• 1
  • 2
2012-03-16, 11:12
Medlem
Phillemans avatar
Rätta mig om jag har fel men Lovisagruvan beräknas väl bara ha en livslängd på kanske 10 år till vilket man bör tänka igenom om man köper långsiktigt.
Citera
2012-03-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dempa1989
TEXT
8,33% direktavkastning är inte "sjukt"..
"Lovisagruvan AB ska ersätta Handelsbanken AB för dess rättegångskostnader med
1 878 697 kr" (0,56kr/akite), sedan tillkommer lovisagruvans egna rättegångskostnader och nu kostnaderna för att överklaga.. Det är mycket pengar för ett sådant litet bolag.
Och med stor sannolikhet gissar jag att dommen kommer ogillas igen..

Jag tycker man ska hålla sig undan från lovisagruvan tills stämningen är avgjord.
Eller i alla fall tills efter utdelningen.
Citera
2012-03-16, 12:20
Medlem
dempa1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Rätta mig om jag har fel men Lovisagruvan beräknas väl bara ha en livslängd på kanske 10 år till vilket man bör tänka igenom om man köper långsiktigt.

Ca 15 år, men då har de inte kommit upp i närheten av de volymer de kan.. Så förmodligen mer ändå, men jag har inga planer på att behålla aktien i 10år hursom..
Citera
2012-03-16, 12:38
Medlem
dempa1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
8,33% direktavkastning är inte "sjukt"..
"Lovisagruvan AB ska ersätta Handelsbanken AB för dess rättegångskostnader med
1 878 697 kr" (0,56kr/akite), sedan tillkommer lovisagruvans egna rättegångskostnader och nu kostnaderna för att överklaga.. Det är mycket pengar för ett sådant litet bolag.
Och med stor sannolikhet gissar jag att dommen kommer ogillas igen..

Jag tycker man ska hålla sig undan från lovisagruvan tills stämningen är avgjord.
Eller i alla fall tills efter utdelningen.

Nä kanske fel ordval, men det är definitivt mer än de 3-5% man är van vid..
Utlåtandet från hovrätten kom i mitten på februari och de har tvärtom godkänt prövningstillstånd. Sen kan det självklart bli lika mycket kostnader till och även mer för Lovisagruvan om de förlorar igen, men som jag skrev är det en risk och kostnad jag bedömer att de kan hantera (rätta mig om jag har fel), och jag själv..
https://www.avanza.se/aza/press/news...cleId=N1887195

Dessutom finns det en väldigt stor uppsida om de vinner, vilket jag inte tror är omöjligt heller. Dem är ju trots allt ett litet företag som försöker att tjäna så mycket pengar som möjligt och anser att de har blivit felaktigt behandlade och därav har rätt till ersättning. Skulle de inte tycka att de hade rätt skulle de väl aldrig göra en stämningsansökan, än mindre överklaga ett ogillande.

Men jag förstår och håller självklart med om din poäng att en sån sak kan röra till mycket i ett så litet bolag..
Citera
2012-03-16, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dempa1989
Dessutom finns det en väldigt stor uppsida om de vinner, vilket jag inte tror är omöjligt heller.
Uppsidan: 5,3kr/akite, så man kan nog se fram emot en extrautdelning på 5kr om lovisagruvan vinner.
Nersidan: ~2kr/akite i kostnader för hela processen om stämningen även ogillas i hovrätten och lovisagruvan inte driver saken vidare.

Risk/Reward kunde ha sätt bättre ut, men jag har svårt att bedöma lovisagruvans chans att vinna.
Citera
2012-03-16, 20:55
Medlem
dempa1989s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asguk
Uppsidan: 5,3kr/akite, så man kan nog se fram emot en extrautdelning på 5kr om lovisagruvan vinner.
Nersidan: ~2kr/akite i kostnader för hela processen om stämningen även ogillas i hovrätten och lovisagruvan inte driver saken vidare.

Risk/Reward kunde ha sätt bättre ut, men jag har svårt att bedöma lovisagruvans chans att vinna.

Självklart är det jättesvårt att bedöma deras chans att vinna, men vad jag har lyckats läsa mig till så, i stora drag, ska handelsbanken ha agerat oansvarigt utan att få någon som helst egen vinning på det. Detta pga att de har agerat enligt en regel som är direkt motsägande deras egna officiella marknadsföring.

Sen väger jag även in det fundamentala att zinkpriset förmodligen kommer att stiga markant om ca året och framåt iom de stora gruvorna som tar slut och även att zinkpriset inte riktigt har återhämtat sig sen 06-07.. Sen att de (Lg) även ligger i en brant stigande trend gör det hela än mer intressant med ett kort perspektiv..

Självklart ett risktagande som allt annat och det är nyttigt och intressant att höra kritiskt granskande av andra! Tycker personligen fortfarande att fördelarna väger upp, men förstår hur man kan tycka tvärtom..
Senast redigerad av dempa1989 2012-03-16 kl. 20:59.
Citera
2022-05-12, 15:33
Medlem
Ringhals3s avatar
Kursen är i princip oförändrad runt 35-40 kr sedan trådstarten 2011 med en topp runt 100 kr 2018, det var säljläget som aldrig kommer åter i denna aktie.
Citera
2024-02-05, 12:41
Medlem
Ner 30 % idag. Vad är det frågan om?
Citera
2024-02-18, 11:13
Medlem
Ja det kan man undra, ingen som vet något?
Citera
2024-09-06, 09:36
Medlem
Nu har de avtal att sälja av en del malm. Bra nyheter.
https://www.placera.se/placera/teleg...g-av-malm.html

Någon som är mer insatt i företaget som kan svara på några frågor? Ska själv försöka hitta en del med kanske.

-Vad har de för årsproduktion? Svar: Strax under 40 000 ton malm.

-Hur ser tillståndet ut? När går det ut? Hur mycket till får de bryta enligt tillståndet?
En mina man kan gå på är att den här nyheten pressar upp kursen och sedan visar det sig att slutet är i siktet för gruvan. Såna här bolag brukar ta väl hand om inre kretsen men småspararna som hoppar på tåget uppskattas endast för att köpa upp aktierna som närmaste kretsen vill bli av med. Tänk Northland till exempel.

-Hur är fyndigheten? Finns det mer kvar att bryta på plats? Har bolaget nyansökningar på gång?
Citera
2024-09-10, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mashedpotatoe
Nu har de avtal att sälja av en del malm. Bra nyheter.
https://www.placera.se/placera/teleg...g-av-malm.html

Någon som är mer insatt i företaget som kan svara på några frågor? Ska själv försöka hitta en del med kanske.

-Vad har de för årsproduktion? Svar: Strax under 40 000 ton malm.

-Hur ser tillståndet ut? När går det ut? Hur mycket till får de bryta enligt tillståndet?
En mina man kan gå på är att den här nyheten pressar upp kursen och sedan visar det sig att slutet är i siktet för gruvan. Såna här bolag brukar ta väl hand om inre kretsen men småspararna som hoppar på tåget uppskattas endast för att köpa upp aktierna som närmaste kretsen vill bli av med. Tänk Northland till exempel.

-Hur är fyndigheten? Finns det mer kvar att bryta på plats? Har bolaget nyansökningar på gång?

https://www.affarsvarlden.se/analys/...er-tappad-kund
Citat:
Den nuvarande malmreserven vid Lovisagruvan kommer att räcka för ungefär 16 års ytterligare brytning. Därutöver finns sannolikt goda möjligheter till förlängning både mot djupet samt inom det intilliggande området benämnt område C där Lovisagruvan redan testat att bryta en del malm.

Bra analys i den här länken. Den gjordes innan Lovisagruvan hade löst problemet med den tappade kunden. Nu har de löst försäljningen ett tag framöver genom att ha sålt motsvarande halva årsproduktionen och kommer att få cirka 35 miljoner kronor (nästan 10 kr/aktie). Sett till tidigare år delar de ut pengarna när de har det. Skulle det bli 4-5 kronor så är det 20-25% avkastning....
Sen kan det tänkas att övrig vinst används för att driva vidare de övriga satsningar de håller på med.
Citera
2025-08-29, 13:14
Medlem
Grovyles avatar
6,5 kr kurs nu för lovisagruvan..
Npgon som har lite info att dela??
Funderade på att gå in, men är tveksamt nu med emission och allt runt omkring..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in