Citat:
Ursprungligen postat av talvilover
Jag rekommenderar boken med den outgrundliga titeln Det kalla kriget skriven av John Gaddis som beskriver de flesta aspekter i Det kalla kriget rätt ingående. Plus att den är bra att använda som musmatta i brist på en sådan.
Men jag kan ju också svara på din fråga jag med:
USA:s president Reagan började bygga vapen snabbare än ryssarna vilket ansträngde deras ekonomi till bristningsgränsen, samt kom Gorbatjov en alldeles för snäll kille till diktator och tog över, försökte ge folket friheter. Folket tog chansen, gjorde uppror och störtade Röda imperiet aka Östblocket.
Gorbatjov var inte skälet till att Sovjet föll, han var bara realistisk nog att inse hur stora problemen var när han tog över.
Tävrtom ska Gorbatjov prisas för att det är han som är ansvarig för att det hela gick så pass smidigt och oblodigt som det gick, när Sovjet föll, istället för att urarta till totalt kaos, inbördeskrig, massvält osv.
Citat:
Ursprungligen postat av Superkuf
Kalla kriget upphörde, eller mer exakt, Sovjet föll, av många olika skäl vilka i slutet av 80-talet samverkade. Jag nämner bara några här nedan - det finns flera och mer komplicerade.
Kommunism i klassisk bemärkelse fungerar inte. Den sovjetiska planekonomin var ineffektiv och levererade inte vad folk ville/behövde. Många av industrierna hade ett negativt förädlingsvärde - vad de producerade (traktorer, stridsvagnar eller grytlappar) var värda mindre än råvarorna som stoppades in i fabrikerna. Och ju mer avancerad industrin blev, ju svårare blev det för Sovjet att hänga med. De kunde bygga traktorer (visserligen ineffektivt), men inte mikrochips.
Njae. Avancerad teknologi var väl faktiskt det enda där Sovjet var konkurrenskraftigt. Sovjetiska satelliter, jaktflygplan, robotar osv var bra nog för att konkurrera med västvärlden.
Problemet låg i den privata industrin, eller Sovjet motsvarighet till det som var den privata industrin i kapitalismen, där statlig styrning var rejält ineffektivt och därmed skapade en otillräcklig total ekonomi för att stödja den statliga, militära tekniksektorn.
Det ryska rymdprogrammet var inte så mycket sämre, vare sig teknologist eller effektivt, än amerikanska NASA.
Mikoyan-Gurevich och Sukhoi var inte mycket sämre än Grumman Northrop och Boeing osv.
Problemet är att man måste ha en kapabel ekonomi och industri även i de grundläggande sakerna, och det var där Sovjets stora brister fanns.