2004-09-27, 18:01
Medlem
det skulle dock inte finnas ngra utmaningar eftersom du redan hade facit i handen, eller huvdet
Citera
2004-09-27, 18:17
Medlem
soi 13s avatar
Nej, men det skulle alltid finnas flera mjliga utgngar av varje given situation beroende p vilka val man gr. Det vore vll en utmaning att styra upp alla tnkbara scenarion som skulle uppst fr att stadkomma det man ville. Som att lgga ett djvligt avancerat pussel, typ.
Citera
2004-09-28, 01:22
Medlem
fubrs avatar
Vad ni tnker mycket Tack fr alla era funderingar som gjort mig lite klokare iaf. Jag kanske inte var helt klar med min frgestllning, men det gr inget, fr alla har gett givande svar.
Citera
2004-09-28, 17:18
Bannlyst
”Kunskapen lever i frihet, den mste fngas innan den kan tmjas.”

Den eviga lngtan efter evigt liv, lr nog frbli ett blndverk, som aldrig kommer att f uppleva dagsljuset. Att vara eller inte vara allvetande, ur ett mnskligt perspektiv, vcker sorgen i ”vidundret” vars medvetslshet frhindrats. Vad har d ”vidundret” och mnniskan gemensamt? Jo, det ska jag allt bertta fr dig; Jakten efter den frsvunna identiteten.
Citera
2004-09-28, 21:16
Medlem
fubrs avatar
Urskta?
Citera
2004-09-29, 00:16
Medlem
Spaders avatar
En intressant sak r om man visste "exakt" allting, s skulle man inte ha nn fri vilja.

Man skulle veta nr man gick p ica fr att handla, man skulle veta nr man dog, hur osv osv. Och om man nu vet allting till 100% s kan man ju inte ndra p ntt som kommer att hnda.

Eller som nn vis en gng sa: Den som vet hela sin framtid har ingen framtid.

/Spader
Citera
2004-09-29, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
En intressant sak r om man visste "exakt" allting, s skulle man inte ha nn fri vilja.

Man skulle veta nr man gick p ica fr att handla, man skulle veta nr man dog, hur osv osv. Och om man nu vet allting till 100% s kan man ju inte ndra p ntt som kommer att hnda.

/Spader

jo, precis. att veta allt i ena stunden, kan vara att veta 90% i nsta. eftersom det alltid ske ofrutsgbara saker.
eftersom det inte ens r mjligt och eftersom denna trd inte tillfr ngot tycker jag den br lsas
Citera
2004-09-29, 22:10
Medlem
Jag tror att om man r medveten om hur man stimulerar sig sjlv, s gr man det.
Citera
2004-09-29, 22:26
Medlem
soi 13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader

/Spader
Tror du p det? Att allting r frutbestmt....
Lter som det tycker jag.

Du skulle inte alls veta nr du gick till ica, dremot skulle du veta vad som skulle hnda nr du gick till ica vid en speciellt vald tidpunkt (vilken som hlst) som du sjlv valde. Det skulle finnas multipla tnkbara alternativa framtider beroende p vad du sjlv valde att gra. Du skulle kanske ha en aning om nr du kommer att d om du fljer din nuvarande "vad fan det nu heter" tidslinje, men allt skulle ndras om du gjorde ett drastiskt val eller gjorde ngot annat ofrutsett (stundens ingivelse) och d skulle allting ndras. Varp du givetvis skulle vara medveten om HUR samma stund som du tnkte tanken i o f s men i alla fall...
Citera
2004-09-29, 23:56
Medlem
Spaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soi 13
Tror du p det? Att allting r frutbestmt....
Lter som det tycker jag.

Du skulle inte alls veta nr du gick till ica, dremot skulle du veta vad som skulle hnda nr du gick till ica vid en speciellt vald tidpunkt (vilken som hlst) som du sjlv valde. Det skulle finnas multipla tnkbara alternativa framtider beroende p vad du sjlv valde att gra. Du skulle kanske ha en aning om nr du kommer att d om du fljer din nuvarande "vad fan det nu heter" tidslinje, men allt skulle ndras om du gjorde ett drastiskt val eller gjorde ngot annat ofrutsett (stundens ingivelse) och d skulle allting ndras. Varp du givetvis skulle vara medveten om HUR samma stund som du tnkte tanken i o f s men i alla fall...

Jo om man vet "ALLTING" som herrn s vackert uttrycker sig i frsta inlgget s vet man ven vad som ska hnda, nr och hur... Hur kan man d pverka?

Och nej jag r inte fatalist.

/Spader
Citera
2004-09-30, 14:36
Medlem
uranuz_hertzs avatar
There is no spoon
Citera
2004-10-01, 18:53
Medlem
actionbikes avatar
Jag blev helt tagen av Laments teori om kunskap. Ls trden "Min teori om kunskap" ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in