2011-04-19, 16:44
Medlem
Jag har inte tidigare kunnat cykla; men har nu modifierad en cykel så det funkar med mitt dåliga knä så jag har egentligen aldrig funderad på det; men då det nu är fullt möjligt för mig undrar jag helt enkelt hur jag enklast lär hunden (en labbe på 7 år) att dels springa på rätt sida cykeln och dels hålla rätt tempo. Jag provade lite grann i dag och det funkade väl sådär.
Citera
2011-04-19, 16:48
Medlem
Mitt tips är rasta hunden först, så han inte behöver stanna och göra sina behov när ni cyklar iväg. Annars är väl en fjäder att fästa på cykeln praktisk. Träna där det inte kommer nåt folk först.
Citera
2011-04-19, 16:58
Medlem
WCranes avatar
Att gå en sväng med hunden först kan vara smart men sen gäller det bara att träna och träna lite mer. För mig är det alltid lite problem de första gångerna man ger sig ut nu under våren men till slut så släpper det. Ifall din hund inte förstår "stanna", "höger" och "vänster" så underlättar det verkligen när man sitter på cykeln och inte kan korrigera i kopplet. Har även lärt min hund att när jag säger "här" så håller hon samma tempo bredvid cykeln.
Citera
2011-04-19, 17:00
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivoPlena
Mitt tips är rasta hunden först, så han inte behöver stanna och göra sina behov när ni cyklar iväg. Annars är väl en fjäder att fästa på cykeln praktisk. Träna där det inte kommer nåt folk först.
Fjädern kallas för en Springer ar jag för mig, rekomenderas verkligen. (Det blir mycket svårare för hunden att dra omkull dig.)
Citera
2011-04-19, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaoswithin
Fjädern kallas för en Springer ar jag för mig, rekomenderas verkligen. (Det blir mycket svårare för hunden att dra omkull dig.)
Japp.
http://www.jaktojagare.se/upload/article/bild/1/335739/7808_cykelspring_s.jpg
http://djurmaxi.se/images/hund/bruks_fritid/288100_vb1.jpg
Citera
2011-04-19, 17:22
Medlem
Mr Hectors avatar
Själv hatar jag fjädrar/springer eller vad dom heter, tycker man har noll koll med dom. Jag håller i kopplet med handen, har aldrig åkt i diket på det viset men med diverse anordningar har båda jag, hunden och cykeln skadat sig...

Man lär sig snart hur man ska hålla emot på rätt sätt så att det inte blir vingligt, sen kan man betydligt lättare dra in och ut kopplet vid olika situationer och släppa helt om det går åt skogen.

Men att rasta hunden innan är mer eller mindre en förutsättning, särskilt om hunden aldrig sprungit jämte cykeln förut
Citera
2011-04-19, 17:31
Medlem
Jo rastnin först ser jag som en självklarhet, "problemen" jag hade i dag var att hunden inte fattade att den skulle vara på högersidan, det är ju precis tvärtom vad den är van vid, så den blir väl förvirrad, och så att den sprang fort som fan också;men jag bor på landet så vi har inget problem att träna, jag skall försöka lära den lite kommandon också. Den där springarn, är den nåt att ha?
Citera
2011-04-19, 17:34
Medlem
Börja med att gå med hund och cykel samtidigt så att den vänjer sig med att cykeln inte är farlig/jobbig. Börja i lågt tempo och hålla kopplet riktigt kort så du alltid har kontakt genom kopplet. Sen är det bara att höja fart och svårighetsgrad (typ cykla på stan) vartefter, det är inga konstigheter egentligen. Vår hund cyklar jättebra efter kanske 15 rundor på ca. 20 min vardera.
Citera
2011-04-22, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Själv hatar jag fjädrar/springer eller vad dom heter, tycker man har noll koll med dom. Jag håller i kopplet med handen, har aldrig åkt i diket på det viset men med diverse anordningar har båda jag, hunden och cykeln skadat sig...

Man lär sig snart hur man ska hålla emot på rätt sätt så att det inte blir vingligt, sen kan man betydligt lättare dra in och ut kopplet vid olika situationer och släppa helt om det går åt skogen.

Men att rasta hunden innan är mer eller mindre en förutsättning, särskilt om hunden aldrig sprungit jämte cykeln förut
cyklar mycket med min jämthund men det har sina nackdelar om man kommer nära älg tex vart omkulldragen för ett par år sen slog liten punka på aorta såg fördjävlig ut i benet hela jakten tur man har stark fru som kan bära gevär o ryggsäck använder numera bara bilen mycket säkrare o varmare fru får springa med hundarna så dom är i form till björnjakten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in