• 1
  • 2
2011-04-20, 11:34
Medlem
Huset-fullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du är för ängslig helt enkelt. Kanske rentav okunnig. Vad tror du händer med en tub kaviar om den stått i rumstemperatur i en timma?

Jag vet faktiskt inte vad jag tror men det känns som det blir förstört och ruttna.

Citat:
Ursprungligen postat av saagverk
Vad tror du skulle hända om du åt av någonting där bäst före datumet gått ut igår?
Om det inte luktar eller smakar illa så är det troligen inga fel på fodret heller.

Ja, du verkar vara kinkig som få.

Jag vet inte varför jag tror det, men vissa av bekantskapskretsen gör likadant.. Vet att det är "töntigt" men man kanske skulle gå nån kurs i mathantering.
Tog faktiskt tre ägg till pannkakan som hade passerat bäst före med åtta dagar. Jag lukta på äggen och det lukta normalt men med vetskapen att jag hade gamla ägg i pannkakan fick måltiden att smaka skit..
Citera
2011-04-20, 11:41
Medlem
Huset-fullts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Ja, det är Du, tycker jag. Luktar och smakar det inte illa, så är det ätbart.

Jag synar utgången mat noggrant, och sedan så luktar jag, för att sedan ta en liten testtugga. Om det luktar röv, eller ser dåligt ut, så slänger jag skiten, såklart.

Det är så där jag vill kunna lära mig att göra.. men rädd för att bli matförgiftad. Ska börja prova.
Citera
2011-04-20, 11:55
Medlem
mws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huset-fullt
Tog faktiskt tre ägg till pannkakan som hade passerat bäst före med åtta dagar. Jag lukta på äggen och det lukta normalt men med vetskapen att jag hade gamla ägg i pannkakan fick måltiden att smaka skit..

Om du förvarar äggen i kylen kan du äta dom över en månad efter "bäst före" datumet är passerat!
Jag lovar dig att du känner på lukten om äggen har blivit dåliga, det luktar RIKTIGT illa!
Citera
2011-04-20, 12:29
Medlem
dxdps avatar
TS låter som världens kinkpelle, säkert är du en anorektisk EMO med converse.

Citat:
Var hemma på fika hos mina morföräldrar idag, födda på 20-talet. Då fick jag än en gång syn på hur dom förvarade sina smörgåspålägg. Hårdosten som låg i fryspåse, mjukosten och kaviarn på tub förvarades i skafferiet.

Vad är det för fel på det där? Förstod åtminstone som att hårdosten legat i kylen i påsen, således är den helt okej. Man ser på osten om den inte är ätbar, osten möglar nämnligen på ytan och då kan man skära bort den delen av ytan.

Mjukosten och kaviarn i tuben i skafferiet är ingen fara heller, du försluter ju förpackningen när du drar på korken. Har campat utomhus och ätit både mjukost och kaviar som legat i tub inuti ett varmt tält utan någon fara.

Citat:
Jag skulle aldrig äta nåt av det om det legat framme ur kylskåpet mer än en timme.

Hur vet du hur varorna hanteras i affär då?
Jag kan säga att jag jobbat i flera affärer och det är inte jätteovanligt att när kylvaror kommer att de kan stå utanför kylan i 2-3h eller längre innan de hamnar i butikskylen/frysen.

Dessutom, bakterier och annat äckelpäckel växer snabbare ju varmare det är och tar du ut till exempel en mjukosttub så tar det en bra stund innan den blir rumstempererad.

Sockerkakan reagerar jag på, inte av hygienskäl utan att den bör bli torr och inte så god. Inte av bakterieskäl.

Citat:
På annan mat är det som affärernas bäst före datum inte gäller för dom. Saker som gått ut för flera dagar sen kan dom tillaga och käka. Själv äter jag inget som passerat bäst före datumet och drar mig för att stoppa nåt i munnen som går ut samma dag.

Är ju betydligt smartare, en tumregel som sagts i tråden luktar det inte illa är det inget fel på det. Man kan vara lite försiktigare med griskött och alla sorters färser, men i övrigt så är det nemas problemas.

Ägg som tidigare sagts håller länge. En person i tråden sa en månad, jag har ätit ägg som är 1.5 månad gamla utan att bli minsta sjuk.
Citera
2011-04-20, 13:44
Medlem
Blir nästan arg av att läsa att maten slängs pga bäst före datumet, det är sådant slöseri.

Som andra sagt innan så om det inte luktar eller smakar dåligt så går det att äta, har kört på detta länge nu och har inte blivit matförgiftat än. Har dock läst att datumet är viktigt på kött och fisk-produkter.

Det är en rekommendation från tillverkaren på hur länge den normala kvalitén på produkten förväntas hålla, inte ett datum på när det blir farligt att förtära.
Citera
2011-04-20, 19:22
Medlem
SkateBlinds avatar
Smaka lukta titta så vet du om det mesta är ok. Ägg kan man lägga i kallt vatten, flyter det upp så kan du kasta det. Däremot om det ligger kvar på botten är det helt ok att käka. Jag har aldrig kvar mina ägg i förpackningen så jag vet bara på en humm hur gamla dem är och då är vattentricket väldigt användbart.

Men folk slänger även saker som man har tillagat, istället för att lägga det i en matlåda och äta dan efter alternativt frysa in det till senare tillfälle.

Är mjölken på väg att bli gammal? Gör en bechamelsås på den och använd några dagar till eller frys in den.

Sänk ner kylen till +2-4 grader istället för +8 så håller maten ytterliggare några dagar.
Citera
2011-04-20, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Man ska förvisso inte dra alla över en kam, men jag tycker då att nästintill alla i min ålder runt omkring mig ser på mat som om den blir giftig så fort bäst-före-datumet har passerat.

Kom direkt att tänka på denna: http://static.funnyjunk.com/pictures/comicthemaster.jpg
KANT inte kam
Citera
2011-04-20, 19:30
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulle80
KANT inte kam

Kanske under stenen där du bor:
https://www.flashback.org/t124461
Citera
2011-04-20, 21:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Du är för ängslig helt enkelt. Kanske rentav okunnig. Vad tror du händer med en tub kaviar om den stått i rumstemperatur i en timma?

Spontant känns det som att rumsvarm kaviar borde smaka skit, men i övrigt ska det väl inte vara någon fara.

Det är ändå lustigt det där med folk som inte kyler sina kylvaror. Jag har varit hemma hos en del människor som stoiskt vägrar kyla en del grejer jag definitivt tycker ska vara i kylen, om inte annat för smakens skull. Har man ändå kylskåpet påslaget så...
Citera
2011-04-20, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huset-fullt
Vad har ni för erfarenheter från era äldre, skiljer det sig från hur ni hanterar eran mat? Tror ni att äldre folk i större utsträckning än yngre besitter kunskap att lukta och smaka till sig dålig mat?
Med tanke på att kylskåp (och frys) inte hörde till bostadsstandard förrän långt in på 50-talet (år 1958 hade 53% av bostäderna kylskåp http://www.tekniskamuseet.se/1/629.html ) så tror jag nog att äldre har mer kunskap i att veta om maten är dålig eller inte.
Citera
2011-04-21, 00:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Med tanke på att kylskåp (och frys) inte hörde till bostadsstandard förrän långt in på 50-talet (år 1958 hade 53% av bostäderna kylskåp http://www.tekniskamuseet.se/1/629.html ) så tror jag nog att äldre har mer kunskap i att veta om maten är dålig eller inte.
Precis. Sen fanns det för det mesta inga fåniga stämplar på maten heller, man fick helt enkelt lära sig att bedöma om det var tjänligt eller inte. Mat skulle bara stämplas med tillverknings- eller förpackningsdatum, sen skulle folk få avgöra själva om det går att äta eller inte.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in