2011-04-18, 23:42
Medlem
Hej alla.
Mitt första inlägg här
Jag funderar på att hyra en minigrävare av Cramo, en sådan här http://www.cramo.se/Web/Apps/Products/ProductGroup.aspx?id=7767&epslanguage=SV
Läste lite och där står "Utrustning som är mer krävande att använda. Vi vill därför att användaren har erfarenhet, fått särskild instruktion eller har dokumenterad utbildning för att minska riskerna"
Någon som hyrt av dom innan och kan berätta vad som krävs för att få hyra en sådan?
Citera
2011-04-19, 10:28
Medlem
CaskRatlinss avatar
Jadu, how about erfarenhet, särkild instruktion eller utbildning

Vad ska du ha den till? Tänkte du att du skulle få glida in och hyra en minigrävare hur som helst eller?
Citera
2011-04-19, 11:29
Medlem
SvenneMelons avatar
Man kan faktiskt göra bort sig om man är lite oförsiktig, man kan välta med hela grävaren, ha av hydralslangar, köra sönder nåt skit med skopan när man kör den åt fel håll o lite så. Dom kan vara lite svåra att köra faktiskt.
Hur hade du tänkt att frakta den sedan?
Dom väger rätt mycket på en bilkärra kan jag säga...
Citera
2011-04-19, 15:39
Medlem
Ursäkta man frågar CaskRatlins.
Varför skulle jag inte kunna hyra en sådan?
Dom hyr ut till privatpersoner.
Du som är så kunnig och spydig vad menas med särskilda instruktioner?
Jag har kört mingrävare i skolan innan men det var ju längesen.
Ska alltid finnas såna som dig på forum.
Så tröttsamt.....
Citera
2011-04-19, 17:27
Medlem
Milwaukees avatar
Är det inte enklast att höra med Cramo direkt?
Citera
2011-04-22, 21:50
Medlem
Gick jättebra att hyra en minigrävare.
Struntade i cramo då dom var dyrast.
Pratade med Hyr in i Ängelholm.
Inga krav på utbildning eller något, står på släp bara att hämta med bil.
Citera
2011-04-23, 13:42
Medlem
DennisOlofs avatar
Jppaulsson bara att hyra den.

Däremot kostar det ju pengar, det som syftar på med utbildning osv är att dom vill uppmärksamma den som hyr att man måste tänka på vad man gör. Man kan ju klanta sig och t.ex. välta och annat som kan vara farligt.

Men det är ju bara åka till cramo där den finns och snacka med personalen, det är nog inte några problem. Däremot är det lite jobbigt med spakarna då det oftast bara finns två (joystick) så det tar ett tag innan man får lite vana att ratta den. Men det är inte så farligt även om man inte kört skopa tidigare.

Det värsta är om man måste köra i sluttningar och annat, det är inte så roligt, själv fick jag använda skopans arm som hävarm (ifall) skopan började tippa (vilket den gjorde lite), så det var läskigast att ta sig ner för en backe men det gick bra tillslut.
Citera
2011-04-23, 14:02
Medlem
prezets avatar
Jag hyrde av en lokal entrepenadfirma, via en annons på blocket.
Hade aldrig tidigare kört något dylikt, men med normal sans och förnuft, så är det inte alls svårt. Uthyraren var inte heller bekymrad över mina 'dumma frågor'.

Den jag hyrde hade också en 'rototilt' som jag tyckte var ovärderlig. ( Den gör att skopan kan vinklas och snurras. )

2000pix för en helg, och det hamnade på nöjeskontot, inte renoveringskontot...
Citera
2011-04-23, 14:35
Medlem
Fat bastards avatar
Jag jobbar som uthyrare, och det stämmer att vi inte kräver någon form av utbildning eller förkunskap för att hyra grävare. Däremot brukar man ganska snart känna av om det är en lämplig kund som vill hyra och sätter därmed priset därefter.

Ni skulle bli förvånade om ni visste hur mycket en amatör kan förstöra på en maskin pga. okunskap/klåparaktigt beteende. Bandkrängning, hydraulslangbrott och krossade rutor hör till det vanligaste. Men även sönderknäckta/sönderrepade hydraulkolvar förekommer när privatpersoner hyr.

Detta faller på hyrestagarens hemförsäkring, men den informationen lyckas samtliga hyrestagare undå att läsa och det blir i tio fall av tio en tråkig och jobbig historia innan man fått betalt för klanteriet.

Vi brukar lite skämtsamt på jobbet ha en tävling om hur lång tid efter en kund rullar av gården det dröjer innan han ringer och ojar sig över att nåt gått sönder alternativt inte fungerar. Och tyvärr får jag lov att säga att det slår nästan aldrig fel.

Man kan stå och förklara oerhört grundligt på gården, och fråga om kunden förstått alla funktioner, bara för att en halvtimme senare få åka ut till kunden bara för att slå över en strömbrytare eller liknande skitgrej som man stått och visat bara ögonblick tidigare.

Och ja, det är två styrspakar man i huvudsak opererar det hela med, men varje spak har fyra rörelser samt två stycken strömbrytare på varje. Dessutom har man två pedaler man behöver använda vid vissa grävmoment, inalles runt tjugo olika manövrar man behöver ha koll på, så det är lite pyssligare än man kan tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in