2011-04-16, 00:44
Medlem
Jag har funderat på att skaffa hund riktigt ordentligt och länge nu. Det enda problemet är att alla i familjen jobbar eller går i skolan vilket innebär att hunden kommer att vara ensam i minst 6-7 timmar.

Jag har läst och frågat runt lite men har ändå inte fått ett riktigt klart svar. Hur länge kan man lämna en hund ensam hemma (vi har trädgård)? Då pratar jag om en fullvuxen hund. Är medveten om att valpar inte kan vara själva särskilt länge.

Och om det nu är max 5 timmar... Hur FAN har mer än hälften av Sveriges befolkning hundar?! jobbar ni inte??
Citera
2011-04-16, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milkskakare
Jag har funderat på att skaffa hund riktigt ordentligt och länge nu. Det enda problemet är att alla i familjen jobbar eller går i skolan vilket innebär att hunden kommer att vara ensam i minst 6-7 timmar.

Jag har läst och frågat runt lite men har ändå inte fått ett riktigt klart svar. Hur länge kan man lämna en hund ensam hemma (vi har trädgård)? Då pratar jag om en fullvuxen hund. Är medveten om att valpar inte kan vara själva särskilt länge.

Och om det nu är max 5 timmar... Hur FAN har mer än hälften av Sveriges befolkning hundar?! jobbar ni inte??
Det finns regler tror jag typ max sex timmar. Min hund blir inte lämnad mer än fyra timmar max oftast och han är vuxen. Du får se hur hunden reagerar.. det beror ju på vilken ras de är ibland.
Många åker ju hem på lunchen..
Citera
2011-04-16, 00:54
Medlem
Kaggemans avatar
Vi har en arbetslös kompis som får en slant för att komma över på dagen och ta ut hundarna på en promenad.
Citera
2011-04-16, 00:56
Medlem
cammos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milkskakare

Man anpassar sig efter hundens behov, inte sina egna.
Citera
2011-04-16, 01:00
Medlem
Jag tycker personligen inte det är rätt att skaffa hund och sedan lämna den hemma hela dagarna. Hunden dör inte av att vara hemma 6 timmar själv. Men tillslut kommer den börja tugga på saker hemma hos dig pga understimulans. När jag skaffade hund jobbade jag hemmifrån och var med hunden hela dagen. Dock ändrades mitt jobb och nu måste hunden vara på dagis. Det är inte optimalt för en hund att vara på dagis heller. Jag skaffade ju inte hunden för att någon annan skulle ha den hela dagarna. Dock verkar den trivas på dagiset och jag hade inte klarat mig idag utan det.

Min personliga åsikt: när du har tid att omgås med en hund då är det lägge att skaffa en.
Citera
2011-04-16, 01:02
Medlem
Max 3-4 timmar utan något som helst sällskap.
Citera
2011-04-16, 01:04
Medlem
Perfekt det där med hundvakt, finns sidor där du kan söka efter någon som för lite pengar antingen går en runda med besten eller umgås hela dagen, dock det är ganska beroende av vart du bor, storstäderna är det enkelt iaf.

Annars brukar en hund kunna vara ensam 8 timmar om det är en vuxen, frisk, lugn och stabil hund, sen kan man ha åsikter om det är rätt eller fel, lagen säger fel men...
klarar säkert längre men ska det bli vardag är det nog kring 8h.
Citera
2011-04-16, 01:23
Medlem
En vuxen hund klarar att vara ensam 8 timmar någon enstaka gång. Men inte konstant för det kommer den inte må bra av. I min familj så åker min morsa hem på hennes lunch(jobbar nära hemmet) tills jag slutar skolan och kommer hem, vi försöker göra så att den inte är ensam i mer än 3-4 timmar per dag eller så tar min farsa med den till sitt jobb.

Du borde inte skaffa hund om den kommer få vara ensam i 6 timmar varje dag, då tror jag inte den kommer må bra överhuvudtaget och det kommer bara vara synd för den hunden.
Citera
2011-04-16, 12:47
Medlem
Adam211s avatar
Jag tar med min hund till jobbet när ingen kan passa den hemma.
Citera
2011-04-16, 14:35
Medlem
Mer än hälften av Sveriges befolkning har såklart inte hund, och möjligtvis är det fortfarande så att det egentligen är för många som är hundägare. Om du kommer fram till att din livstil inte går ihop med ett superintelligent och uthålligt rovdjur som behöver massor med aktivitet varje dag så är det inget fel med det, bara att skippa hund!
Senast redigerad av linemonzt 2011-04-16 kl. 14:38.
Citera
2011-04-16, 15:53
Medlem
Mama-Moos avatar
Lagen säger max sex timmar.
Ta hjälp av en släkning/vän som går ut med den, att själv åka hem på lunchen eller att lämna hunden på hunddagis är vanliga sätt att undvika att den blir ensam för länge.
Det bästa vore väl att ta med hunden till jobbet, men det är vad jag märkt rätt ovanligt.
Citera
2011-04-16, 19:56
Medlem
Lagen säger MAX 6 timmar om dagen.

Jag jobbar men har löst det som så att hunden spenderar dagarna på min pappas firma.
Andra löser det genom att någon i familjen jobbar natt och då passar hundarna på dagarna
Andra lämnar hunden hos andra släktingar eller hyr in den på hunddagis eller anställer någon som rastar hunden under dagarna.

Det är lätt att fixa.
Svårare när man har valp som behöver mycket mer än en vuxen hund
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här