-04-21, 21:37
Medlem
Vilket är att föredra som betalkort?

Fördelar American Express Gold:
- Allmänt snyggt kort
- Bonus på alla köp, ca 0.5% tillbaka
- Billigare årsavgift
- Bra reseförsäkring
- Gratis första året

Nackdelar:
- Fungerar inte på alla butiker

Fördelar Eurocard Platinum:
- Rabatt på utvalda nätbutiker
- Concierge service
- Bättre reseförsäkring
- Accepteras i så gott som alla butiker

Nackdelar:
- Tråkigt utseende
- Dyrare årsavgift

Säg att vi handlar för 200 000kr per år och gillar att resa men gör det bara privat, vilket hade ni valt?
AmEx hade gett dig lite över 1000kr i bonus, med Eurocard hade du behövt shoppa för åtminstone 20-50 000kr via deras utvalda nätbutiker för att nå liknande summa (med 2-5% Back2u).
Är Eurocard's concierge service värt namnet? Någon som testat?
Citera
2011-04-21, 23:21
Medlem
revodnebs avatar
Jag har Amex Gold Card privat och använde senast mina poäng för att betala en resa, mycket smidigt. Använder det hela tiden så det blir fort mycket poäng, mat, bensin etc. Har även blivit tvungen att utnyttja reseförsäkringen ett par gånger, fungerar mycket bra och man blir väl kompenserad.

Eurocard är jag inte så insatt i numera, har haft det på jobbet och tyckte inte det var något speciellt.
Citera
2011-04-22, 00:32
Medlem
annanmedlems avatar
OKQ8 Visa är brunt.
Citera
2011-04-22, 20:59
Bannlyst
med platinum får du priority-pass oxå...
Citera
2011-04-22, 21:30
Medlem
Jag hade tidigare Amex Platinum privat, men bytte till ett Eurocard Corprate Platinum.

Amex var väldigt oflexibla när det gäller att flytta fakturaperioderna så att de passar sista inlämningsdatum för utlägg - och jag hade under dessa perioder mellan 30k-300k i utlägg, och det slår rätt hårt på lönen om det ej matchar.

Nu när jag har haft Euro Corp ett tag, så har jag även tagit ut ett likadant privat - och vad jag upplevt hittills så ger Euro det lilla extra för sina kunder.

Exempelvis så levererar de kortet i en Box + plånbok (visserligen en Euro plånbok, men det är tanken bakom som jag gillar)

Conciergeservicen var grym på AMEX - de fixade bl.a riktigt bra bord på Bungalow8 i NY, och VIP Room i Paris åt mig.
-Hur den servicen är på Euro vet jag ej, då jag ännu inte nyttjat den.

Men på det stora hela så är jag mer nöjd med Euro - de har ju även "delbetalnings"funktionen, som gör att jag kan matcha mina jobbutlägg perfekt.

Priority Pass ingår i båda - vilket är mycket bra.

Och eftersom även Amex Platinum börjar bli ett ganska vanligt kort, så kan man lika gärna ha Euro för att vara "cool".

Centurion och vissa Schweiziska svarta kort - är det som gäller om man är riktigt tung.
Citera
2011-05-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag har Amex Gold Card privat och använde senast mina poäng för att betala en resa, mycket smidigt. Använder det hela tiden så det blir fort mycket poäng, mat, bensin etc. Har även blivit tvungen att utnyttja reseförsäkringen ett par gånger, fungerar mycket bra och man blir väl kompenserad.

Eurocard är jag inte så insatt i numera, har haft det på jobbet och tyckte inte det var något speciellt.

Ok, jag har lite svårt att se hur man får så många poäng på mat och bensin och andra privata utgifter så man kan betala dessa resor. Du får 1000kr tillbaka av 200 000kr spenderade, kortavgiften är 1250kr så där ryker 250 000 poäng per år.

Om vi tar ett billigt exempel då en hotellnatt kostar 1000kr och flyget kostar 2000kr tur och retur så får du en weekend per år om du spenderar 1 250 000kr med ditt kort årligen. Alternativt en weekend var 3e år om du spenderar 600 000kr per år på kortet.
Citera
2011-05-03, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ROREB
Jag hade tidigare Amex Platinum privat, men bytte till ett Eurocard Corprate Platinum.

Amex var väldigt oflexibla när det gäller att flytta fakturaperioderna så att de passar sista inlämningsdatum för utlägg - och jag hade under dessa perioder mellan 30k-300k i utlägg, och det slår rätt hårt på lönen om det ej matchar.

Nu när jag har haft Euro Corp ett tag, så har jag även tagit ut ett likadant privat - och vad jag upplevt hittills så ger Euro det lilla extra för sina kunder.

Exempelvis så levererar de kortet i en Box + plånbok (visserligen en Euro plånbok, men det är tanken bakom som jag gillar)

Conciergeservicen var grym på AMEX - de fixade bl.a riktigt bra bord på Bungalow8 i NY, och VIP Room i Paris åt mig.

Men på det stora hela så är jag mer nöjd med Euro - de har ju även "delbetalnings"funktionen, som gör att jag kan matcha mina jobbutlägg perfekt.

Och eftersom även Amex Platinum börjar bli ett ganska vanligt kort, så kan man lika gärna ha Euro för att vara "cool".

Centurion och vissa Schweiziska svarta kort - är det som gäller om man är riktigt tung.

Bra inlägg.
Men just denna tråd var om Amex Gold, inte Platinum eftersom årsavgifterna är mer lika. Jämför vi amex platinum och eurocard platinum ska de rätt mycket till för den extra avgiften om 3500kr per år för amex.
Citera
2011-05-12, 03:13
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av balboah
Ok, jag har lite svårt att se hur man får så många poäng på mat och bensin och andra privata utgifter så man kan betala dessa resor. Du får 1000kr tillbaka av 200 000kr spenderade, kortavgiften är 1250kr så där ryker 250 000 poäng per år.

Om vi tar ett billigt exempel då en hotellnatt kostar 1000kr och flyget kostar 2000kr tur och retur så får du en weekend per år om du spenderar 1 250 000kr med ditt kort årligen. Alternativt en weekend var 3e år om du spenderar 600 000kr per år på kortet.

Jag hade poäng sparade från ett par år tillbaka. Om man inte använder sina poäng så samlas de ju på hög.
Citera
2011-05-12, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag hade poäng sparade från ett par år tillbaka. Om man inte använder sina poäng så samlas de ju på hög.

ja jo, men du betalar ju fortfarande samma årsavgift varje år så ju längre du väntar destu mer har du redan betalat tillbaka. Dvs 250 000 poäng per år kan du räkna bort eftersom du redan betalat tillbaka dessa
Citera
2011-05-12, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balboah
ja jo, men du betalar ju fortfarande samma årsavgift varje år så ju längre du väntar destu mer har du redan betalat tillbaka. Dvs 250 000 poäng per år kan du räkna bort eftersom du redan betalat tillbaka dessa

Men om du vill komma ifrån att betala årsavgift kan du alltid ringa när du har fått den fakturan och hota med att säga upp kortet. De kommer inte att skriva av den, men däremot erbjuda dig presentkort till olika affärer och restauranger för värden upp till 1000k. På det sättet kan du ju nästan se det som att de bjuder på nästan hela årsavgiften.

Dessutom, hur kritisk jag själv än är mot Amex, har de faktiskt en verkligt bra reseförsäkring på guldkortet. Försäkringsbeloppen är ganska höga och de är även heltäckande, så något kompletterande avbeställningsskydd behöver aldrig tecknas. Därför skulle du kunna betrakta det som att du "tjänar in" årsavgiften på det sättet, förutsatt att du reser ca två el tre gånger per år.

Men, Amex är ju inte längre så "exklusivt" som det en gång har varit (om det nu har varit det). Guldkortet är den vanligaste produkten, och sedan Platinum och Centurion trädde in på marknaden har guldkortet helt förlorat sin status, varför Amex inte heller är lika flexibla när det gäller att tillgoddose deras behov och önskemål, som någon här över har berättat om.
Det är också den främsta anledningen till att jag tycker det är orimligt att ta ut en årsavgift de gör, men den kan du ju som sagt ganska lätt komma förbi.
Citera
2011-05-13, 19:00
Medlem
InigoMontoyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ROREB

OT:Nu är det ju så att man kan byta till ett senare datum som faller lite när man vill i månaden plus att de alltid sagt till mig att det är okej att betala inom 5 dagar av förfallodatum utan att bli märkt, det är bara betalningsperioden som inte går att rubba (14 dagar). Så då tror jag faktiskt att det var du som krånglade eller inte lyssnade på vad dom sa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in