TS låter som världens kinkpelle, säkert är du en anorektisk EMO med converse.
Citat:
Var hemma på fika hos mina morföräldrar idag, födda på 20-talet. Då fick jag än en gång syn på hur dom förvarade sina smörgåspålägg. Hårdosten som låg i fryspåse, mjukosten och kaviarn på tub förvarades i skafferiet.
Vad är det för fel på det där? Förstod åtminstone som att hårdosten legat i kylen i påsen, således är den helt okej. Man ser på osten om den inte är ätbar, osten möglar nämnligen på ytan och då kan man skära bort den delen av ytan.
Mjukosten och kaviarn i tuben i skafferiet är ingen fara heller, du försluter ju förpackningen när du drar på korken. Har campat utomhus och ätit både mjukost och kaviar som legat i tub inuti ett varmt tält utan någon fara.
Citat:
Jag skulle aldrig äta nåt av det om det legat framme ur kylskåpet mer än en timme.
Hur vet du hur varorna hanteras i affär då?

Jag kan säga att jag jobbat i flera affärer och det är inte jätteovanligt att när kylvaror kommer att de kan stå utanför kylan i 2-3h eller längre innan de hamnar i butikskylen/frysen.
Dessutom, bakterier och annat äckelpäckel växer snabbare ju varmare det är och tar du ut till exempel en mjukosttub så tar det en bra stund innan den blir rumstempererad.
Sockerkakan reagerar jag på, inte av hygienskäl utan att den bör bli torr och inte så god. Inte av bakterieskäl.
Citat:
På annan mat är det som affärernas bäst före datum inte gäller för dom. Saker som gått ut för flera dagar sen kan dom tillaga och käka. Själv äter jag inget som passerat bäst före datumet och drar mig för att stoppa nåt i munnen som går ut samma dag.
Är ju betydligt smartare, en tumregel som sagts i tråden luktar det inte illa är det inget fel på det. Man kan vara lite försiktigare med griskött och alla sorters färser, men i övrigt så är det nemas problemas.
Ägg som tidigare sagts håller länge. En person i tråden sa en månad, jag har ätit ägg som är 1.5 månad gamla utan att bli minsta sjuk.