2011-04-19, 21:42
Medlem
bjornebarns avatar
På mitt jobb har skrivarna under vintern krånglat väldigt mycket, och de som underhåller skrivarna säger att det berodde på den kalla vintern. Jag har dock svårt att förstå hur, för skrivarna är ändå belägna i ordentliga byggnader med luftkonditionering och uppvärmning (i ett sjukhus), men faktum är ändå att statistiskt sett så har en större mängd av alla skrivare krånglat och gått sönder under vintern, på det sjukhuset.

Vad tror ni? :S
Citera
2011-04-19, 22:26
Medlem
Vilken typ av skrivare och vilken typ av krångel?
Citera
2011-04-20, 09:25
Medlem
bjornebarns avatar
Exakt modell eller så har jag ingen aning om, men det är sådana där standard stora kopiatorskrivare, med en liten touchpad på osv. Kan skanna, skriva ut, häfta ihop osv.

Några av felen är: Den slutar bara skriva ut mitt i allt, den drar papper snedt (så att texten på kopian blir sned, eller om det är att den skriver ut det hela snedt), den sätter inte igång över huvud taget, och lite fler småfel.

Jag tycker bara det hela är väldigt mystiskt :S
Citera
2011-04-20, 10:09
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
På mitt jobb har skrivarna under vintern krånglat väldigt mycket, och de som underhåller skrivarna säger att det berodde på den kalla vintern. Jag har dock svårt att förstå hur, för skrivarna är ändå belägna i ordentliga byggnader med luftkonditionering och uppvärmning (i ett sjukhus), men faktum är ändå att statistiskt sett så har en större mängd av alla skrivare krånglat och gått sönder under vintern, på det sjukhuset.

Ja, det är ett väder- och temperaturrelaterat problem, om än inte helt välkänt.

På grund av den kalla vintern så har luften, på grund av ökad uppvärmning, blivit torrare. Att skrivarna är placerade i ordentliga byggnader är alltså snarare ett problem än en fördel.

Förutom påverkan på material (papper etc.) så gör den torrare luften att den statiska elektriciteten i en maskin ökar, vilket ökar risken för att den går sönder.
Citera
2011-04-20, 11:12
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ja, det är ett väder- och temperaturrelaterat problem, om än inte helt välkänt.

På grund av den kalla vintern så har luften, på grund av ökad uppvärmning, blivit torrare. Att skrivarna är placerade i ordentliga byggnader är alltså snarare ett problem än en fördel.

Förutom påverkan på material (papper etc.) så gör den torrare luften att den statiska elektriciteten i en maskin ökar, vilket ökar risken för att den går sönder.

okej, fenomenet finns alltså :O

Men varför är just skrivare så känsliga då?
Citera
2011-04-20, 11:38
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
okej, fenomenet finns alltså :O

Men varför är just skrivare så känsliga då?

Vet faktiskt inte, men det finns ju en hel del faktorer som påverkar i just skrivare:
- hög värme
- torra material som alstrar statisk elektricitet (toner, papper, etc.)
- elektronik som är känslig för ovanstående
- stoftansamling p.g.a. statisk elektricitet
- stoftansamling som felkälla till elektronik och pappersmatningar
- osv.

Det finns säkert annan utrustning som kan påverkas också, men just skrivare hade jag hört talas om och själv varit ute för tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in