2011-04-20, 12:15
Medlem
Fzns avatar
Hej,

jag är en tjugoåring med cirka 250 000 kr i fonder orörda. Jag bor fortfarande hemma billigt, studerar ett ingenjörsprogram samtidigt som jag jobbar en del. Så jag får ut så det räcker och blir över i månaden.

Jag vet inte riktigt vad jag vill göra/jobba med i framtiden.

Jag planerar att flytta hemifrån efter sommaren eller senare när jag hittar något vettigt.

Min fråga är. Vad skulle ni ha gjort? Köpa bostadsrätt eller hitta en hyreslägenhet och sitta på pengarna? Varför?

Har alltid tänkt att jag ska köpa en bostadsrätt men nu på senaste har jag tänkt lite på; tänk om jag senare vill starta eget eller investera i något. Visst, då kan jag väl sälja min bostadsrätt och förhoppningsvis gå plus eller pengarna tillbaka.

Vill bolla lite, vad tycker ni?

Tack på förhand
Citera
2011-04-20, 12:21
Medlem
MnasIes avatar
Aktier skulle jag köpa... Sen är det alltid bäst att köpa något för det. Hade 100 lax som bara försvann för att jag festade lite mer än vanligt...
Citera
2011-04-20, 12:23
Medlem
Fzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MnasIe
Aktier skulle jag köpa... Sen är det alltid bäst att köpa något för det. Hade 100 lax som bara försvann för att jag festade lite mer än vanligt...
Kan tillägga att jag aldrig kommer röra dessa pengar för typ festande.

Fast det är nog lätt att säga nu. När det är pyrt i fickan är det väl lätt hänt.
Citera
2011-04-20, 12:32
Medlem
KaptenAlmas avatar
En bostadsrätt skulle jag investera i, beroende på vart du bor och hur mycket du vill spendera så får du dels ett fint boende och du kommer troligtvis gå med vinst när du säljer.
Citera
2011-04-20, 12:33
Medlem
jag skulle låtit dem ligga i en fond som är stabil tills man vet hur man vill göra med dem.

som läget ser ut just nu så finns det nog ingen prisökning att tjäna på bostäder om du inte renoverar och har dig. Samma sak gäller för ev. räntor du får för att låna till huset/lägenheten, de lär snarare gå upp än ner ett par år frammåt.

Försök hitta hyreslägenhet, spara och förvalta pengarna i stabila fonder är mitt råd.
Sen när du har studerat klart och fått ett stabilt heltidsjobb, se över om inte det är dags att köpa sig ett boende då.
Citera
2011-04-20, 12:43
Medlem
Fzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenAlma
En bostadsrätt skulle jag investera i, beroende på vart du bor och hur mycket du vill spendera så får du dels ett fint boende och du kommer troligtvis gå med vinst när du säljer.
Bor i storstad. Tack för svar.

Citat:
Ursprungligen postat av mr-laff
jag skulle låtit dem ligga i en fond som är stabil tills man vet hur man vill göra med dem.

som läget ser ut just nu så finns det nog ingen prisökning att tjäna på bostäder om du inte renoverar och har dig. Samma sak gäller för ev. räntor du får för att låna till huset/lägenheten, de lär snarare gå upp än ner ett par år frammåt.

Försök hitta hyreslägenhet, spara och förvalta pengarna i stabila fonder är mitt råd.
Sen när du har studerat klart och fått ett stabilt heltidsjobb, se över om inte det är dags att köpa sig ett boende då.
Det är ju det där ja. Kunde det inte varit 15 år sedan så hade vi blivit rika på bostadsköp. Räntan blir ju ett jävla mek också. Jag kommer inte hitta en lägenhet under 1.5 miljoner här ute. Ränta på det utöver en förmodad avgift på 2-3500 blir ju rätt saftigt för en extraknäckande student.
Citera
2011-04-20, 12:49
Medlem
KaptenAlmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fzn

Det förändrar ju en hel del såklart, håller med ovanstående talare då. Vänta tills du är klar med plugget och fortsätt med fonderna.
Citera
2011-04-20, 12:49
Medlem
Fimparens avatar
Du bor i en storstad.. vet ej vilken, men i Stockholm får du KANSKE ett renoveringsobjekt mitt i Rinkeby för den lilla pengen...

Sorgligt men sant...

Men handpenning och ett litet lån på det så kommer du en bra bit och gör förmodligen en suverän investering.
Citera
2011-04-20, 13:18
Medlem
Fzns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimparen
Du bor i en storstad.. vet ej vilken, men i Stockholm får du KANSKE ett renoveringsobjekt mitt i Rinkeby för den lilla pengen...

Sorgligt men sant...

Men handpenning och ett litet lån på det så kommer du en bra bit och gör förmodligen en suverän investering.
Tar ju självklart ett lån utöver mitt kapital för att få råd med bostaden.
Citera
2011-04-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fzn

Det är ju det där ja. Kunde det inte varit 15 år sedan så hade vi blivit rika på bostadsköp. Räntan blir ju ett jävla mek också. Jag kommer inte hitta en lägenhet under 1.5 miljoner här ute. Ränta på det utöver en förmodad avgift på 2-3500 blir ju rätt saftigt för en extraknäckande student.

precis . finns många som gjorde fina klipp.

Jag skulle dock inte ta ett lån om jag vore fortfararande student med deltidsjobb.
1. Det kan vara svårt att motivera banken för det
2. Skulle riksbanken få tuppgjuck och höja räntan ännu mera så skulle det slå hårt om man inte har 100% inkomst. Slår hårt även då.

Så hamstra dina pengar tills du har bra jobb och gör ditt beslut då.
Bo hemma så länge du kan, speciellt när du studerar. Även om det kan suga rätt duktigt ibland .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in