2011-04-15, 12:32
Medlem
oineris avatar
Nr jag ansluter till vran skolans VPN s fungerar nstan ingen sida tex. flashback , youtube.
Och sen programmer som Adium , Spotify , uTorrent.

Har i instllningar s att den skickar inte inga trafik genom VPN.

Jag ansluter till VPN fr att spela skolans Minecraft server.
Citera
2011-04-15, 13:54
Medlem
paul.allens avatar
Vad r det fr VPN-lsning ni kr? Ifall det r via Citrix s kan du testa kryssa i split DNS.
Alternativt att du fr stlla in i klienten vilken trafik som skall tunnlas.
Citera
2011-04-15, 15:20
Medlem
oineris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av paul.allen
Vad r det fr VPN-lsning ni kr? Ifall det r via Citrix s kan du testa kryssa i split DNS.

Kommer med svar nr jag sjlv fr svaret.
Citera
2011-04-15, 18:06
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
frlt mig men vad har VPN och Citrix att gra med varandra? Tv helt olika saker.

Till TS: Vad r det fr VPN Lsning de kr? SSL? Cisco? annat? Hur ansluter ni er till skolan?
Jag skulle gissa att skolans ntverk har vissa begrnsningar i sina brandvggar om vad som r tillgngligt.
Citera
2011-04-15, 23:53
Medlem
oineris avatar
Dom har L2TP/IPSEC p en DFL brandvgg.

Sen nr jag frskte TPtest s kommer det att man kunde inte n den valda orten , prova igen med en anna ort. Sen en Starta om knapp.
Citera
2011-04-27, 21:54
Medlem
paul.allens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fogelberg
frlt mig men vad har VPN och Citrix att gra med varandra? Tv helt olika saker.

Till TS: Vad r det fr VPN Lsning de kr? SSL? Cisco? annat? Hur ansluter ni er till skolan?
Jag skulle gissa att skolans ntverk har vissa begrnsningar i sina brandvggar om vad som r tillgngligt.
Jas? Citrix erbjuder ju en form utav VPN-lsning. Har sjlv anvnt detta i kombination med RSA-dosa fr att ansluta till min arbetsplats fr att kunna arbeta p distans. Med detta menar jag inte skolans elever har RSA-dosor utan att det faktiskt r ganska vanligt p ett flertal skolor och arbetsplatser anvnder sig utav Citrix, dels fr RDP och som VPN till arbetsplatsen.
Men ja, det r klart.. Om man skall vara petnoga s heter det ju Citrix Access Gateway.. My bad
Citera
2011-04-27, 22:29
Medlem
Fogelbergs avatar
Citat:
Jas? Citrix erbjuder ju en form utav VPN-lsning. Har sjlv anvnt detta i kombination med RSA-dosa fr att ansluta till min arbetsplats fr att kunna arbeta p distans. Med detta menar jag inte skolans elever har RSA-dosor utan att det faktiskt r ganska vanligt p ett flertal skolor och arbetsplatser anvnder sig utav Citrix, dels fr RDP och som VPN till arbetsplatsen.
Men ja, det r klart.. Om man skall vara petnoga s heter det ju Citrix Access Gateway.. My bad
Vi anvnder ocks RSA tokens fr att accessa citrix, men det betyder inte att det r VPN. Vi har en VPN igng ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in