2011-04-14, 23:43
Medlem
Fischlets avatar
Hej jag är gravid i vecka 8 och jag var på en kurs i glasfusing nyligen. Jag är orolig för om detta kan varit farligt för fostret? Någon som vet något om detta eller tex glasblåsning vid graviditet? Jätte tacksam för svar!
Citera
2011-04-14, 23:49
Medlem
Gaugenhauzs avatar
Varför skulle glasblåsning vara skadligt för barnet?...

EDIT: och glasfusing såklart.
Citera
2011-04-15, 00:26
Medlem
silbersteins avatar
Sa lange det inte anvands farliga tungmetaller, tex bly eller kadmium, for att farga glaset ar det formodligen lugnt. Personligen tycker jag det later som en onodig risk. Har for mig att glasblasare iaf forr i tiden var en utsatt grupp nar det kom till tungmetaller.
Citera
2011-04-15, 09:41
Medlem
rosamannens avatar
Tungmetaller är nu förbjudna att använda inom EU, så det borde inte vara något problem.
Citera
2011-04-15, 10:35
Medlem
Knarkboxs avatar
Varför är gravida så kapitalt dumma i huvudet?

"Jag gick förbi en container med sopor, kan det vara farligt för fostret?????????????"

Citera
2011-04-15, 11:37
Medlem
Stickss avatar
Du kommer ju inte i kontakt med bränningen gissar jag. Och ni använder väl inte superattack som lim heller hoppas jag.
Enda som kan vara farligt med fusing är om man använt sig av superattack för att limma och uppehåller sig i rummet där man bränner. Då bildas cyanidgas så det är ju inte så bra för nån men om du bara skär och sen låter ledaren bränna så är det absolut ingen som helst fara.
Citera
2011-04-15, 12:11
Medlem
Fischlets avatar
Tack Sticks! Vad gäller lim så vet jag faktiskt inte vad vi använde. Precis som du sa så var jag inte närvarande under bränningen men de hade brännt i ugnen dagen innan vi var där och så fick jag reda på att det blir giftiga gaser vid bränning. Av denna anledning har jag inte kunnat släppa tanken på att det kanske fanns kvar giftiga ämnen i luften när jag var där...
Citera
2011-04-15, 14:53
Medlem
Stickss avatar
Dom hade nog vädrat ut alla gaser när ni kom, cerama har ett bra fusinglim som ni kan använda istället för attackoch då blir det helt ofarligt.
Citera
2026-09-05, 02:24
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fischlet
Hej jag är gravid i vecka 8 och jag var på en kurs i glasfusing nyligen. Jag är orolig för om detta kan varit farligt för fostret? Någon som vet något om detta eller tex glasblåsning vid graviditet? Jätte tacksam för svar!

Gick du kursen eller avstod du den?
Vore intressant att få veta resultatet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in