Citat:
Ursprungligen postat av Sunner
Fast en IP-adress kan ju knappast härföras till en enskild person, såtillvida nu inte den personen frivilligt säger något i stil med "Ja jag satt ensam hemma i min lägenhet vid den tiden, och min dator/router hade x.x.x.x tilldelad just då".
En IP-adress i sig är ju i det närmsta värdelös för att identifiera en enskild person, på sin höjd kan en ISP identifiera lägenhet/gatuadress. Det kan ju lika gärna sitta 1.000 personer bakom samma IP-adress.
Eller ska man tolka det boldade som att om man skriver ut en IP-adress tillsammans med en persons namn så är IP-adressen då en personuppgift då man har pekat ut personen(oavsett om det stämmer eller inte)?
Notera att jag inte säger emot vad det gäller det juridiska, jag jobbar som sagt inte med juridik, dock med IT varpå jag försöker förstå hur det tänks i sammanhanget, intressant ämne både ur yrkesmässig och rent hobbyjuridisk synvinkel.

Datainspektionen anser att en IP-adress kan vara en personuppgift. de menar inte att alla IP-adresser är personuppgifter men att en del av dem är det, de som är spårbara till ett individuellt abonnemang via en ISP t.ex. Det krävs inte heller att du eller jag själva ska ha någon möjlighet att göra den kopplingen, det räcker med att det ö.h.t är möjligt genom att samköra uppgifter från t.ex DHCP-loggarna och kundregistret för att binda uppgifterna till en person (abonnemangsinnehavaren) och därför bör man vara försiktig med hur man hanterar IP-adresser ö.h.t. om man vill vara säker på att inte bryta mot PUL.
Att publicera ett enskilt inlägg eller mail, med email-adress och IP som båda kan vara personuppgifter, i en blogg eller någon annan form som man kan beskriva som "löpande text" faller under sk ostrukturerad personuppgiftsbehandling och sådan behandling är vanligtvis
tillåten så länge det inte är kränkande (lämnar detta utan att utvecka vidare vad kränkning innebär för någonting eftersom det är någonting som avgörs från fall till fall, speciellt i PUL-sammanhang).
Om TS är onöjd med publiceringen så ska TS i första hand be den som är ansvarig för siten ta bort uppgifterna ifråga och om inte det fungerar så råder jag TS att fråga datainspektionen direkt (för att få deras syn på huruvida just den här publiceringen är olaglig eller inte, de är vanligtvis inte svåra att ha att göra med och svarar gärna på relevanta frågor från allmänheten men vänta dig inte att de åker ut med blåljus och våldsraderar servern i fråga men svara på frågor kan de göra). Det sistnämnda kräver dock att siten är svensk/baserad i Sverige, annars gäller ju inte PUL ö.h.t. (åtminstone inte i det här sammanhanget) och några stämingar kring förtal kan man nog glömma då också.
edit: Dubbelciterade
edit2: Om man vara bra på skriva så