2011-04-20, 04:33
Medlem
Halloj

Tycker det är lite intressant att läsa om andras lidanden och sånt så... Nej, men jag tycker det är intressant att läsa om olika typer av sjukdomar folk har haft, sedan titta upp de på wikipedia eller liknande. Men helt klart är det när en person själv berättar om det som man verkligen får insikt i det hela.

Och jag ska väl inte vara värre än att jag delar med mig själv.

När jag var en liten yngling på kanske 10-12 år (minns inte exakt). Så blev jag inlagd på sjukhuset diagnostiserad med Stevens–Johnsons syndrom. Det jag kommer ihåg från den här perioden var att jag först fick feber och var allmänt vimsig i huvudet och väldigt trött.

Det började med det ovan som sagt, sedan när det hållit i sig ett tag så märkte jag en dag hur köttslamsor ifrån insidan av min kind började lossna. Givetvis blev jag rädd och berätta för mamma som körde mig till akuten där de diagnostiserade mig med Stevens–Johnsons syndrom.

Väl påbörjad behandling (det lilla man kan göra..) var ingen dans på rosor. Mina läppar svullnade ihop med någon typ av sårskorpor såvitt jag kommer ihåg så jag kunde inte äta någonting i fast form. Läkarna fick lov att göra ett hål i munnen för att kunna få i mig näring. När det väl lyckats så fick jag leva på dropp och nyponsoppa under hela sjukdomsperioden tills jag blivit såpass bättre att jag kunde öppna munnen mer än 5mm.

Det värsta med den här sjukdomen var smärtan. Jag hade konstant ont i munnen pga blåsorna och det blev inte bättre när läkarna kom in med läkarspriten (?) för att rengöra mina sårskorpor/blåsor runt munnen.

Hela denna händelse är väldigt luddig eftersom jag hade väldigt hög feber och var ganska ung, men om ni har några frågor så besvarar jag så gott det går.

Så, har ni några upplevelser med sjukdomar av det lite ovanliga slaget? Berätta gärna
Citera
2011-04-20, 04:50
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Fyfan

Ont: Nej har klarat mig undan från detta gudskelov

Edit : Minns du hur stora köttbitarna var?
Citera
2011-04-20, 05:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Fyfan

Ont: Nej har klarat mig undan från detta gudskelov

Edit : Minns du hur stora köttbitarna var?

Nej det var ganska olika i storlekar, mer köttslamsor kanske man ska kalla det. Men de den bild jag får framför mig i huvudet så kanske man ska säga 0.5-1cm eller så.
Citera
2011-04-20, 23:34
Medlem
Jopp. Jag har den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigeminusneuralgi
Citera
2011-04-21, 00:24
Bannlyst
Jag lider av vitligo. Det är inget problem för mig, men när folk inte frågar och man nästan måste dra ut det. Jag vet ju att det syns.. Men mer är det inte.

Det smärtar inte heller, men det gör ont när vänner inte vågar fråga vad det är.

Jag ser det dom en enkel hudavvikelse, det är inte mer än så!

Jag kan ju inte påstå att jag gillar den. Men nu är det som det är. Jag kan inte påverka nåt heller.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitiligo
Senast redigerad av krigsmat 2011-04-21 kl. 00:47.
Citera
2011-04-21, 03:37
Medlem
Charmaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellen
Jopp. Jag har den här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Trigeminusneuralgi

Jag också. Så nu blev den plötsligt ganska vanlig - i alla fall i den här tråden.
Citera
2011-04-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krigsmat
Jag lider av vitligo. Det är inget problem för mig, men när folk inte frågar och man nästan måste dra ut det. Jag vet ju att det syns.. Men mer är det inte.

Det smärtar inte heller, men det gör ont när vänner inte vågar fråga vad det är.

Jag kan ju inte påstå att jag gillar den. Men nu är det som det är. Jag kan inte påverka nåt heller.

Oh den har jag sett en gång tidigare, dock vågade jag fråga vad det var och personen verkade inte ta illa upp för att jag frågade
Citera
2011-04-21, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charmaine
Jag också. Så nu blev den plötsligt ganska vanlig - i alla fall i den här tråden.

Ja där ser man. Det finns ju iaf två till här på FB
Citera
2011-04-21, 16:09
Medlem
Citat:
det gör ont när vänner inte vågar fråga vad det är.

Tror inte du ska ta illa upp. Många vet nog om vitiligo numera inte minst med tanke på MJ, och folk kring någon som har synliga "sjukdomar" vet aldrig riktigt om de ska eller inte ska fråga (av hänsyn till den drabbade).

Men jag förstår verkligen hur det känns, lite som southparkavsnittet där två har rumpor som ansikten, och när de nämner det så säger alla "oh... really?"
Citera
2011-11-17, 20:27
Medlem
Citat:

Men kära rara Jag har en fosterpappa som har en näsa som ser ut att ha blivit skadad på något sätt(intryckt), jag har en kompis som haltar jämt o en fd jobbkompis med något jag misstänker är psoraisis (stavning?), o jag har ALDRIG frågat om vad som hänt med dem/vad de har för sjukdom what-so-ever. Jag accepterar dem precis som de är! Min relation till dem kommer inte ändras även om jag så frågar.
Nu tror jag visserligen i ditt fall de flesta som INTE frågar helt enkelt är fega kräkor, o inte accepterande.
Men jag utgår alltid från personligheten oavsett vilken åkomma de har. (förutom dawns syndrom som jag är livrädd för!!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in