Citat:
Ursprungligen postat av Worez
Eftersom benämningen "farbror & faster" är rätt vanlig. Vad ska man som ingift behöva göra för att räknas som faster/farbror? Gifta sig, skaffa barn eller bara vara inom familjen nog länge?
Ta det här scenariot:
Ett par träffar varandra när de är 20-23 år. Gifter sig som 25, skaffar barn vid trettio och lever tillsammans hela livet. Deras barn blir kusiner med sina syskons barn. Är det då så konstigt om dessa syskonbarn kallar detta par för "min farbror/morbror och faster/moster"?
Hela den här grejen med att "bara för man gifter sig så tillhör man inte familjen" är en överskattning av sin egen släkts förträfflighet och historia, än väsentlig åsikt.
Jag kan sträcka mig till att man har en styvfar och kallar
hans bror för farbror (min 'fars' bror), men allt annat låter lite konstigt i mina öron.
Jag ser inte riktigt hur din farbrors nya tjej ska kunna bli
din faster (då faster är benämningen på din fars syster - alltså låter det som att din fars syster och din fars bror är tillsammans). Ingifta kan bli fastrar/mostrar/farbröder/morbröder, men det sker antingen genom mitt överstående exempel eller om barn föds, då blir det
barnens fastrar/mostrar/farbröder/morbröder. Inte dina. Ditt scenario stämmer alltså genom en snabb titt.
"
En grej som jag ofta noterat i min närhet är att vissa kallar den jag hela min uppväxt kallat t.ex. faster eller moster för "min farbror/morbrors" tjej."
Mitt scenario: En dam och en äldre herre får två döttrar och två söner. Den ena dottern råkar bli min mor, den andra dottern blir automatiskt min moster, i dess rätta benämning, medan de två sönerna blir mina morbröder. Deras barn blir i sin tur mina kusiner.
Damen, som blivit min mormor, och den äldre herren, som blivit min morfar, hinner inte få fler barn och dör - nu är det slut, punkt och finito med fler mostrar/morbröder för min egen del då min mor inte kan få fler syskon. Så långt är du med mig(?).
Om nu
min pappas bror, alltså min farbror, ordnar en ny tjej så kan det inte bli min moster. Det kan vara min faster, men den titeln har hon haft hela tiden då hon redan är min fars syster - oavsett om hon gifter sig med min farbror eller ej (hon får gärna låta bli för det låter lite skumt om syskon gifter sig med varandra).
Min fars syskon blir mina fastrar och farbröder. Om nu någon av min fars syskon skaffar sig ny tjej vill jag gärna veta hur du får ihop det till att det blir min faster/moster. Hur titulerar du denna tjej?
Där ligger förklaringen till "min farbrors tjej".