2011-04-17, 13:05
Bannlyst
Om man lägger på plastskydd på en telefon i en vakumdammsugare kan man få "luftbubblor" då?
Alltså, nånting borde väl kunna komma mellan skyddet?

Undrat en bra stund nu
Citera
2011-04-17, 13:08
Medlem
tantvrists avatar
Ljud är inte materia, ljud är vibrationer i vågor. Du kan till exempel inte blåsa upp en ballong genom att silvertejpa en högtalare till den.
Citera
2011-04-17, 13:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist
Ljud är inte materia, ljud är vibrationer i vågor. Du kan till exempel inte blåsa upp en ballong genom att silvertejpa en högtalare till den.

Vad har ljud med det och göra?
Citera
2011-04-17, 13:10
Medlem
Ligger den i vakuum så bör den inte få de, om det inte är skräp i atmosfären (att skriva "luften" vore fel då vakuum är luftfritt).

Ps. Vakuum stavas med två "U", jag lovar.
Citera
2011-04-17, 13:10
Medlem
Gunjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantvrist

Herregud... Läsa om läs rätt.

TS: Nej, det kan inte bildas några luftbubblor. Dessa kan dock uppstå senare i eventuella veck.
Citera
2011-04-17, 13:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Ligger den i vakuum så bör den inte få de, om det inte är skräp i atmosfären (att skriva "luften" vore fel då vakuum är luftfritt).

Ps. Vakuum stavas med två "U", jag lovar.

Ok, tack för svaret!
Citera
2011-04-17, 13:20
Medlem
kqrs avatar
Du kommer att få "vakuumbubblor" så länge du befinner dig i vakuumet, eftersom trycket är samma både i vakuumbubblan och omgivande vakuum. Så fort du tar ut telefonen till atmosfären kommer däremot bubblorna kollapsa av att trycket är mycket större på utsidan. När bubblorna kollapsar kommer de antagligen göra det på ett sätt som ger veck, men hur skyddet beter sig beror lite på material och så.

(Precis som att du får vattenbubblor om du gör det i vatten, och heliumbubblor om du gör det i helium och så vidare. Så länge trycket är det samma på utsidan och insidan kommer det vara precis samma sak som om du gjorde det i luft.)
Citera
2011-04-17, 13:27
Medlem
tantvrists avatar
Jag läste fel, trodde att ts trodde att man skulle få bubblor av ljudet i en telefon.
Citera
2011-04-17, 14:49
Medlem
Fattar ingenting? man ska alltså sätta på ett plastskal på sin telefon, typ som ett vanligt iphone-skal av plast, och sen lägga in den i sin dammsugarpåse och starta dammsugaren?

vad skulle komma emellan skalet?

varför skulle bubblor uppstå? av vad? iphoneskalet?

vad har en telefon med bubblor att göra?
Citera
2011-04-17, 15:04
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fagin
Fattar ingenting? man ska alltså sätta på ett plastskal på sin telefon, typ som ett vanligt iphone-skal av plast, och sen lägga in den i sin dammsugarpåse och starta dammsugaren?

vad skulle komma emellan skalet?

varför skulle bubblor uppstå? av vad? iphoneskalet?

vad har en telefon med bubblor att göra?

+1

Vadå telefon i vakuumdammsugare?

När jag läste trådstarten första gången trodde jag att TS menade att man hade en telefon i gladpack eller nån slags fryspåse och sen sög ut luften med en dammsugare.

Vad är en vakuumdammsugare för något?
Citera
2011-04-17, 15:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sebbelini
+1

Vadå telefon i vakuumdammsugare?

När jag läste trådstarten första gången trodde jag att TS menade att man hade en telefon i gladpack eller nån slags fryspåse och sen sög ut luften med en dammsugare.

Vad är en vakuumdammsugare för något?

Jag menade en påse man suger utt luften ur, därinne ska man sätta på iphone plastskyddet.
Citera
2011-04-17, 16:14
Medlem
Sebbelinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KinkyLover
Jag menade en påse man suger utt luften ur, därinne ska man sätta på iphone plastskyddet.

Aha!

Då får du som sagt "vakuumbubblor" om du fäster plasten med nåt slags klister.

Om det bara är en film som är tänkt att självfästa mha atmosfärstryck så kommer den inte fästa vid telefonen alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in