Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-17, 22:04
  #1
Medlem
Hej!

Tänkte ange uppgifter på diverse bostadssidor och där efterfrågar de årsinkomst brutto dvs. innan skatt. De accepterar ex. studiebidrag som inkomst via CSN.

Då tänkte jag ju att jag får ju ut 86 670kr netto dvs. efter skatt enl. schablonberäkningen på CSN:s hemsida. för HT+VT 11.

Hur ska jag då ange den på dessa sidor?
Jag vill ju bara ärlig men det blir ändå "fel" att säga att jag får ut 86 670kr brutto då jag får ut det netto. Men det ges ju inte med skatt?

Så vad ska jag ta för skattesats?
30%? Alltså ange 86 670kr + 30% dvs. 112 671?
Vad är vanlig skatt? Kanske låter pinsamt men har faktiskt ingen koll alls.

Hjälp vore uppskattat.
Vill att det ska vara så sanningsenligt som möjligt då när jag väl får ett erbjudande måste jag kunna påvisa hur jag tänkt och då ska det såklart stämma och vara "logiskt".

Tacksam för er hjälp!

/MrJohnDoe
Citera
2011-04-17, 22:30
  #2
Medlem
80% av studiebidraget ska du skriva. Blir mellan 20000 och 25000 kr skulle jag tro.
Citera
2011-04-17, 22:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb87
80% av studiebidraget ska du skriva. Blir mellan 20000 och 25000 kr skulle jag tro.

Var otydlig.
Menar hela beloppet man kan få från CSN dvs. bidrag+lån som i detta fallet för VT+HT blir summan jag tidigare skrev, 86 670kr.
Citera
2011-04-18, 00:09
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Var otydlig.
Menar hela beloppet man kan få från CSN dvs. bidrag+lån som i detta fallet för VT+HT blir summan jag tidigare skrev, 86 670kr.

Men lån räknas väl inte som inkomst?
Citera
2011-04-18, 13:26
  #5
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orange21
Men lån räknas väl inte som inkomst?

Det är det som är frågan, ifall studielån är ett undantag från det.
Sen är det ju som sagt bostadsbolag och inte skatteverket som det ska anmälas till , så jag tror du kan skriva den summan du får i plånboken varje år, dvs 86 papp.
Citera
2011-04-18, 14:21
  #6
Medlem
mb87 har rätt, 80% av studiebidraget räknas som inkomst, även om man också lånar.
Citera
2011-04-18, 17:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mb87
80% av studiebidraget ska du skriva. Blir mellan 20000 och 25000 kr skulle jag tro.

Det har jag aldrig läst/hört! Att bidrag ska räknas som inkomst? Så du ska skatta för studiebidraget? Nej, det tror jag inte.

Däremot kan du uppge, att du studerat med CSN-lån på deklarationen, under "övriga upplysningar". Dock så får skatteverket den uppgiften ändå, automatiskt av CSN.
Citera
2011-04-18, 17:55
  #8
Medlem
Antingen missuppfattar jag, eller alla andra, men TS skriver ju att han ska ange det när han söker bostad. Då vill han ju ange så hög inkomst som möjligt.

Jag hade dock angivit nettosumman du får ut (lån+bidrag) och skrivit att det är CSN du har, så fattar de vad du menar. Känns fånigt och kan tolkas som bedrägligt att ange en högre summa som om du hade betalat skatt, när du inte gör det. Jobbar själv med kreditkontroller för ett bostadsföretag, och det är många sökande som har CSN så jag utgår från att alla fastighetsföretag känner till att CSN inte är skattepliktigt.
Citera
2011-04-18, 20:35
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troll2
Antingen missuppfattar jag, eller alla andra, men TS skriver ju att han ska ange det när han söker bostad. Då vill han ju ange så hög inkomst som möjligt.

Jag hade dock angivit nettosumman du får ut (lån+bidrag) och skrivit att det är CSN du har, så fattar de vad du menar. Känns fånigt och kan tolkas som bedrägligt att ange en högre summa som om du hade betalat skatt, när du inte gör det. Jobbar själv med kreditkontroller för ett bostadsföretag, och det är många sökande som har CSN så jag utgår från att alla fastighetsföretag känner till att CSN inte är skattepliktigt.

Hej!

Tack för ditt (och alla andra svar).
Det är precis som du skriver, jag är ute efter sanningsenligt ange så HÖGT belopp som möjligt.
Detta pga. att vissa sidor automatiskt säger att jag har för låg inkomst så många tillämpar hyran totalt per år gånger X som krav för att man ska få ens anmäla intresse på lägenheten.
Något i stil med det iaf.

Tror det är framför allt Stockholms Bostadskö som har så, det värsta är att de struntar i om jag skriver "CSN, netto" under arbetsgivare utan det är beloppet / summan som ska nå över t.ex. 110TKR och även om 86TKR netto är mer (troligtvis?) netto än 110TKR brutto så hjälper det inte mig.

Men på de sidor jag kan anger jag att det är CSN det rör sig om och att beloppet är netto.
Däremot som sagt funkar det inte där de enbart tittar på summan inskrivet under ens egna sidor som "Årsinkomst".
Citera
2011-04-18, 23:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Hej!

Tack för ditt (och alla andra svar).
Det är precis som du skriver, jag är ute efter sanningsenligt ange så HÖGT belopp som möjligt.
Detta pga. att vissa sidor automatiskt säger att jag har för låg inkomst så många tillämpar hyran totalt per år gånger X som krav för att man ska få ens anmäla intresse på lägenheten.
Något i stil med det iaf.

Tror det är framför allt Stockholms Bostadskö som har så, det värsta är att de struntar i om jag skriver "CSN, netto" under arbetsgivare utan det är beloppet / summan som ska nå över t.ex. 110TKR och även om 86TKR netto är mer (troligtvis?) netto än 110TKR brutto så hjälper det inte mig.

Men på de sidor jag kan anger jag att det är CSN det rör sig om och att beloppet är netto.
Däremot som sagt funkar det inte där de enbart tittar på summan inskrivet under ens egna sidor som "Årsinkomst".

OK - det tänkte jag inte på. Har samma "regel" på företaget jag jobbar på, där ber vi dock den sökande fylla i nettoinkomst så finns inte samma problem. Men om du bara drar till med ngt som täcker inkomstkravet för lägenheterna du vill ha, då kommer du iaf vidare i processen så att ngn person tittar på det. De kommer ju göra kreditupplysning och/eller be dig om inkomstuppgifter skriftligen sen ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback