2011-04-17, 19:22
Medlem
Har en skuld på ca 9 tusen till kronkalle, levt på existens minimum ett par år men får nu något mer så jag tänker att jag nog kan klara av att betala lite på min skuld.

Jag ringde och pratad med nån och dom sa att dom inte räknade med att jag skulle kunna betala min skuld, vet inte hur hon menade??

Jag sa att jag vill börja betala, och jag fick deras giro.

Men nu undrar jag.

Kommer dom sno min skatteåterbäring även omjag börjat betala av min skuld??
Citera
2011-04-17, 19:24
Medlem
Någon återbäring på skatten kommer du inte få om du har en skuld till kronofogden.
Citera
2011-04-17, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Någon återbäring på skatten kommer du inte få om du har en skuld till kronofogden.
tror inte du vet va du pratar om..

anyone?
Citera
2011-04-18, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieFucker

anyone?

Skatteåterbäringen är ju egentligen en försenad inkomst för att arbetsgivaren har tagit för mycket skatt. Naturligtvis kommer kronofogden ta de pengarna. Men om det gör att du blir fri från skulden och slipper leva på existensminimum så är det väl alldeles lysande, eller?
Citera
2011-04-18, 07:57
Medlem
Diablo1118s avatar
Som övriga har skrivit så går pengarna till fogden.
Citera
2011-04-18, 09:43
Medlem
Om man kommer överens med företaget man är skyldig pengar (oftast ett inkassoföretag) om en avbetalningsplan så brukar de väl ta tillbaka skulden från KFM och då kommer KFM inte ta skatteåterbäringen.

TS skriver nått om att han börjat med en avbetalningsplan och detta går inte att göra hos KFM så det måste vara företaget han är skyldig pengar.

http://www.kronofogden.se/vanligafra...380005388.html

Frågan är då om företaget drog tillbaka fodran från kronofogden. Om de inte gjorde det så kommer dina skattepengar att ryka.
Citera
2011-04-18, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DieFucker

anyone?

Är det för att jag sa något du inte ville höra? Tycker för övrigt inte att du ska tro något om vad jag vet då du inte har en aning.

Mao, kritisera gärna inlägg men tro inte något om folks kunskaper så håller du åtminstone någorlunda nivå.
Senast redigerad av Magban 2011-04-18 kl. 16:26.
Citera
2011-04-18, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Om man kommer överens med företaget man är skyldig pengar (oftast ett inkassoföretag) om en avbetalningsplan så brukar de väl ta tillbaka skulden från KFM och då kommer KFM inte ta skatteåterbäringen.

Det kan absolut vara en gångbar väg. Men tyvärr ofta något inkassoföretagen endast godtar innan pengarna trillar in genom kronofogdens utmätningar.
Citera
2011-04-19, 19:45
Medlem
Om du har en skatt att återfå så görs automatisk en körning mot restförda skulder hos Kronofogden innan en utbetalning sker. Finns det en skuld går pengarna dit direkt från skattekontot. Detta är huvudregeln, jag vet däremot inte om Kronofogden kan lägga in någon sorts "spärr" mot detta för att du börjat betala av skulden. Jag skulle dock inte tro att så är fallet då de borde vara intresserade av att få in pengarna på snabbaste möjliga sätt. Det enklaste är väl att ringa Kronofogden och fråga vilken typ av skuld det rör sig om och om den av någon anledning skulle vara undantagen från körningen gentemot skattekontot.
Citera
2011-06-05, 23:31
Bannlyst
Lånar tråden...

Jag har några räkningar som är på väg till kronofogden har är ej något skuldsaldo hos kronofogden..
Ska få tillbax 3000 från skatten, kommer dom ta pengarna?? man ska få skatten i veckan.. Kan man redan nu se om dom har tagit pengarna??
Citera
2011-06-08, 00:15
Medlem
Hej Braxen82!

Kronfogden får endast ta din ev skatteåterbäring om skulden finns registrerad där.

För skulder gällande sk E-mål (enskilda mål, dvs skulder till företag mm) måste företaget först ansöka om betalningsföreläggande (dvs det skickas till kronofogden). Om du då inte antingen bestrider detta eller betalar skulden inom 3 veckor från det att du ansetts delgiven att någon inkommit med ansökan om betalningsföreläggande till KFM fastställer KFM SUPRO (avdelningen för summariska processer) skulden och du får skulden registerad hos KFM och har således ett skuldsaldo där.

Detta innebär att sökande (dvs den du är skyldig pengar) när skulden väl blivit fastställd av KFM kan inkomma med begäran om att skulden skall utmätas och KFM beslutar då att skulden skall utmätas, dvs alla dina inkomster (efter avdrag av sk förbehållsbelopp - ca 4.500 kr + boendekostnad) samt din egendom kan tagas om hand av KFM för att reglera din skuld. Skatteåterbäring, eller överskjutande skatt som det numera heter, tillhör inte de så kallade "beneficiereglerna" (existensminimum), och är därför inte skyddat från utmätning.

För skulder gällande sk A-mål (allmänna mål, dvs skulder till staten - skatteskulder, studielån, TV-avgift mm) har du ingen rätt att bestrida skulden överhuvudtaget och skulden fastställs direkt av KFM och utmäts direkt utan utmätningsbeslut.

Bästa hälsningar Pandalus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in