2011-04-17, 11:29
Medlem
Som rubriken lyder så kollar jag för tillfället runt efter en billigare BMW från tidigt 90-tal (91-93) i 5- eller 7-serien. De flesta har rullat mellan 20'-30' mil och är nybesiktade.

Vad kan jag förvänta mig om jag exempelvis köper en BMW från -91 som har gått cirka 25' mil, nybesiktad, för cirka 7' kr? Inga fel på den och rent visuellt ser den väldigt bra ut. Mina krav är inte så stora; bilen ska gå att köra och hålla utan en massa reparationskostnader (mindre kostnader är OK).

Har inte mer än 15' att lägga på en bil inkl. skatt.

En bil som jag är sugen på:

http://www.blocket.se/gavleborg/Bmw_730ia_33262342.htm?ca=11&w=3

Vad tror ni om den?

Mvh
Citera
2011-04-17, 11:36
Medlem
Poddes avatar
En polare hade en sån där, tuffa bilar.

Men var beredd på att du när som helst kan bli tvungen att lägga ut 20k på något som går sönder.

Den är inte billig att köra heller.
Citera
2011-04-17, 11:37
Medlem
EvilGuys avatar
Instinktivt känner jag att du borde satsa på en mindre motor om du vill ha en billig bil, både ur reparations-, service- och bränsleaspekten. Men vill du tvunget ha en sexa och bilen är så bra som säljaren försöker få den att framstå så är det väl bara att köpa, det är ju så pass lite pengar att man kan skrota den om det skulle dyka upp någon dyr reparation.
Citera
2011-04-17, 15:12
Medlem
Segelflygarns avatar
Det dar ar nog inget dumt val av en 7-seriebil. Sista aret med gamla stora sexan (M30) innebar enklare elektronik och mekanik an V8an (M60) som kom 92. Bra ocksa att du haller dig borta fran allt vad V12 heter pa de har bilarna. Du slipper aven problemet med automatladorna pa de senare bilarna.

Om du funderar pa 5-serie sa skulle jag rekommendera de sista arsmodellerna av 525 93-95. 'Mittemellanmotor' med tillrackligt med kraft som fortfarande gar relativt snalt pa landsvag.

Rost eller ej skulle vara den helt avgorande punkten for mig vid ett ev. kop.

Mer info pa:
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E32/
http://www.autopower.se/Guider/Begagnatguiden/E34/
Senast redigerad av Segelflygarn 2011-04-17 kl. 15:19.
Citera
2011-04-17, 22:04
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
De drar mycket soppa!
Skulle jag ha valt är det 540 eller 740 som gäller.

De är oftast ganska hårt körda, lyssna efter klonkanden (speciellt i bakvagn, men förstås även framvagn) och allt som tyder på att drivlina och växellåda inte hänger med.
Tunga bilar, så bromsar går åt.

Är det automat ska du testa allt - uppväxling lugnt och fint, nedväxling lugnt och fint, upp och ner under lite mer aktiv/hård körning och förstås även kick-down.
Automaten till 4-litersmotorerna (ZF 5HP30) är en "silkeslen låda", så om det är (för) ryckigt kanske du ska titta på nästa.

Sen är det rost, rost, rost. Och lite till rost. Skärmar, bagageluckans kant, insidan av dörrarnas nedre kanter och förstås under bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in