2011-04-16, 21:13
Bannlyst
På löpband, maskiner man trampar på osv brukar dem ofta visa hur mycket kalorier man förbränner, men är det verkligen det rätta eller ljuger maskinen?
Citera
2011-04-16, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jegg3
På löpband, maskiner man trampar på osv brukar dem ofta visa hur mycket kalorier man förbränner, men är det verkligen det rätta eller ljuger maskinen?
Om du anger din vikt till maskinen brukar maskinerna räkna rätt, om inte, så räknar den nog fel.
Citera
2011-04-16, 21:23
Medlem
Det krävs ju en viss energi för att få maskinen i rörelse. Det är antagligen de kalorierna som maskinen "räknar" ut.
Citera
2011-04-16, 21:25
Medlem
jakcc3s avatar
jag brukar ta kalorierna gånger 0.75. Dvs 1000kcal förbränt blir 750 osv
Citera
2011-04-16, 21:27
Medlem
tror att det är väldigt svårt för maskinen att räkna exakt. Den ger ett värde på ungefär hur mycket du har bränt. Det kan variera mellan 10 till 200 kcal beroende på hur länge du har tränat.

Om du använder någon typ av pulsmätare som är kopplad till maskinen och den har din vikt inräknat så kan den nog få ett mycket mer exaktare värde men fortfarande inte på pricken av vad du har bränt.
Med en mätare får du säkert någon skillnad mellan 2 till 50 kcal, fortfarande beroende på hur länge du har tränat.
Citera
2011-04-16, 22:45
Medlem
Hawthornes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic1992
tror att det är väldigt svårt för maskinen att räkna exakt. Den ger ett värde på ungefär hur mycket du har bränt. Det kan variera mellan 10 till 200 kcal beroende på hur länge du har tränat.

Om du använder någon typ av pulsmätare som är kopplad till maskinen och den har din vikt inräknat så kan den nog få ett mycket mer exaktare värde men fortfarande inte på pricken av vad du har bränt.
Med en mätare får du säkert någon skillnad mellan 2 till 50 kcal, fortfarande beroende på hur länge du har tränat.

Att påstå att det kan variera mellan 10 och 200 kalorier är ju fel. så om jag tränar 10 timmar visar den iaf inte mer än 200 kalorier fel? Nej man får nog använda en del sunt förnuft när man beräknar kalorier. Sj tycker jag att det är grymt mycket jobbigare att "cykla" 400 kalorier än att bränna 500 kalorier på en maskin som använder både armar o ben. Efter dagens slut känns det iaf som att man gjort en mycket bätte insats när man cyklat dessa 400 kalorier då de gav mycket mer utmattning.
Citera
2011-04-17, 00:37
Medlem
Mastodontishs avatar
Maskinen gör en uppskattning, ingenting annat. Förbränning vid all fysisk verksamhet är väldigt personlig och kan inte räknas ut via en enkel formel i en träningsmaskin.
Citera
2011-04-17, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hawthorne
Att påstå att det kan variera mellan 10 och 200 kalorier är ju fel. så om jag tränar 10 timmar visar den iaf inte mer än 200 kalorier fel? Nej man får nog använda en del sunt förnuft när man beräknar kalorier. Sj tycker jag att det är grymt mycket jobbigare att "cykla" 400 kalorier än att bränna 500 kalorier på en maskin som använder både armar o ben. Efter dagens slut känns det iaf som att man gjort en mycket bätte insats när man cyklat dessa 400 kalorier då de gav mycket mer utmattning.

ofta att man träna 10 timmar , men om du nu ska träna i 10 timmar så är det klart att det skiljer sig ännu mer jämfört med vad man har bränt. Jag syftade på ett normalt träningspass någonstans mellan 1 till 2 timmar. Det beror även på vad för maskin man kör på.

Att man känner av mer efter ett pass med cykel jämfört med en maskin som man använder armar och ben beror på att man använder flera olika muskler i maskinen och på cykel användes färre muskel och man får en allt mer koncentrerad träning.
Citera
2011-04-17, 11:38
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Maskinen gör en uppskattning, ingenting annat. Förbränning vid all fysisk verksamhet är väldigt personlig och kan inte räknas ut via en enkel formel i en träningsmaskin.

Har du hört talas om energiprincipen?
Citat:
Energi kan inte skapas

Du känner säkert till energiprincipen, den viktiga naturlagen som säger att energi inte kan skapas och inte förstöras. Det innebär att energimängden i ett system är konstant och energi inte kan förbrukas utan endast omvandlas mellan olika energiformer.
Det vill säga att så länge vikt, länge och ålder är inställt på maskinen, visar den rätt. Enkel fysiologi.
Citera
2011-04-17, 11:58
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior

Det vill säga att så länge vikt, länge och ålder är inställt på maskinen, visar den rätt. Enkel fysiologi.

Självklart har jag det då det är en del av min vardag. Men att som du gör nu säga att alla människor har samma förbränning vid vikt/ålder är fel. Mycket mer spelar in som gör det till personliga värden som, viktfördelning, rörelsemönster, längd, osv osv. Att energi inte kan skapas eller försvinna är korrekt, men det säger inte att olika människor kan överföra energin till olika saker olika mycket, värme, luftmotstånd i alla riktningar, tröghetsmoment, osv osv osv.
Senast redigerad av Mastodontish 2011-04-17 kl. 12:02.
Citera
2011-04-17, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior

Finns några ytterligare saker man behöver beakta.

Citat:
Power meters measure external work production, not the amount of energy needed to perform the work. Most of the energy expended during cycling is actually converted into "waste" heat that must be dissipated to the enviroment, with only a portion available to actually turn the pedals. The relationship between work performed and energy expended depends upon your thermodynamic efficiency (i.e., your ability to process food and convert it into energy) when cycling, which for most trained cyclists, is on the order of 20-25 percent.

Arbetsekonomin spelar in också vid t.ex löpning. Arbetsekonomin varierar även mycket, studier på olika löpare har visat att det kan variera med hela 30%. Normala variationer för en individ kan ligga mellan 0-3% från dag till dag. En förbättrad arbetsekonomi => högre hastighet vid samma energiförbrukning eller omvänt lägre energiförbrukning vid en bestämd hastighet.

Jag rekommenderar att man håller koll på kosten och vikten, då ser man ganska snabbt om de värden man får från pulsklockor/maskiner/wattmätare kan anses rimliga.
Citera
2011-04-17, 12:15
Bannlyst
vågar lova att maskinerna du har på ditt standard gym (runt gatu hörnet) inte har tillgång till maskiner som ger dig ärliga siffror.. krävs relativt proffsig utrustning för det,även en grundlig personlig inställning med exakta siffror utifrån din kropp (inte bara längd,vikt) för det är inte allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in