• 1
  • 2
2011-04-24, 19:14
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Ditt exempel haltar en aning då Barcelona uppvisade en förlust på €77 miljoner förra säsongen och en skuld på €442 miljoner. Nu är jag inte så insatt i spansk fotboll och vet inte om det minskat men det är ändå rejäla summor vi snackar om.

http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/foot...pe/8859257.stm
Eller real som sålde en träningsanlänging som dom ändå får fortsätta använda det luktar korruption låååång väg jag tror Real har värre skulder än Barcelona om man lyfter på förlåten.
Citera
2011-04-24, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Är det verkligen så? Jag skulle tro att en klar minoritet av ägarna tjänar några rena pengar på sin klubbverksamhet. Vilket även Berlusconi var ute och påpekade när DiBenedetto tog över Roma. Han menar nämligen att man aldrig kan gå plus på att driva en fotbollsklubb.

Stämmer bra det, framgångsrika klubbar med stort publikunderlag lokalt och globalt och som spelar i en liga med feta tv-avtal (eller individuella sådana) går det att tjäna pengar på. Det vill säga ungefär United, Liverpool, Real, Barca, Tottenham, Arsenal och Bayern. Även Borussia Dortmund och Juventus skulle jag tänka mig kunna vara lönsamma så länge det går bra för dem. Annars är det väl en hobby i vissa fall (Chelsea, Fulham, Bolton osv), i Morattis fall är det väl tradition i kombination med ett stort fotbollsintresse. Araberna i City gör det för reklam för emiratet skulle jag tro, det är ju ändå kaffepengar det handlar om i deras fall.
Citera
2011-04-24, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Eller real som sålde en träningsanlänging som dom ändå får fortsätta använda det luktar korruption låååång väg jag tror Real har värre skulder än Barcelona om man lyfter på förlåten.

Varför ljuger du? Real Madrid byggde en sprillans ny träningsanläggning efter att ha sålt sin gamla. Den gamla träningsanläggning låg även på väldigt attraktivt mark i Madrid och gjorde att man därför kunde ta väldigt bra betalt.
Citera
2011-04-24, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canguro
Varför ljuger du? Real Madrid byggde en sprillans ny träningsanläggning efter att ha sålt sin gamla. Den gamla träningsanläggning låg även på väldigt attraktivt mark i Madrid och gjorde att man därför kunde ta väldigt bra betalt.

haha

Sluta ljug nu. Alla vet att det var en hel del fuffens i den där affären. Real Madrid och Barca är för övrigt skyldiga staten extrema mängder i skattepengar. Summan är hemligstämplad
Citera
2011-04-25, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay

Haha du har ju ingen koll alls. Klicka på länken under. Där de fyra tornen ligger nu låg Reals förra träningsanläggning.

http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:A...135chPp8BPJkQl
Citera
2011-05-02, 19:49
Medlem
Tror väll inte att man bara ska fokusera på vad själva klubben genererar för vinst till ägaren, utan man får se det ur ett större perspektiv. Som någon nämnde tidigare skapar ägande av en hyfsat stor klubb publicitet. Utöver det även nya kontakter som ökar ägarens chans till att göra skapliga affärer inom andra affärsområden som genererar mer pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in