Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-15, 21:19
Medlem
raasmuss avatar
HEJ! Jag har läst runt på olika trådar och letat efter en lösning på problemet utan att hitta något svar.

Jag har en SONY HANDYCAM som, enligt kartongen, är kompatibel med iMovie. Vad jag inte förstår är hur den kan vara kompatibel med iMovie när formatet som HD-video spelas in i inte går att importera till iMovie.

Filformatet är MPEG-2 och filerna slutar på .MTS . Jag har försökt skapa ett iMovie-HD projekt utan framgång.

Hur ska jag ändra filformatet på kameran för att kunna importera mina filmsnuttar direkt in i iMovie?

Klarar iMovie bara av mp4-filer och såna enkla grejer eller finns det något format som klarar av HD och iMovie?
Citera
2011-04-19, 02:27
Medlem
Ledighetsmaskinens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raasmus
HEJ! Jag har läst runt på olika trådar och letat efter en lösning på problemet utan att hitta något svar.

Jag har en SONY HANDYCAM som, enligt kartongen, är kompatibel med iMovie. Vad jag inte förstår är hur den kan vara kompatibel med iMovie när formatet som HD-video spelas in i inte går att importera till iMovie.

Filformatet är MPEG-2 och filerna slutar på .MTS . Jag har försökt skapa ett iMovie-HD projekt utan framgång.

Hur ska jag ändra filformatet på kameran för att kunna importera mina filmsnuttar direkt in i iMovie?

Klarar iMovie bara av mp4-filer och såna enkla grejer eller finns det något format som klarar av HD och iMovie?

Låt mej citera en post med ett litet trick från en annan tråd på nätet:
"I have a Panasonic Lumix ZS3 and a mac. The solution took me a while to find, but it is there and it is easy. If you just shot video in AVCHD format, put the SD card in your mac (directly or with a card reader). Use iMovie 09 --> File --->Import from Camera. A new window opens up with the built in isight. In the bottom left, change the "camera" to the card and you are all set."

Om det inte funkar så titta på mjukvarorna Handbrake och VoltaicHD. Det är såklart en långsam "omväg" men jobbet blir iallafall gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in