2011-04-19, 15:25
Medlem
Kurt1s avatar
Varför fortsätter Avanza-aktien att sjunka nu då? Allt annat går ju upp idag. Är det pga att VDn ska avgå eller har det hänt nåt med Avanza?
Citera
2011-04-19, 15:57
Medlem
tror vd-avgången påverkar endel. den kanske är relativdyr? nordnet 'billigare'? el så är det bara vinsthemtagningar.
Citera
2011-04-20, 16:10
Medlem
Kurt1s avatar
Nu har köparna hittat tillbaka igen! Det var tydligen ett väldigt tillfälligt avbräck. Grattis till er som passade på att köpa för ca 215 kr/st.
Citera
2011-07-12, 13:28
Medlem
1979s avatar
Jag köpte in mig igen på 181,50 kr. Kan någon förklara varför de tar kreditförluster på 6 miljoner under Q2? Jag antar att det beror på några kunder som hade Diamyd och var belånade, men de utlånade pengarna borde inte gå upp i rök bara för att Diamyd kraschar? Berörda kunder är väl fortfarande skyldiga Avanza pengarna?
Citera
2012-03-13, 21:43
Medlem
Pasiphaes avatar
Varför skuttade den idag?
Citera
2012-05-13, 15:17
Medlem
Kurt1s avatar
Det har gått trögt för Avanza-aktien i år. Jämför t.ex. med konkurrenten Nordnet. Trots detta har väl Avanza gjort ett bra resultat? Varför har det gått dåligt för aktien?
Citera
2012-05-15, 07:15
Medlem
Tror att det handlar om storleken på de affärer som görs vilket påverkar courtaget. Nordnet hade också bättre inflöde av antingen nya sparmedel eller nya konton, minns inte vilket det var men Avanza backade ganska rejält på en av punkterna. Aktien är trots det ganska högt värderad. Man tjänar ungefär 9:- per aktie vilket ger P/E 16 lite drygt. Det är ganska dyrt om det nu är så att tillväxten har avstannat. Går den ner mot 125 så ser jag köpläge.
Citera
2012-05-15, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Tror att det handlar om storleken på de affärer som görs vilket påverkar courtaget. Nordnet hade också bättre inflöde av antingen nya sparmedel eller nya konton, minns inte vilket det var men Avanza backade ganska rejält på en av punkterna. Aktien är trots det ganska högt värderad. Man tjänar ungefär 9:- per aktie vilket ger P/E 16 lite drygt. Det är ganska dyrt om det nu är så att tillväxten har avstannat. Går den ner mot 125 så ser jag köpläge.

9?? När jag jobbade i branschen var det 4 kr! Och det borde ha sjunkit ännu mer med tanke på att antalet affärer ökat dramatiskt de senaste åren på världsbörserna. Fast du kanske bara räknar "rakt av"?
Citera
2012-05-15, 19:58
Medlem
Vinsten har ökat från 1 till 10:- sedan 2003. Kursen har också gått från 28 till 240 och vänt tillbaka till 145. Enligt de uppgifter som finns på Avanzas hemsida i aktielistorna ligger årsvinsten på strax över 9:- förra året. P/E på 16 och ännu högre är såklart ok om bolaget växer så att det knakar och vinsterna med det, men nu verkar man nått en platå och kanske t o m backat lite. Då ska värderingen ner i spannet 11-14 eller så. Vilket ger en kurs mellan 100 och 125:-. Nu delar man ut nästan hela vinsten vilket kan pressa upp detta något, men under inga omständigheter skulle jag köpa över 135:- som det ser ut nu.
Citera
2012-05-15, 20:25
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Vinsten har ökat från 1 till 10:- sedan 2003. Kursen har också gått från 28 till 240 och vänt tillbaka till 145. Enligt de uppgifter som finns på Avanzas hemsida i aktielistorna ligger årsvinsten på strax över 9:- förra året. P/E på 16 och ännu högre är såklart ok om bolaget växer så att det knakar och vinsterna med det, men nu verkar man nått en platå och kanske t o m backat lite. Då ska värderingen ner i spannet 11-14 eller så. Vilket ger en kurs mellan 100 och 125:-. Nu delar man ut nästan hela vinsten vilket kan pressa upp detta något, men under inga omständigheter skulle jag köpa över 135:- som det ser ut nu.

Det känns givet att de kommer att ta marknadsandelar från de äckliga storbankerna. Jag tror att det är ett ypperligt köpläge nu. Det är bara att gratulera om du lyckas köpa under 135.

Även om vinsten minskade av olika anledningar så växer de fortfarande.

Citat:
Totalt sparkapital var 82,0 miljarder kronor vid kvartalets utgång, jämfört med 74,2 miljarder den 31 december.

"Positivt är att nettoinflödet återigen har tagit fart efter förra kvartalets låga siffror. Det totala sparkapitalet ökade tack vare ett nettoinflöde och en positiv börsutveckling under kvartalet med 10 procent. Intresset för det nya investeringssparkontot har varit starkt och vi har fått in 7.220 konton och 1.820 miljoner kronor i nettoinflöde i ISK sedan lanseringen vid årsskiftet", skriver vd Martin Tivéus i rapporten.

Antalet konton per den 31 mars uppgick till 436.500 jämfört med 417.200 vid utgången av fjolåret.
Citera
2012-05-15, 21:16
Medlem
MLHs avatar
Tycker också det börjar bli billigt, köper på mig i omgångar ju mer det rasar, och hoppas de kan hålla kvar den fina utdelningen
Citera
2012-05-16, 02:00
Medlem
W.R.s avatar
Jag har också köpt på mig en del under raset, och utökat Avanzas del i portföljen. Det är ett bolag som jag verkligen tror på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in