2011-04-23, 09:55
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychoo
Södra Norrland

Inte ovanligt i delar av Dalarna heller.
Citera
2011-04-23, 12:18
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Eftersom benämningen "farbror & faster" är rätt vanlig. Vad ska man som ingift behöva göra för att räknas som faster/farbror? Gifta sig, skaffa barn eller bara vara inom familjen nog länge?

Ta det här scenariot:
Ett par träffar varandra när de är 20-23 år. Gifter sig som 25, skaffar barn vid trettio och lever tillsammans hela livet. Deras barn blir kusiner med sina syskons barn. Är det då så konstigt om dessa syskonbarn kallar detta par för "min farbror/morbror och faster/moster"?

Hela den här grejen med att "bara för man gifter sig så tillhör man inte familjen" är en överskattning av sin egen släkts förträfflighet och historia, än väsentlig åsikt.

Jag kan sträcka mig till att man har en styvfar och kallar hans bror för farbror (min 'fars' bror), men allt annat låter lite konstigt i mina öron.

Jag ser inte riktigt hur din farbrors nya tjej ska kunna bli din faster (då faster är benämningen på din fars syster - alltså låter det som att din fars syster och din fars bror är tillsammans). Ingifta kan bli fastrar/mostrar/farbröder/morbröder, men det sker antingen genom mitt överstående exempel eller om barn föds, då blir det barnens fastrar/mostrar/farbröder/morbröder. Inte dina. Ditt scenario stämmer alltså genom en snabb titt.

"En grej som jag ofta noterat i min närhet är att vissa kallar den jag hela min uppväxt kallat t.ex. faster eller moster för "min farbror/morbrors" tjej."

Mitt scenario: En dam och en äldre herre får två döttrar och två söner. Den ena dottern råkar bli min mor, den andra dottern blir automatiskt min moster, i dess rätta benämning, medan de två sönerna blir mina morbröder. Deras barn blir i sin tur mina kusiner.

Damen, som blivit min mormor, och den äldre herren, som blivit min morfar, hinner inte få fler barn och dör - nu är det slut, punkt och finito med fler mostrar/morbröder för min egen del då min mor inte kan få fler syskon. Så långt är du med mig(?).

Om nu min pappas bror, alltså min farbror, ordnar en ny tjej så kan det inte bli min moster. Det kan vara min faster, men den titeln har hon haft hela tiden då hon redan är min fars syster - oavsett om hon gifter sig med min farbror eller ej (hon får gärna låta bli för det låter lite skumt om syskon gifter sig med varandra).

Min fars syskon blir mina fastrar och farbröder. Om nu någon av min fars syskon skaffar sig ny tjej vill jag gärna veta hur du får ihop det till att det blir min faster/moster. Hur titulerar du denna tjej?

Där ligger förklaringen till "min farbrors tjej".
Citera
2011-04-23, 12:39
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrtrosa
Jag ser inte riktigt hur din farbrors nya tjej ska kunna bli din faster (då faster är benämningen på din fars syster
[...]
Min fars syskon blir mina fastrar och farbröder. Om nu någon av min fars syskon skaffar sig ny tjej vill jag gärna veta hur du får ihop det till att det blir min faster/moster.

Faster/moster har helt enkelt en vidare betydelse på vissa håll än de har i ditt språk. Det är inte konstigare än att sjuksystrar och klosterbröder inte behöver vara syskon eller att en godtycklig farbror på stan inte behöver vara din fars bror.
Citera
2011-04-23, 13:10
Medlem
Herrtrosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Faster/moster har helt enkelt en vidare betydelse på vissa håll än de har i ditt språk. Det är inte konstigare än att sjuksystrar och klosterbröder inte behöver vara syskon eller att en godtycklig farbror på stan inte behöver vara din fars bror.

Drog bara förklaringen till varför jag själv tar till "min farbrors tjej", vilket var en benämning TS inte förstod sig på enligt trådstarten. Mina framtida barn får gärna kalla dig farbror, men håller du inte med om att det kan uppkomma vissa frågetecken på vissa håll och kanter? Jag köper att man kan kalla random-personer för farbröder (hej, Farbror Einar), men om mina framtida barn började kalla dig för "min farbror Kryžininkas" så hade folk möjligen börjat tro att vi var mer än FB-bröder.
Citera
2011-04-23, 13:24
Medlem
etkanoukias avatar
Citat:
Mina framtida barn får gärna kalla dig farbror, men håller du inte med om att det kan uppkomma vissa frågetecken på vissa håll och kanter?

Det har hänt, att för mig obekanta barn har kommit fram till mig och tilltalat mig "pappa", till stort förtret för dessa telningars biologiska fäder.

I övrigt kunde man väl återinföra epiteten "tant" och "onkel" reserverat just för dessa ingifta individer ej värdiga att "på riktigt" upptas i familjegemenskapen? Om man nu vill betona skillnaden mellan blod och vatten.
Citera
2011-04-23, 14:36
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
håller du inte med om att det kan uppkomma vissa frågetecken på vissa håll och kanter?

Absolut. Jag hade ganska stora problem att pussla ihop min frus släkt innan jag insåg att hon använde moster och faster på ett annat sätt än jag var van vid och undrade om allt snack om inavel i norra Dalarna kanske ändå inte var så överdrivet. Så visst kan det uppstå missförstånd.
Citera
2011-04-23, 17:47
Medlem
Durkheims avatar
Min farbrors fru är min faster, så har det "alltid" varit för mig. Samtidigt tycker jag att det är mycket underligt att till exempel min frus systerdotter kallar mig för sin morbror. Det är lustigt hur sådant fungerar.
Citera
2011-04-23, 21:39
Medlem
Jag är själv osäker på detta. Jag skulle aldrig få för mig att kalla min morbrors sambo för moster, men när det kommer till min fasters make är jag mer tveksam. Farbror kan man ju trots allt ibland säga även om folk som inte är ens fars bror, om någon lite äldre manlig person (vilket han är).

Tycker nog det är okej att kalla sin fasters kille/sambo/man farbror, men bara för att farbror kan betyda annat än fars bror.
Citera
2011-04-23, 21:49
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Min farbrors fru är min faster, så har det "alltid" varit för mig. Samtidigt tycker jag att det är mycket underligt att till exempel min frus systerdotter kallar mig för sin morbror. Det är lustigt hur sådant fungerar.
Har du och din fru barn?

I så fall borde det inte vara konstigare än att du har både en farbror och faster.
Citat:
Ursprungligen postat av Pimson
Jag är själv osäker på detta. Jag skulle aldrig få för mig att kalla min morbrors sambo för moster, men när det kommer till min fasters make är jag mer tveksam. Farbror kan man ju trots allt ibland säga även om folk som inte är ens fars bror, om någon lite äldre manlig person (vilket han är).

Tycker nog det är okej att kalla sin fasters kille/sambo/man farbror, men bara för att farbror kan betyda annat än fars bror.
Det har jag också tänkt på. Farbror är ju ett ganska allmänt uttryck, t.ex. "Titta på farbrorn på bänken, rolig hatt".

Sen kanske det blir enklare om man har en mamma och en pappa där båda har ett syskon var av motsatt kön. Jag personligen har alltid bara haft en "av varje sort" och därmed alltid sluppit problematiken med flera farbröder eller fastrar. Kan detta bidra för er som säger "morbrors tjej".
Citera
2011-04-23, 22:13
Medlem
Citat:
Det har jag också tänkt på. Farbror är ju ett ganska allmänt uttryck, t.ex. "Titta på farbrorn på bänken, rolig hatt".

Sen kanske det blir enklare om man har en mamma och en pappa där båda har ett syskon var av motsatt kön. Jag personligen har alltid bara haft en "av varje sort" och därmed alltid sluppit problematiken med flera farbröder eller fastrar. Kan detta bidra för er som säger "morbrors tjej".

Jag har flera morbröder och säger "morbrors tjej/sambo/fru". Däremot bara en moster, men jag kallar inte hennes man morbror (kanske för att jag redan har flera, som du säger) utan mosters man eller liknande. Däremot har jag bara en faster och ingen farbror så det kanske är därför det känns lättare att säga farbror om min fasters man.
Senast redigerad av Pimson 2011-04-23 kl. 22:16.
Citera
2011-04-23, 22:27
Medlem
Durkheims avatar
Citat:
Har du och din fru barn?

I så fall borde det inte vara konstigare än att du har både en farbror och faster.
Jag förstår inte vad mina barn har med saken att göra Jag tror att anledningen till att jag kan kalla min ingifta faster för faster utan att blinka, men tycker det är konstigt att bli kallad morbror av andra barn än min systers beror på att mina ingifta mostrar, farbröder etc. var det redan när jag föddes. Jag tror att det finns en stor möjlighet att jag lärde mig att min farbrors fru "hette" faster innan jag förstod hela familjebegreppet, samt att det är mycket hög åldersskillnad. Det hade säkerligen varit svårare för mig att gå från att kalla en ingift faster för faster om jag kände henne i början av deras förhållande, eller om det hade varit mycket mindre åldersskillnad.
Citera
2011-04-25, 08:17
Medlem
Worezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durkheim
Jag förstår inte vad mina barn har med saken att göra Jag tror att anledningen till att jag kan kalla min ingifta faster för faster utan att blinka, men tycker det är konstigt att bli kallad morbror av andra barn än min systers beror på att mina ingifta mostrar, farbröder etc. var det redan när jag föddes. Jag tror att det finns en stor möjlighet att jag lärde mig att min farbrors fru "hette" faster innan jag förstod hela familjebegreppet, samt att det är mycket hög åldersskillnad. Det hade säkerligen varit svårare för mig att gå från att kalla en ingift faster för faster om jag kände henne i början av deras förhållande, eller om det hade varit mycket mindre åldersskillnad.
Själva grejen med att de är din farbror & faster när du föddes tror jag också bidrar i allra högsta grad. Dels har de funnits där i den rollen så länge du kan komma ihåg, mot att någon får den rollen efter ett par år.

Kan förstå knepigheten då fler skiljer sig idag mot förr, det måste också bidra till att det blir "farbrors tjej".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in