2011-04-17, 11:30
Medlem
Hejsan.

För ett par dagar sedan skulle jag Flytta över alla filer på min dator till ett USB-minne.

När jag var klar och skulle rensa upp tror jag att jag raderade något som hette Thumbs . Har nu förstått att detta är någon slags drivrutin för USB-minnet?

Självklart slutade hela minnet fungera...
Vet någon hur och om jag kan få tillbaka mina filer som ligger på minnet? Jag har provat att köra massa "Getdataback" på min dator men allt verkade ha blivit överskrivet och dessutom har jag sålt min dator nu.

Så jag har alltså ett USB-minne kvar utan drivrutin med massor av mina filer på.. Jag har inte formaterat om minnet men det är det enda de frågar om när jag sätter i det i olika datorer.
Citera
2011-04-17, 11:44
Medlem
W.Irvings avatar
Filen Thumbs.db, som Windows skapar, är en irrelevant skitfil som du varken kommer sakna, eller ens bli av med om du nu tar bort den... http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_thumbnail_cache
USB-minnet i sig har ingen drivrutin. Kan det vara så att du inte valde att "Mata ut" minnet innan du kopplade ur det från datorn?
Citera
2011-04-17, 11:46
Medlem
Du verkar fattas lite koll på termer och liknande så att ditt inlägg blir lite rörigt.

Om du har tagit bort thumbs, så har du tagit bort tumnaglarna, något som skapas av windows och som kan tas utan risk.

Det finns inga drivrutiner för usb minnen och det är inget som kan tas bort överhuvudtaget.

Minnet kan inte sluta fungera pga att man tar bort/lägger till filer. Skulle det vara sönder så är det inte av den anledningen.

Om det nu skulle vara så att det var sönder så hade först och främst getdataback inte fungerat.
Och oavsett så hade datan inte varit överskriven om det var som du sa att du tagit bort filer och inget mer.

Vad du egentligen har gjort med minnet.... det är en bra fråga.

Jag skulle gissa att filsystemet är sönder utav okänd anledning. Kan vara t.ex allt från tillverkningsfel till att du påbörjat men avslutat en formatering, dragit ut minnet medans data har skrivets till det eller något annat fel.

Men inte mycket av det du har skrivet änsålänge verkar direkt troligt och jag sätter mina pengar helt och hållet på handhavandefel.
Citera
2011-04-18, 10:03
Medlem
Okej! Nej jag valde inte "mata ut" men det brukar jag strunta i och då händer det ingen sånt här..

Peggom, Jag kan inte speciellt mycket om datorer så jag visste inte att jag inte borde ha surfat runt vilket jag gjorde, så datan kan ha blivit överskriven.

Men men.. Då beror det säkert på att jag bara plötsligt drog ut USB-minnet, frågan är hur jag kan göra för att det ska fungera igen? Är det lämna in det på lagning som gäller då?

Tack för svar!
Citera
2011-04-18, 12:29
Medlem
W.Irvings avatar
"Mata ut" är egentligen bara obligatoriskt om du skrivit till minnet. De flesta förändringar du gör av innehållet på en USB-ansluten enhet utförs inte förrän du "matar ut", med undantag för enheter som inte mår bäst av caching (tex. hårddiskar). Eftersom du inte matade ut innan du ryckte minnet så hade inte all data skrivits till minnet, och filsystemet är nu trasigt. Löses enklast genom att formatera minnet. I XP högerklickar du på minnet i Den här datorn och väljer formatera. Gör du en full formatering kommer innehållet vara borta för alltid. Det går säkert att återskapa en del av filerna på minnet.
Citera
2011-04-18, 22:14
Medlem
Men om jag formaterar minnet, försvinner det väl för alltid? Hur ska jag då kunna hitta en del av mina filer?
Citera
2011-04-18, 23:34
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Gör du en full formatering kommer innehållet vara borta för alltid. Det går säkert att återskapa en del av filerna på minnet.

Fel!

Skillnaden mellan en snabbformatering och en vanlig formatering är att disken kontrolleras efter skadade sektorer, vid en snabbformatering sker däremot ingen sådan kontroll.

Däremot stämmer det du skriver för en lågnivåformatering.

Citat:
Ursprungligen postat av Galia

Vet någon hur och om jag kan få tillbaka mina filer som ligger på minnet? Jag har provat att köra massa "Getdataback" på min dator men allt verkade ha blivit överskrivet och dessutom har jag sålt min dator nu.

Så jag har alltså ett USB-minne kvar utan drivrutin med massor av mina filer på..
Du har alltså provat GetDataBack på usb-minnet?

GetDataBack finns i två olika versioner en för FAT och en för NTFS, vilken version var det du använde?

Den du ska använda på ett usb-minne är fat.
Annars kan du testa Recuva eller PC inspector File Recovery också.

Eller som sista utväg kan du prova TestDisk, det är lite mer avancerat att använda än GetData Back dock.
Senast redigerad av X_surfer 2011-04-18 kl. 23:50.
Citera
2011-04-19, 08:40
Medlem
Nej jag har inte provat getdataback på USB minnet, jag provade på datorn eftersom filerna legat där innan tänkte jag? Då använde jag NTFS.

Men hur ska jag kunna använda programmet på ett USB-minne? Ska jag först göra en lågnivåformatering eller kan jag använda det direkt på något sätt?

Tack för alla svar!!
Citera
2011-04-19, 10:30
Medlem
W.Irvings avatar
Exakt hur du gör beror på programmet. Photorec och Testdisk har ofta fungerat bra för mig: http://www.cgsecurity.org/ och är gratis. Dessvärre har de båda en liten inlärningströskel, men det finns utförliga instruktioner för hur du använder dem på adressen ovan. Photorec är dessutom harmlös eftersom det inte skriver till minnet.

Formatera inte minnet. Utför inte "mata ut" eller "säker borttagning" om du anslutit det till en dator. Gör ingenting med det tills du är redo att utföra någon slags återskapning av dess innehåll.

Använder du Photorec eller Testdisk är det bara att ladda ner, packa upp .zip-filen (finns 1 katalog inuti, lägg den på t.ex. skrivbordet), därefter gå till Start -> Kör, skriv "cmd" och tryck enter.
Byt katalog till den du just packade upp genom att skriva:
Kod:
cd "%USERPROFILE%\Skrivbord\testdisk-6.12-WIP"
och trycka enter (observera namnet på den uppackade katalogen). Koppla in USB-minnet och skriv testdisk_win.exe eller photorec_win.exe och tryck enter. Var noggrann med att välja rätt enhet i listan över media i respektive program eftersom även hårddiskar visas.
Senast redigerad av W.Irving 2011-04-19 kl. 10:37.
Citera
2011-04-19, 19:57
Medlem
Gör det och verkar vara på rätt väg, men hittar endast de filer jag raderat, filerna jag letar efter har jag aldrig raderat utan de ligger på den "söndriga" stickan utan att jag formaterat den eller dylikt. Jag hittar inte dem.

Men tack så jättemycket för all hjälp, verkligen!
Citera
2011-04-19, 21:03
Medlem
W.Irvings avatar
Aj då. Ja de har ju egentligen aldrig existerat på minnet per se, så återskapa dem är definitivt en omöjlighet. Hoppas du lärt dig lite av denna sorgliga historia dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in