Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-04-15, 18:20
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Hej,

Någon som kan en bra marinad till laxfile?

Blir alltid att man bara steker laxen med salt och peppar eller stoppar in den i ugnen men det smakar ju alltid likadant!

Nå, tips?
Citera
2011-04-15, 18:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clint.Eastwood
Hej,

Blir alltid att man bara steker laxen med salt och peppar eller stoppar in den i ugnen men det smakar ju alltid likadant!

Nå, tips?
Japansk soya, ingefära som man sen panerar i sesamfrön.
Har även testat lite wasabi i denna också, blir gott det med.
Citera
2011-04-15, 18:34
Medlem
Santa Maria BBQ marinad brukar vara en höjdare till lax enligt mig, aldrig hört någon som inte tycker om det iallafall. Detta då laxen är grillad eller stekt.

http://www.santamariaworld.com/Grilla-BBQ/Tools/
Citera
2011-04-15, 18:37
Bannlyst
Citat:
Hej,

Nå, tips?
Har du provat med inkokt lax. Det är gamla väl beprövade recept och du finner dessa recept i din kokbok/alternativt på webben. Alternativt så blandar du 3tsk salt, 3tsk socker, saften utav 1 lime samt skivar 3-4 thai chilli peppar, 1tsk soja (japansk eller kinesisk). Ta och filéa samt putsa lax bitarna, bena ur med en tång och lägg in i en plastpåse. Kör marinad indigrienserna i en mixer och häll in i påsen med laxfilén. Stäng igen påsen ordentligt och gnid sedan utanpå så att marinaden kommer åt överallt. Lägg påsen i kylen, gärna över natten och stek fisk filéerna dygnet efter. Om du har en grillpanna så än bättre. På en grillpanna så steker du den när pannan är het och utan olja eller fett (lax är en fet fisk) i 3-4 minuter på var sida. Servera med en sallad och/eller med bulgur. Undvik om du kan potatis och feta såser.
Citera
2011-04-15, 18:44
Medlem
1TBs avatar
OiOi!

Hur vass är du på matlagningstermer?

Jag drar detta lätt och enkelt

Balsamico och lite brun muscovadosocker. Låt detta reducera. Mkt gott att doppa fisken i jao
Citera
2011-04-15, 19:00
Medlem
JamalKings avatar
Finns en marinad från Santa Maria som heter citrus eller liknande, bra god till lax !
Citera
2011-04-16, 10:52
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Japansk soya, ingefära som man sen panerar i sesamfrön.
Har även testat lite wasabi i denna också, blir gott det med.

Låter lite som tillagad sushi men ska testas!

Citat:
Ursprungligen postat av expt
Santa Maria BBQ marinad brukar vara en höjdare till lax enligt mig, aldrig hört någon som inte tycker om det iallafall. Detta då laxen är grillad eller stekt.

http://www.santamariaworld.com/Grilla-BBQ/Tools/

Vanlig BBQ marinad alltså, ska testas!

Citat:
Ursprungligen postat av styx1
Har du provat med inkokt lax. Det är gamla väl beprövade recept och du finner dessa recept i din kokbok/alternativt på webben. Alternativt så blandar du 3tsk salt, 3tsk socker, saften utav 1 lime samt skivar 3-4 thai chilli peppar, 1tsk soja (japansk eller kinesisk). Ta och filéa samt putsa lax bitarna, bena ur med en tång och lägg in i en plastpåse. Kör marinad indigrienserna i en mixer och häll in i påsen med laxfilén. Stäng igen påsen ordentligt och gnid sedan utanpå så att marinaden kommer åt överallt. Lägg påsen i kylen, gärna över natten och stek fisk filéerna dygnet efter. Om du har en grillpanna så än bättre. På en grillpanna så steker du den när pannan är het och utan olja eller fett (lax är en fet fisk) i 3-4 minuter på var sida. Servera med en sallad och/eller med bulgur. Undvik om du kan potatis och feta såser.

Låter gott, varför mixa marinaden? Är ju nästan bara vätska.

Jag har märkt att lax är en fet fisk då jag alltid har mer fett i pannan efter jag har stekt! Lär mig aldrig!

Citat:
Ursprungligen postat av 1TB
OiOi!

Hur vass är du på matlagningstermer?

Jag drar detta lätt och enkelt

Balsamico och lite brun muscovadosocker. Låt detta reducera. Mkt gott att doppa fisken i jao

Den serveras som sås då eller menar du att jag ska marinera fisken i de?
Citera
2011-04-16, 11:44
Medlem
klybans avatar
Citat:
Låter lite som tillagad sushi men ska testas!
..........
Hoppas du steker den också
För det var tanken.

Nu är ju det kanske inte det är jättesteg från det du vill ha tips om.
Men lax med citronsås är väldigt gott.
Och kokar upp ett spad med svart, vit, kryddpeppar, lagerblad, lök, morot och salt, som får koka in rejält i en rätt så stor gryta.
Sen 5-7min innan man ska äta så tar man av grytan från spisen och skickar i fileerna och sätter på locket.
Och efter 5-7min så är de klara om de inte varit väldigt kalla eller frusna.

Antingen gör man en citronsås baserad på spadet +grädde/cräm fräs.
Eller så gör man en enbart på grädde, crämfräs, fiskbuljong, citronzest och pressad citron.
Citera
2011-04-16, 15:23
Medlem
Clint.Eastwoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hoppas du steker den också
För det var tanken.

Nu är ju det kanske inte det är jättesteg från det du vill ha tips om.
Men lax med citronsås är väldigt gott.
Och kokar upp ett spad med svart, vit, kryddpeppar, lagerblad, lök, morot och salt, som får koka in rejält i en rätt så stor gryta.
Sen 5-7min innan man ska äta så tar man av grytan från spisen och skickar i fileerna och sätter på locket.
Och efter 5-7min så är de klara om de inte varit väldigt kalla eller frusna.

Antingen gör man en citronsås baserad på spadet +grädde/cräm fräs.
Eller så gör man en enbart på grädde, crämfräs, fiskbuljong, citronzest och pressad citron.

Hur länge brukar du låta spat koka, 20 min, 1 timme 4 timmar?
Jag ska alltså inte koka fisken utan bara låta dem ligga i det varma spadet i 5-7 minuter?
Citera
2011-04-16, 15:36
Medlem
krullos avatar
Citat:
Hej,

Nå, tips?

Tänk "fräscht", det brukar jag göra när det gäller fisk. Helst något citronbaserat alltså. Gärna lökar av olika slag. Men samtidigt så ju citron till fisk också ganska vanligt...

Borde ju funka med en hel del marinader, även sånt som är ämnat för kött. Ställ dig och gör ett antal marinader någon dag och pröva
Citera
2011-04-16, 16:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Hur länge brukar du låta spat koka, 20 min, 1 timme 4 timmar?
Jag ska alltså inte koka fisken utan bara låta dem ligga i det varma spadet i 5-7 minuter?
Gissar på en 20-30min, så att morötterna och löken blir mjuka och att kryddorna blir urlakade till vattnet.

Och nej jag kokar inte fisken.
Därför är det viktigt att ha en rätt stor gryta, så inte spadet kallnar snabbt.
Men 4st laxfiler så funkar en 3L gryta bra, men 5L är inte fel.
Fördelen som jag ser det är att det är rätt enkelt att få den saftig och fin.
Man kan minska tiden lite till om man vill ha den bara precis/knappt tillagad, allt beroende på vad du gillar.

Kom på att jag ibland har även dill i citronsåsen.

Edit:
Kom på att tiden måste variera mot hur laxbitarna ser ut.
Ibland är ju laxfiléerna väldigt tunna, och i bland 4 kantiga och förhållandevis tjocka.
Senast redigerad av klyban 2011-04-16 kl. 16:29.
Citera
2011-04-17, 17:08
Medlem
Gnid in laxen med lime och vitlök salt och peppar(själv älskar jag pepparmix)
såsen till är jättegod den består av:

cremefraiche
skalet av en lime samt lite saft
flytande honung
riven ingefära samt lite salt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto