Intention är avsikt med en handling. Att säga "Du är helt körd i skallen" eller "nej riktigt så är det inte, för att" är båda ärliga ord som speglar en inre känsla av att man inte håller med, med helt olika intention. Den ena till att dumförklara och den andra till att förklara. Den ena utesluter den andras förmåga att förstå, den andra inte.
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Så lyder iallafall mina erfarenheter med människor. Förr eller senare så blir någon sårad. Det är inte om dom kommer bli sårade, utan när dom kommer bli sårade.
Tänk dig en jobbig person som du vill undvika t.ex
1. Du kan säga sanningen. (H*n blir sårad)
2. Du kan ljuga tills h*n förstår. (H*n blir sårad.)
3. Du kan umgås med honom/henne ibland. (Då blir du och h*n sårad. vi leker med tanken att personen vill umgås med dig mer och mer.)
Vilket alternativ är enklast tycker du? Alla blir sårade när det väl kommer till kritan. Det ligger i människans natur att mörda allt levande, oavsett om det är medvetet eller omedvetet. Mänskligheten kommer att döda oss alla och ingen kommer att komma undan.
Man kanske kan trotsa naturen.
Så jag väljer alternativ 1, och försöker förmedla sanningen så att denne inte blir sårad. Det är faktiskt så jag brukar göra.
Istället för att säga "Du, jag tycker du är fruktansvärt jobbig och försöker undvika dig. Försvinn!"
Så kanske man först kan tänka "Varför blir jag irriterad?"
Och sen kanske
"Varför gör du så där?" Diskussion "det känns faktiskt obehagligt för min del"
Då får man reda på orsaken samt kan ge sin del och gör det på en fredlig grund.
2. Det är inte H*Ns ansvar att förstå om man inte kan förmedla, då är det snarare ditt ansvar att acceptera.
3. Det stämmer, umgås man trots att man inte vill och mår dåligt så börjar båda må dåligt. Destruktivt.
Jag föddes under ärlighetens förbannelse och kan inte riktigt gå emot den. Jag kan vara ironisk och skoja, men inte ljuga. Den förmågan besitter jag endast om det har att göra med överraskningar, eftersom sanningen kommer fram sen. Jag klarar av att höra det mesta oxå =)
Så, jag har stött på en del jobbiga människor.
Jag pratade med de. Igen. Igen. Igen. Försökte förklara på många olika sätt. Med två personer lackade jag ur totalt tillslut, för de förstod inte, och sa till de båda något i stil med
"Jag orkar inte ha någonting som helst med dig att göra längre! Försvinn ut ur mitt liv NU!"
Men det var extremfall. Det krävs ofantligt mycket för att jag ska komma dit, och bli så arg.
Men, ärlighet fungerar för mig. Jag har ju inget annat val, mer än att modifiera sättet att framföra budskapet på.
Däremot är det inte viktigt att säga saker, jag kan vara tyst om det inte är viktigt för min del. MEN handlingen är viktigast. Att visa att man menar det man säger genom handling.
Gör man inte det, så har jag i alla fall inget att förankra i den människan.