Det här är väl ingen marinad, utan det är väl en sorts citrus/ört-röra som jag tycker lyckas varje gång.
Creme fraiche
En skvätt majonnäs (för att göra det lite krämigare)
Salt
Peppar
Örter (oregano, timjan o.d.)
Skal från citron/lime
(vitlök är också rätt trevligt att ha i, men det är inget nödvändigt)
Blanda runt allt i en skål, och klicka sedan ut röran över laxfiléerna, och sedan ska laxen in i ugnen. Den röra som blir över fungerar utmärkt att ha som sås till måltiden! Och att pressa över lite citronsaft över den färdiga laxen är hur gott som helt.
Gillar att göra egna marinader och använder endast ögonmått så detta recept kommer att bli lite luddigt och jag har själv aldrig använt den till lax, gör den oftast till kyckling men den ska nog kunna smaka till lax också.
1 dl koncentrerad Svartvinbärssaft
1 dl olja
0,5 dl soja
1 citron
2 vitlökar
1 chili
Salt
Peppar
Detta bör passa till lax men är inte helt säker.
Annars kan du köra det jag alltid brukar göra till lax: vitlök, chili, limesaft, rivet skal och havssalt på fisken sen bara in i ugnen/stekpannan.
Och en given sås till detta är en mycket enkel kall sås, creme fraiche, sweet chilisås, lite vitlök, självklart serveras detta med bulgur.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!