2011-04-21, 15:46
Medlem
armfettamins avatar
Citat:
Ett nytt ämne ska bli möjligt att läsa på grundskolans högstadium: judiska studier. Skolverket får nu regeringens uppdrag att utforma utbildningen.
Undervisningen, som ska omfatta judisk kultur, historia, traditioner och religion, ska erbjudas under 240 undervisningstimmar och tas från den tid som enligt timplanen får användas för skolans val.

Judiska studier ska kunna läsas mellan årskurserna 7 och 9 och vara betygsatt. Dessutom ska det vara möjligt att välja mellan språken hebreiska eller jiddisch.

Efter tillstånd från Skolverket får en grundskola (kommunal eller fristående) bedriva den här typen av undervisning och elever från hela landet ska kunna följa kurserna som erbjuds.
Skolverket får nu i uppdrag att närmare utforma kursplan och kunskapskrav.

Undervisningen är tänkt att börja redan till hösten 2011 och senast den 1 augusti i år ska Skolverket redovisa sitt uppdrag

Vad kan svenska ungdomar få för typ av nytta med dessa studier?

Ger detta beslut inte ett stort utrymme för att även andra kulturer och språk ska kunna få samma status? T.ex. samiskan, romani, arabiska, somaliska, kurdiska etc.?
Citat:
http://rod.se/content/klart-f%C3%B6r-judiska-studier-i-grundskolan
Citera
2011-04-21, 15:51
Bannlyst
Åh helvete vad onödigt
Citera
2011-04-21, 15:51
Medlem
lukk3l33ts avatar
Tror knappast du kan jämföra judiska studier med t.ex somaliska och romerska studier. Att elever kan välja att få läsa om en av de största religionerna/viktiga historiska händelser ser jag inte som något negativt.

Jag skulle hellre se att man byter ut idrott, hemkunskap och andra meningslösa ämnen till förmån för dessa som faktiskt leder till något gott.
Citera
2011-04-21, 16:03
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
Ser inget fel i det.
Kanske någon som tycker att det är jätteintressant och i framtiden jobbar med något närliggande ämne.
Bra mycket nyttigare än att bli nagelskulptör om du frågar mig.

Nån annan unge kanske får lättare att konnekta med sina gamla morföräldrar.
Grundskolan ska ju vara rätt allmänbildande och öka förståelsen för andra människor.
Citera
2011-04-21, 16:03
Medlem
Sputnik2s avatar
Det låter lite surrealistiskt. Varför ska man kunna hebreiska? Varför får man inte lära sig t.ex. kinesiska eller något stort språk?

Edit: Väntar förresten ivrigt på Ezzelino med mera
Citera
2011-04-21, 16:26
Medlem
Rodolfuss avatar
Det är väl bara om en skola vill eller har jag missförstått något? Det kommer väl inte heller inkräkta på andra timmar. Jag ser inga större problem i detta, dock känns det ju som en onödig kostnad för skolan.
Citera
2011-04-21, 16:39
Medlem
Hectoriouss avatar
Med tanke på att man kan få 9års(!!!) fängelse för att ens ställa frågan om sex miljoner judar verkligen dog under förintelsen och skriva böcker om varför man har dessa tveksamheter så vet jag inte om jag är särskilt positiv till införandet av judisk propaganda i skolan...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ernst_Z%C3%BCndel
Citera
2011-04-21, 16:58
Medlem
IshethZenunims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armfettamin
Ger detta beslut inte ett stort utrymme för att även andra kulturer och språk ska kunna få samma status? T.ex. samiskan, romani, arabiska, somaliska, kurdiska etc.?
Och varför skulle det vara ett problem? Jag ser i alla fall inget problem i att svenska ungdomar får möjlighet att om de vill lära sig mer om andra kulturer. Vad är enligt dig problemet med kunskap?
Citera
2011-04-21, 17:04
Medlem
Sputnik2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IshethZenunim
Och varför skulle det vara ett problem? Jag ser i alla fall inget problem i att svenska ungdomar får möjlighet att om de vill lära sig mer om andra kulturer. Vad är enligt dig problemet med kunskap?

Det är ju lite orealistiskt med alla dessa möjligheter, att judiska studier skall prioriteras över andra "studier" är väl det den du citerar anser vara problemet.
Citera
2011-04-21, 17:12
Medlem
-Wasteland-s avatar
Att eleverna ska få några kunskaper om och insikter i de judesionistiska makabra brotten mot de europeiska folken lär man knappast kunna vänta sig. Inte heller några lektioner om den judestyrda ockerbank- och krigsindustrin. Judesvinen flyttar fram sina positioner i Sverige och det är nog ingen högoddsare att Bonnier kommer förse skolorna med Förintelsepropaganda och judesnyftskrönor.
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnik2
Edit: Väntar förresten ivrigt på Ezzelino med mera
Ja, var håller den jäveln hus egentligen? Har han blivit för gammal för att sitta på nätet med oss andra och lamentera över världens förfall och människors elände? Det börjar bli vår så han strövar säkert i skog och mark med något av Hamsun under armen.
Citera
2011-04-21, 17:18
Medlem
Sickancarlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av armfettamin

Vad kan svenska ungdomar få för typ av nytta med dessa studier?

Av svenska ungar märker man en sak, "så jävla dum och så tragiskt okunnig"! Inte fan ska de lära sig något om, judar på den korta skoltid de har för att påbörja sitt vuxenliv utan att riskera att gå under.
Citera
2011-04-21, 18:16
Avstängd
Termen "judiska studier" är en direktöversättning av det engelska "jewish studies" som är ett ämne på college och high school.

http://en.wikipedia.org/wiki/Jewish_studies

Islamic studies är också ett sånt ämne, bara en tidsfråga innan det också dyker upp i svenska grundskolor.
Korrekt svensk term blir förstås "judekunskap" men det låter ju lite makabert.
Tror på en omskrivning, "mosaisk kunskap".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in