2011-04-18, 22:57
Medlem
Som vi alla vet har varenda en av oss en mindre önskvärd attribut som vi helst skulle vilja kontrollera, och min frågeställning i den här tråden blir då följande:

Är den djuriska driften kopplad till negativa egenskaper samt grundbehov?

Eller finns det en annan sida till det här?

Om man inte kan hålla sin djuriska drift i styr så innebär det att de negativa egenskaperna förstärks eller har jag helt fel?
Citera
2011-04-18, 23:51
Medlem
HemligaSallskapets avatar
Vad jag antar att du menar med "den djuriska driften" är de primära instinkterna; dessa bör man kunna kontrollera. Inte att förväxla med att förtränga dock då de fyller sin tämligen nödvändiga funktion. För att ta ett exempel; hunger. Att inte kunna kontrollera sig är att gå in i en matbutik och stjäla eller simpelt kidnappa ett barn ur någons trädgård för att tillreda efter behag eller äta upp rå. Att kontrollera sitt begär (hungern) men samtidigt tillfredsställa det är att införskaffa sig föda på ett moraliskt riktigt vis (dvs undvika att äta upp andras barn). Är det libido vi talar om så gäller i princip samma sak här. Nu råkar man kunna våldta runt mer eller mindre okontrollerat i Sverige för att denna tidsepok genomsyras av liberalistisk dekadens och förräderi - men man blir inte populär om man inte kan behärska sig.
Citera
2011-04-18, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaSallskapet
Vad jag antar att du menar med "den djuriska driften" är de primära instinkterna; dessa bör man kunna kontrollera.

Precis så, de djuriska drifterna enligt Aristoteles.
Citera
2011-04-19, 03:22
Medlem
Transmissons avatar
Säger inte det sig själv? Tänk om vi skulle kubba fram och lägra första bästa man/kvinna, somna varje gång vi känner oss trötta tex i kollektivtrafiken eller på jobbet och som sagt råna ICA/COOP när det börjar kurra i magen? De är alla exempel på fall där man inte lyckats lägga band på behoven vilket gett upphov till negativa konsekvenser. I'd say that settles it.
Citera
2011-04-19, 17:04
Medlem
Fast i grund och botten är nog många av våra "djuriska drifter" ganska så primära för vårt välbefinnande. Sedan kan man ju tillgodose sig dessa behov på bra och på dåliga sätt. Tror problemet snarare är att folk fastnar i vissa drifter och inte kommer loss, som om livet bara snurrar i ett ekorrhjul. Livet handlar ju om att förädla sig och komma på bättre sätt att tillgodose sina behov, dvs genom att man byter det mindre önskvärda mot något av högre kvalitet.
Citera
2011-04-19, 19:31
Medlem
KodareOkands avatar
Det är trots allt vi människor som bestämt vad som ska vara "negativt". De djuriska drifterna är de mest naturliga egenskaperna som människorna besitter. Att vi sen har byggt ett samhälle som motverkar våran egen natur har vi oss själva att skylla på.
Citera
2011-04-20, 02:47
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transmisson
Säger inte det sig själv? Tänk om vi skulle kubba fram och lägra första bästa man/kvinna, somna varje gång vi känner oss trötta tex i kollektivtrafiken eller på jobbet och som sagt råna ICA/COOP när det börjar kurra i magen? De är alla exempel på fall där man inte lyckats lägga band på behoven vilket gett upphov till negativa konsekvenser. I'd say that settles it.

haha kan se det här framför mig!

Polisen: Varför rånade du ICA så brutalt?

Gärningsmannen: Det kurrade i magen!

Skämt å sido, jag tror det har att göra med hur såpass allvarlig situationen faktiskt är. När jag börjar bli hungrig, så tänker jag ungefär såhär: "Nu skall jag gå hem och göra i ordning käk." Och på så vis kan min kropp behärska sig ganska bra så att jag mina djuriska instinkter inte behöver ta komando över min kropp och lägga sig i panikläge där den skriker rakt ut - "jag måste ha mat nu"

Det finns en bok som Josephus Flavius skrev och som heter: Judarnas gamla historia. Och han berättade i den boken om en svälttid på ett väldigt ohyggligt och detaljrikt sätt. I boken så berättas det om människor i svält, vad de är beredda att göra för att få just den här brödbiten. Bland annat så nämns en kvinna som tvingas mörda sitt eget barn för att sedan steka barnet och till sist förtära ena delen. Hon åt alltså sitt eget dibarn, därför att hungern var för stark och omständigheterna alldeles för svåra!

På något sätt så får det mig att tänka - när vi är i panik och när vi känner att den här djuriska instinkten blir för svår att streta emot - då kan vem som helst agera på ett väldigt omoraliskt sätt - som tex. den här modern!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in