2011-04-15, 16:43
Medlem
köpte ett par nya loafers i läder igår och bar de idag, fan fick skoskav av bara helvete, ett en centimeter i diametern öppet sår på sidan av hälen på vänster fot. vill ha de jävla skorna ikväll med, egentligen rä strumpor inte att föredra då de ser inte alls bra ut till skorna. Min tanke är nu att lufta såret så mycket som möjligt, och därefter när det är dags att gå ut ikväll sätta på compeed.

fins det något sätt att göra skavet bättre dessa få timmar innan kvällen närmar sig? har ingen sårtvätt/alosolsprit eller så hemma, endast tvål, har inte heller möjlighet att dra ner till apoteket.

har sån där "vadd" hemma, ett ark ca 5 mm tjock som jag brukade sätta på hälarna när jag spelade fotboll för att förebygga skoskav, compeed skavdes av så lätt då. Kan detta funka? över compeedplåstret kanske?

help meeeeeeeeeeeeeee

edit: läste ngnstans att smörja med försvarets hudsalva kan förebygga/hjälpa läkning. Har ingen sån här tyvärr, bor inte i sverige, så kan vaselin funka?
Senast redigerad av shutdownhappiness 2011-04-15 kl. 16:45.
Citera
2011-04-15, 16:48
Medlem
nollans avatar
Använd fan inte Compeed på öppna sår. Det blir bara kladdigt, jävligt och ramlar av när du inte vill. Om du tvunget ska ut och springa på dina trasiga fötter skaffar du Leukoplast-plåster eller motsvarande och tejpar slätt och fint över såret som ett skyddande lager. Läkning får du fokusera på efteråt.
Citera
2011-04-15, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Använd fan inte Compeed på öppna sår. Det blir bara kladdigt, jävligt och ramlar av när du inte vill. Om du tvunget ska ut och springa på dina trasiga fötter skaffar du Leukoplast-plåster eller motsvarande och tejpar slätt och fint över såret som ett skyddande lager. Läkning får du fokusera på efteråt.

fan sån leukoplast har jag inte. jävla flenscompeed skriver på sin hemsida att det funar super att sätta plåstret över blåsor+sår men okej. tack ändå.

att smörja in med salva är inte att tänka på eller?
Citera
2011-04-15, 17:07
Medlem
nollans avatar
Ja, min erfarenhet är i alla fall att Compeed suger röv i sina här situationer.

Jag provade det i lumpen och det gick åt helvete ganska snabbt när det blev varmt och plåstret började korva sig. Det fina med Leukoplast och liknande var att den var förhållandevis tunn, jävligt slitstark och sitter hårt så att skon slipar ned plåstret utan att det rör sig.

Jag är inte någon läkare men jag tror inte man ska ha diverse salvor i öppna sår. Oavsett tror jag inte du kommer få några kanonresultat på ett fåtal timmar.
Citera
2011-04-15, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollan
Ja, min erfarenhet är i alla fall att Compeed suger röv i sina här situationer.

Jag provade det i lumpen och det gick åt helvete ganska snabbt när det blev varmt och plåstret började korva sig. Det fina med Leukoplast och liknande var att den var förhållandevis tunn, jävligt slitstark och sitter hårt så att skon slipar ned plåstret utan att det rör sig.

Jag är inte någon läkare men jag tror inte man ska ha diverse salvor i öppna sår. Oavsett tror jag inte du kommer få några kanonresultat på ett fåtal timmar.
snopp var ute och promenerade jycken nyss, tvunget, och int efan blev det bättre, även om jag försökte ta på mig så "lösa" skor som möjligt. hur som heil, får väll dra runt utan skor alls ikväll. Not. kuk
Citera
2011-04-15, 19:42
Medlem
Tips nummer ett är att använda andra skor.

Tips nummer två är, om nu inte blåsa/sår är fullt utvecklade, är att ta vanlig kirugtejp och förstärk den irriterade huden.
Compeed kan fungera om såret är 100% rent och det inte finns minsta chans till infektion. Då brukar det fungera bra.
Om såret på något sätt infekterad är det som att be om stora problem att använda compeed. Ger inte bara en utmärkt miljö för kroppens försvarsceller utan även en suverän miljö för övriga mikroorganismer.
Citera
2011-04-16, 00:00
Medlem
Jag har varit i exakt i din situation tidigare och det som hjälper är kirurgtejp. Det är dessutom mycket billigare de dyra specialtejperna som kan köpas.Men det är viktigt att du sätter på dem på rätt sätt för annars kommer de att ramla av.

Gör så här:
Sätt upp foten på en stol med tårna på kanten och hälen i luften. Sen trycker du ner hälen så mycket du kan. I det läget ska du tejpa fast kirurgtejpen. Då ska du sätta fast den som ett X över hälen. Sätt inte på för mycket tejp, eventuellt kan du behöva 2 lager över själva skavet, men inte mer en ett för håla fast tejpen.

Och glöm inte med rullen med tejp på festen så klart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in