2011-04-20, 12:43
Medlem
Har idag en fast anställning och har planer på att flytta och plugga till hösten.
Kommer ta tjänstledigt och ha kvar min tjänst och då kan jag åka hem på lov och jobba en del.

Tyvärr har jag inte kikat på den aktuella staden tidigare, vilket innebär att jag har inga kö dagar för boende och då funderat på att skaffa mig en bostadsrätt. Kommer att med lätthet kunna stoppa in 200K i kontantinsatts och även ha en buffert. Räknar med att ha en inkomst på ca 100K utöver CSN.

Min bank gav mig ett lånelöfte på 350K, men skulle behöva uppemot det dubbbla. Höga priser i den gällande staden. Anser själv att jag kan klara av det ekonomiskt.

SBAB ger mig ingenting utav hänvisar till att föräldrar tar lånet.

ICA banken var det en grinig som jag fick prata med och han blev förbannad att jag som blivande student ens kunde ringa och tro att jag skulle kunna få något som helst lån. Samarbetar med SBAB så är nog stopp där också

Så finns det några möjligheter? Är jag dum som är ärlig och säger att jag kommer plugga?
De frågar trots allt om gällande situationen. Kommer att köpa bostaden innan skolan börjar och därmed fortfarande ha mitt jobb, sen att jag tar tjänstledigt och flyttar ett par veckor senare är en annan sak.

Några tips?
Citera
2011-04-21, 10:11
Medlem
Geasss avatar
Dina föräldrar kan inte gå i borgen annars?
Om du nu är helt hundra på att du kommer att kunna betala lånet.. vilket man iof aldrig kan vara.
Citera
2011-04-21, 10:55
Medlem
Maledictuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geass
Dina föräldrar kan inte gå i borgen annars?
Om du nu är helt hundra på att du kommer att kunna betala lånet.. vilket man iof aldrig kan vara.

Som jag har fattat det så kan man inte gå i borgen när det gäller bolån... Isf måste föräldrarna själva ta lånet. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2011-04-21, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus
Som jag har fattat det så kan man inte gå i borgen när det gäller bolån... Isf måste föräldrarna själva ta lånet. Rätta mig gärna om jag har fel.
De blir medlåntagare.
Citera
2011-04-21, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maledictus

Rätt och fel.

Ska föräldrarna vara med får de stå som medlåntagare.
Citera
2011-04-21, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbit
Rätt och fel.

Ska föräldrarna vara med får de stå som medlåntagare.

Vilket är till 99.99% samma sak. De flesta banker brukar inte räkna CSN som en inkomst och timanställning är inte heller något de bryr sig speciellt mycket om. Men om någon av dina föräldrar har en bra ekonomi och ställer upp som medlåntagare så bör det inte vara något problem. Har dina föräldrar kass ekonomi så tror jag tyvärr att du är körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in