2011-04-20, 22:44
Medlem
Ja, som topic säger så undrar jag om jag råkat göra någon större skada.

För nån dag sen när jag skulle lägga i handbromsen råkade jag dra i den lite för hårt så det small till, och sen dess har den varit ganska lös. Den är inte helt lös, och verkar ta (har dock inte fått tillfälle att testa den ordentligt, ska göra det snart). Skilladen mot förr är som sagt att den blivit lösare. Förr fick jag dra hyfsat och klicken var höga och tydliga, nu känns det mer "mesigt" samt att den går att dra längre.

Vad har jag egentligen gjort med handbromsen; har jag förstört något och vad kan det isf kosta att fixa det?
Senast redigerad av Expos 2011-04-20 kl. 22:47.
Citera
2011-04-20, 23:27
Medlem
OmInteAnnarss avatar
Montera bort mittkonsolen och ta en titt på vajern som gömmer sig där under. Då ser du tydligt om du dragit varjern ur sitt läge.
Kontrollera även att handbromsvajerns balansplatta är i rät vinkel förhållande till vajern.

Är du det minsta händig bör du klara av att åtgärda detta själv, om det ovanstående är felet dvs.
Citera
2011-04-21, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OmInteAnnars
Montera bort mittkonsolen och ta en titt på vajern som gömmer sig där under. Då ser du tydligt om du dragit varjern ur sitt läge.
Kontrollera även att handbromsvajerns balansplatta är i rät vinkel förhållande till vajern.

Är du det minsta händig bör du klara av att åtgärda detta själv, om det ovanstående är felet dvs.
Ska ta en titt på det imorgon!

Är det lätt/svårt att montera bort konsolen för någon som inte gjort något mer med bilen än några däckbyten? Några särskilda verktyg som passar/behövs?

Googlade lite om detta innan och om jag förstod en av träffarna rätt så skulle det kunna vara potentiellt skadligt att spänna för mycket från konsolen, tror det stod nåt om hellre borde spänna vajern från bilens bakaxel (eller något i den stilen), missuppfattade jag länken totalt eller ligger det något i det?
Citera
2011-04-21, 20:23
Medlem
OmInteAnnarss avatar
Angående mittkonsolen är det skillnad från bil till bil hur krångligt det är att montera bort, men det ska inte vara omöjligt. En hylsnyckel alt skiftnyckel är de verktyg som behövs för att justera vajern ifrån mittkonsolen. Innan du eventuellt spänner vajern kan du pumpa på bromspedalen ett par gånger så att bakbromsens självjusterande mekanism är korrekt inställd.
Man kan i regel säga att handbromsen skall vara helt åtdragen mellan det femte och sjunde hacket.

Om det nu inte skulle hjälpa, måste du lyfta upp bakvagnen och göra det på ett mer utförligare sätt.

Lycka till!
Citera
2011-04-21, 20:42
Medlem
PLACEBOiSTiCs avatar
Det kan ju vara så att du har dragit loss handtaget och att det bara hålls fast av vajern och eventuell damask.
Citera
2011-04-22, 10:55
Medlem
Du her förmodligen dragit av vajjern.
Citera
2011-04-22, 22:00
Medlem
Liten update: "undersökte" handbromsen lite närmare och räknade till totalt 7 klick, sen tog det stopp, testade den i nån backe med samt att lägga i 1an o släppa upp kopplingen lite men bilen stod still, så det borde inte vara någon fara? Enda skillnaden är som sagt att det inte är samma motstånd som förr när man drar i den samt att det ev. kan ha blivit 1-2 klick mer.

Såg ganska krångligt ut att ta bort konsolen (citroen xantia -97) samt att de bilarna tydligen ska vara ganska svårmekade, så vill vara säker på att det är något som är fel/kan åtgärdas innan jag till slut kanske sitter där med avsliten konsol som jag inte kan få tillbaks själv.
Citera
2011-04-22, 22:21
Medlem
OmInteAnnarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expos
Liten update: "undersökte" handbromsen lite närmare och räknade till totalt 7 klick, sen tog det stopp, testade den i nån backe med samt att lägga i 1an o släppa upp kopplingen lite men bilen stod still, så det borde inte vara någon fara? Enda skillnaden är som sagt att det inte är samma motstånd som förr när man drar i den samt att det ev. kan ha blivit 1-2 klick mer.

Såg ganska krångligt ut att ta bort konsolen (citroen xantia -97) samt att de bilarna tydligen ska vara ganska svårmekade, så vill vara säker på att det är något som är fel/kan åtgärdas innan jag till slut kanske sitter där med avsliten konsol som jag inte kan få tillbaks själv.

Om det är som du beskriver ska det inte vara problem. Du har kan ju alltid parkera bilen med 1an i för att vara på den säkra sidan.

Men om det i framtiden visar sig att handbromsen blir allt för "slapp" och tar ovanligt långt upp är det kanske dags att försöka ge sig på den där mittkonsolen i alla fall.
Citera
2011-04-22, 23:42
Medlem
Ta ut den på en grusväg och ryck handbromsen då det går runt 20km/h och kolla sen att du får låsning på båda sidor. Du får en tvåa om bara ena sidan låser garanterat på bilprivningen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in