Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-19, 14:29
  #1
Medlem
Quoters avatar
Text från en gammal tidningsartikel.

"Hittad mördad 1989 den 10 september klockan 11.15 intill TV-masten vid Brudarmossen i Delsjön. Bussada Carlsson hade utsatts för kraftigt våld mot stora delar av kroppen."

Text från gp.se.

"Den thailändska kvinnan hade flyttat hit 1980, gift sig med en svensk man och var bosatt i Falkenberg. Polisens uppfattning i efterhand är att hon understundom försörjde sig som prostituerad och av den anledningen befann sig i Göteborg."

Information från Sveriges Dödsbok


I närheten av en TV-mast? Det skulle vara intressant att få reda på om fyndplatsen också var mordplatsen. Vad har media rapporterat om mordet genom åren?
Citera
2011-04-19, 15:50
  #2
Medlem
bluetramps avatar
Har själv skrivit om detta i Svenska Mord.

Området är ett skogs/friluftsområde. Låg en tipp där på den tiden.

Minns detta mord pga av en särskild händelse. Hade taxirörelse på den tiden, och hade några äldre mercedes ståendes. En dag ringde polisen och fråga om jag ägde en MB blå 70-tal modell, med backspeglarna sittande på visst sätt. Jag svara att den var ej körbar, men de kom och titta på den o förklara då att en liknande bil var aktuell i detta mordfall.

Har för mig att man oxå hittade en del tillhörigheter till kvinnan, slängda ut med vägrenen i Surte riksväg 45.

Har aldrig skrivits mycket om detta fall i pressen.
Citera
2011-04-20, 12:00
  #3
Medlem
Har läst att "Snälle-Bengt" var misstänkt för detta mord. Bussaba städade visst på ett hotell där han jobbade. Det står i Jakten på en mördare av Tobias Barkman.
Citera
2011-04-20, 12:56
  #4
Medlem
UT64s avatar
Jag minns också det här mordet. Från en källa hörde jag att offret hade en
telefonbok med "typ 800 namn på män hon träffat". Vederbörande var alltså
prostituerad och GM sannolikt siste kunden. Det är dock fel som bluetramp
skriver att det var en tipp där då, den stängdes -73. Platsen är dock mycket
ödslig kvällstid och jag kan tänka mig att prostituerade med kunder använt sig
av platsen.
Citera
2011-04-20, 14:26
  #5
Medlem
bluetramps avatar
jag rättar...tippen var nerlagd, men området fanns kvar i samma skepnad som när tippen låg där.
Citera
2018-09-17, 00:24
  #6
Medlem
Hejsan.. Ursäktar om jag ställer en dum fråga men hur/var är det möjligt o få tag i fup om detta fallet.. Det är en väldigt gammalt händelse men hade uppskattat all information som rör det här..
Citera
2018-09-19, 12:06
  #7
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truewordz
Hejsan.. Ursäktar om jag ställer en dum fråga men hur/var är det möjligt o få tag i fup om detta fallet.. Det är en väldigt gammalt händelse men hade uppskattat all information som rör det här..

Det kommer ju inte preskriberas, så tror det blir svårt.

Ett lite bortglömt fall. Undrar om det finns DNA?
Citera
2018-09-21, 13:39
  #8
Medlem
Citat:
Det kommer ju inte preskriberas, så tror det blir svårt.

Ett lite bortglömt fall. Undrar om det finns DNA?

Jag är väldigt dåligt insatt hur det fungerar med fup, men måste det blivit ett rättsfall eller preskiberat för att allmänheten ska få ta del av den? Vet du vart jag kan ringa/maila för att gå vidare?
Är även intresserad av andra iaktagelser från folk som minns den här händelsen..

Tack på förhand
Citera
2019-09-16, 09:54
  #9
Medlem
Ingen som har någon mer information om denna händelse eller hur man kan få tag på fup eller liknande?
Citera
2019-12-04, 14:01
  #10
Medlem
Detta lyfts nu tydligen upp igen. Polisens kalla fall-grupp jobbar just nu med fallet.

Från artikel i Hallandsposten idag:

"med ny teknik kan fallet väckas till liv igen. Just nu går utredare igenom det 30 år gamla mordet"


"På morgonen den 10 september 1989 var en kvinna ute och gick med sina hundar i ett skogsparti i Delsjöområdet utanför Göteborg. Då upptäckte hon en svårt tilltygad kvinnokropp.

Det visade sig vara den 30-åriga Bussaba Carlsson från Falkenberg. Obduktionen visade att hon hade avlidit av inre blödningar orsakade av trubbigt våld mot huvudet och kroppen. Några vittnen till händelsen fanns inte. Däremot ska en man ha sett Bussaba Carlsson kvällen före i Rosenlundsområdet i Göteborg. Där ska hon ha träffat en lång mörk man i 40-50-årsåldern med en mörkblå Mercedes.

Vittnet såg mannen och kvinnan lämna området i varsin bil, Bussaba i sin vita Ford Sierra och mannen i sin Mercedes. Vad som hände därefter kunde polisens utredare aldrig fastslå."



"Han berättar att de kommit drygt två veckor in i inventeringen av mordet på Bussaba Carlsson 1989. Den gamla utredningen ryms i cirka tio pärmar.

– Det som är glädjande är att vi har hittat beslag och mycket finns kvar. Det är jättebra. Det gör att man kan undersöka beslagen med nya metoder, som inte fanns då, som exempelvis DNA."
Citera
2019-12-05, 10:27
  #11
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truewordz
Ingen som har någon mer information om denna händelse eller hur man kan få tag på fup eller liknande?
Som du säkert sett har fallet blivit aktuellt igen! En FUP (förundersökningsprotokoll) blir inte offentlig förrän åtal väcks.
Citera
2019-12-06, 12:55
  #12
Medlem
UT64s avatar
Håller tummarna när det gäller det här fallet. Avskyr kvinnomördare som kommer undan.

Frågan är förstås om GM är i livet så här efter drygt 30 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback