Citat:
Ursprungligen postat av zlatankomplex
Snål som man är så vill man ju göra så stora avdrag som möjligt i årets deklaration. Jag åker kollektivtrafik till och från jobbet (totalt 2,5 h/dag) och betalar för detta 890 kr /månad. Om man mot förmodan vill hålla sig inom lagensråmärke så kan jag göra avdrag för 12*980-9000= 1680 kr
Tvivelaktig som man är vill man ju hellre göra ett litet större avdrag genom att påstå att jag kört bil till och från jobbet. Detta skulle ge mig ett avdrag på 26,4 km*2*20*12*1.85 kr/km -9000 =14440kr
Situationen kompliceras av att det var först i Februari 2011 som jag fick körkort samt att jag aldrig tidigare gjort avdrag (Misstänker att skatteverket är mer benägna att kontollera en första gången)
Vad händer om jag gör en fuling och gör avdrag för bilresa till och från jobbet? Måste jag visa kvitton på bensinen?
Om skatteverket gör en kontroll kan jag då dra tillbaks mitt avdrag utan att hamna i problem?
Skatteverket kan inte se om du har körkort eller inte men däremot ser dem om du har bil eller inte. De kan fråga vilket reg nummer du kört till jobbet tex. Givetvis kan du inte ta tillbaka avdraget efter att de börjat kontrollera dig (eller du kan ta bort det men skattetillägget får du ändå).
Sen räknar Skatteverket på 220 dagar du skrev 240 dagar men du har ju en månad semester också.