2011-04-17, 16:06
Medlem
Som som rubriken visar så behöver jag veta hur och varför kalla kriget slutade. Har försökt googla men hittar inget. Tacksam för hjälp.
Citera
2011-04-17, 16:11
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MysteryMaster
Som som rubriken visar så behöver jag veta hur och varför kalla kriget slutade. Har försökt googla men hittar inget. Tacksam för hjälp.
Du menar att du inte orkar läsa själv? Annars skulle jag vilja veta vilka ord du använde dig av i sökningen..
Citera
2011-04-17, 16:12
Medlem
Ännu en minderårig som vill ha hjälp med läxan och lata är dem också

För att ge dig en ledtråd, Berlinmuren...
Citera
2011-04-17, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 101f14k35
Ännu en minderårig som vill ha hjälp med läxan och lata är dem också

För att ge dig en ledtråd, Berlinmuren...
Fast nu är jag inte minderårig. Jag har läst om Berlinmurens fall och lyssnat på P3s dokumentär om samma sak men har ändå inte fått svar på det jag söker. Michail Gorbatjov ligger väll ändå bakom en del av kalla krigets slut eftersom han införde flera reformer och gjorde sovjet till ett friare land?
Citera
2011-04-17, 16:30
Medlem
Jeckes avatar
Gode gud, dagens ungdom.

Kort summering, kalla krigets rustningshets ledde till att Sovjet lade ner så mycket pengar på vapen att deras övriga ekonomi var rutten.
Uppror och revolter uppstod, men slogs ner med vapenmakt.
Till slut blev det revolt i Moskva, militären kallades in, men man gjorde felet att man skickade soldater från Moskva mot civilbefolkningen i Moskva.
Soldaterna var inte villiga att skjuta mot sina egna vänner, grannar och släktingar, utan gick över till deras sida istället.
Sovjet föll därefter som ett korthus när inte längre militären kunde hålla ner civilbefolkningens missnöje med den genomruttna ekonomin som kommunism, femårsplaner och vapenrace mot ett USA med flera gånger större ekonomi ledde till.
Citera
2011-04-17, 16:46
Medlem
Landsknechts avatar
Sovjet spenderade väl tidvis uppemot 50% av sin BNP på sin militär om jag inte missminner mig?
Citera
2011-04-17, 17:21
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Sovjet spenderade väl tidvis uppemot 50% av sin BNP på sin militär om jag inte missminner mig?

Ja, det var nära inpå 50%, vilket bidrog till försämringen av de andra samhällssektorerna såsom sjukvård. Sovjet har jag för mig var den enda utvecklade staten som hade ökande dödstal.

Andra orsaker var Sovjets ohållbara ekonomiska politik. Endast ca 8% av det Sovjet producerade var konkurrenskraftigt på marknaden i slutet av 80-talet. Planekonomin gjorde att landet inte kunde hänga med i de världsekonomiska svängningarna. USAs marknadsekonomiska politik var helt enkelt för överlägsen för att kunna rås på.
Den mjuka makt som de liberala idéerna utövade på befolkningen i öst gjorde också att kommunismen som ideologi blev oattraktiv i jämförelse med den framgångsrika politik väst förde. Avstaliniseringen bidrog också till att kommunismen kom i dålig dager.

Sedan har vi Michail Gorbatjov som sjösatte perestrojkan och glasnost vilket ungefär innebar en omstrukturering av kommunismen. En demokratiseringsprocess och större öppenhet var målet. Men man får samtidigt komma ihåg att Gorbatjovs syfte med dessa omstruktureringar aldrig hade för avsikt att störta Sovjet - men det blev som om han drog ur pluggen till en enorm damm.
Citera
2011-04-17, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Gode gud, dagens ungdom.

Kort summering, kalla krigets rustningshets ledde till att Sovjet lade ner så mycket pengar på vapen att deras övriga ekonomi var rutten.
Uppror och revolter uppstod, men slogs ner med vapenmakt.
Till slut blev det revolt i Moskva, militären kallades in, men man gjorde felet att man skickade soldater från Moskva mot civilbefolkningen i Moskva.
Soldaterna var inte villiga att skjuta mot sina egna vänner, grannar och släktingar, utan gick över till deras sida istället.
Sovjet föll därefter som ett korthus när inte längre militären kunde hålla ner civilbefolkningens missnöje med den genomruttna ekonomin som kommunism, femårsplaner och vapenrace mot ett USA med flera gånger större ekonomi ledde till.
Tackar det var ett sånt svar jag sökte!
Citera
2011-04-20, 16:41
Medlem
Jag rekommenderar boken med den outgrundliga titeln Det kalla kriget skriven av John Gaddis som beskriver de flesta aspekter i Det kalla kriget rätt ingående. Plus att den är bra att använda som musmatta i brist på en sådan.
Men jag kan ju också svara på din fråga jag med:
USA:s president Reagan började bygga vapen snabbare än ryssarna vilket ansträngde deras ekonomi till bristningsgränsen, samt kom Gorbatjov en alldeles för snäll kille till diktator och tog över, försökte ge folket friheter. Folket tog chansen, gjorde uppror och störtade Röda imperiet aka Östblocket.
Citera
2011-04-20, 17:56
Medlem
Superkufs avatar
Kalla kriget upphörde, eller mer exakt, Sovjet föll, av många olika skäl vilka i slutet av 80-talet samverkade. Jag nämner bara några här nedan - det finns flera och mer komplicerade.

Kommunism i klassisk bemärkelse fungerar inte. Den sovjetiska planekonomin var ineffektiv och levererade inte vad folk ville/behövde. Många av industrierna hade ett negativt förädlingsvärde - vad de producerade (traktorer, stridsvagnar eller grytlappar) var värda mindre än råvarorna som stoppades in i fabrikerna. Och ju mer avancerad industrin blev, ju svårare blev det för Sovjet att hänga med. De kunde bygga traktorer (visserligen ineffektivt), men inte mikrochips.

Byråkratin växte och rent önsketänkande bredde ut sig. Den statistik politiker och planerare byggde sina beslut på var gissningar, lögner eller halvsanningar. Det i sin tur gjorde att varje försök att förbättra systemet i själva verket gjorde det än mer snedvridet. Korruption och mutor blev allt mer en nödvändighet när planekonomin inte levererade.

Sovjet behövde importera massor av mat och nyckelmaterial (datautrustning mm), men hade bara råvaror som olja och guld att sälja. Det var i längden ohållbart och man drabbades hårt av det låga oljepriset under 80-talet.

Sovjetmedborgarna blev under sent 60-tal och 70-tal deppade och desillusionerade. Födelsetalen föll dramatiskt och dödstalen steg. Männen söp ihjäl sig och kvinnorna födde inte barn. Undantaget var de muslimska folkgrupperna, som varken var a) ryssar eller b) kommunister, så det var ett rent hot mot sovjetstaten.

Under sent 30-tal rensade Stalin ut nästan alla gamla kommunister och ersatte dem med nya, som var lojala mot Stalin personligen. Denna grupp satt sedan kvar på sina poster in på 80-talet, när de bokstavligen talat började dö ut. Nästa generation (Gorbatjov och Yeltsin) hade inte alls samma bindningar till Sovjet som gamlingarna.

Folket började bli missnöjda med ransoneringar, brister, Afghanistan, övervakning och löften från politbyrån som aldrig realiserades. Idealisterna blev allt färre, kritiken allt tydligare, dropoutsen allt fler.

Västvärldens upprustning under tidigt 80-tal visade att Sovjet inte hade någon chans i ett reguljärt krig. 1975 kunde Sovjet trösta sig med att de nog skulle kunna rulla genom Västtyskland, men 1984 konstaterade man att det var fullständigt omöjligt. Sovjet hade ingen chans att göra motsvarande upprustning.

Ledarna i Sovjet och andra kommunistländer började få upplevelser av väst. När partibossen i Minsk (alltså i den absoluta sovjetiska eliten) upptäckte att han hade samma levnadsstandard som en bilmontör i Västtyskland (medelklass) försvann mycket av partibossens intresse att försvara systemet. Ester, östtyskar mm började se väst-TV som Dallas och insåg att "en annan värld var möjlig". Och att skylla den låga levnadsstandarden på andra världskrigets skador blev på 80-talet rent löjligt.
Citera
2011-04-20, 18:29
Medlem
theloins avatar
Läste någonstans att en av de anledningar som till slut knäckte ryggen på Sovjet var Tjernobyl och kostnaderna som kom i kölvattnet av katastrofen.

Siffran låg väl kring 18 miljarder rubel som då hade samma växelkurs som dollarn.
Citera
2011-04-20, 18:57
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talvilover
Jag rekommenderar boken med den outgrundliga titeln Det kalla kriget skriven av John Gaddis som beskriver de flesta aspekter i Det kalla kriget rätt ingående. Plus att den är bra att använda som musmatta i brist på en sådan.
Men jag kan ju också svara på din fråga jag med:
USA:s president Reagan började bygga vapen snabbare än ryssarna vilket ansträngde deras ekonomi till bristningsgränsen, samt kom Gorbatjov en alldeles för snäll kille till diktator och tog över, försökte ge folket friheter. Folket tog chansen, gjorde uppror och störtade Röda imperiet aka Östblocket.
Gorbatjov var inte skälet till att Sovjet föll, han var bara realistisk nog att inse hur stora problemen var när han tog över.
Tävrtom ska Gorbatjov prisas för att det är han som är ansvarig för att det hela gick så pass smidigt och oblodigt som det gick, när Sovjet föll, istället för att urarta till totalt kaos, inbördeskrig, massvält osv.

Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Kalla kriget upphörde, eller mer exakt, Sovjet föll, av många olika skäl vilka i slutet av 80-talet samverkade. Jag nämner bara några här nedan - det finns flera och mer komplicerade.

Kommunism i klassisk bemärkelse fungerar inte. Den sovjetiska planekonomin var ineffektiv och levererade inte vad folk ville/behövde. Många av industrierna hade ett negativt förädlingsvärde - vad de producerade (traktorer, stridsvagnar eller grytlappar) var värda mindre än råvarorna som stoppades in i fabrikerna. Och ju mer avancerad industrin blev, ju svårare blev det för Sovjet att hänga med. De kunde bygga traktorer (visserligen ineffektivt), men inte mikrochips.
Njae. Avancerad teknologi var väl faktiskt det enda där Sovjet var konkurrenskraftigt. Sovjetiska satelliter, jaktflygplan, robotar osv var bra nog för att konkurrera med västvärlden.
Problemet låg i den privata industrin, eller Sovjet motsvarighet till det som var den privata industrin i kapitalismen, där statlig styrning var rejält ineffektivt och därmed skapade en otillräcklig total ekonomi för att stödja den statliga, militära tekniksektorn.
Det ryska rymdprogrammet var inte så mycket sämre, vare sig teknologist eller effektivt, än amerikanska NASA.
Mikoyan-Gurevich och Sukhoi var inte mycket sämre än Grumman Northrop och Boeing osv.

Problemet är att man måste ha en kapabel ekonomi och industri även i de grundläggande sakerna, och det var där Sovjets stora brister fanns.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in