2011-04-18, 18:39
Medlem
Hej!

Är inte insatt i detta men, jag tjänar ca 50-100 000 i månaden i passiv inkomst. Det känns som att jag rent ut sagt blir rövknullad utav staten när jag ska betala ca: 40-50% i SKATT????

Det vill jag gärna slippa, om jag skulle flytta utomlands och börja jobba lite smått där och ha bank och allt där. Måste jag fortfarande betala skatt på dem pengarna som jag får från sverige? Eller kan man undgå detta på något sätt?

Min stavning är inte den bästa

Tack på förhand.

Om tråden ligger fel får gärna MOD flytta på den

// Mats
Citera
2011-04-18, 18:44
Medlem
Exonis avatar
Nej tyvärr.
Jag förstår dig helt och hållet. Jag har företag och jag får också betala halva min vinst till staten, är det ett företag du driver eller jobbar du på något företag? För om du själv driver ett företag så kan jag tipsa dig om att öppna ett i Holland eller England där skatten är väldigt minimal.
Citera
2011-04-18, 18:51
Medlem
Om jag är anställd utav ett företag som öppnar upp sin verksamhet i Tex holland sedan har sitt dotterbolag i sverige? Jag är då anställd utav företaget som är registrerad från holland? komer lönen då gå från sverige till holland sedan tillbaka till mig som är bosatt i sverige och enbart betala skatten i holland?

Kanske borde besöke en bolagsjurist för bästa svar

Tack för din idee Exoni
Citera
2011-04-18, 19:04
Medlem
segims avatar
rätt åt dig att bli rövknullad när du har sådan inkomst! skämt åsido, men förstår inte hur folk tjänar så mycket pengar? Visserligen är jag uppväxt i en vanlig knegar familj och får ihop det med lite plus varje månaden, men inte mkt mer, vad jobbar ni med som har så stor inkomst?
Citera
2011-04-18, 19:14
Medlem
Haha, nja jag får skylla mig själv.

Nej men det gäller att vara kreativ och skapa kontakter då kan man göra det mesta

Vill inte skriva här vad jag gör, med det är inom den offentliga sektorn
Citera
2011-04-21, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vic187
Haha, nja jag får skylla mig själv.

Nej men det gäller att vara kreativ och skapa kontakter då kan man göra det mesta

Vill inte skriva här vad jag gör, med det är inom den offentliga sektorn

Någon slags scheme med assistansbidrag låter det som. Låter assistanspengen gå till eget bolag där du får betala egenavgifter + kommunalskatt. Rimmar i och för sig dåligt med att du skulle kunna flytta utomlands och behålla inkomsten.

Hur som helst. Det är för lite pengar för att du ska få någon större hjälp av t.ex. ett holländskt holdingbolag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in