2011-04-14, 23:07
Medlem
Gwildors avatar
Jag visste inte att datorproblem kunde orsaka s mycket ilska...

Min dator har brjat bete sig vldigt konstigt.. Oftast nr jag startar den kommer jag till nr man ska vlja mellan felskert lge, normalt osv. Jag kan behva vlja ett alternativ 2-3 gnger innan jag ntligen kommer in i Windows. Nr jag gjort det s kan datorn fungera i 2 minuter, 20 minuter eller flera timmar, sedan kraschar skiten och s blir det bluescreen.

En vn bad mig prova stoppa i Vista-skivan och gra en reparation, men datorhelvetet vgrar ppna skivan.. Allt hnger sig till jag trycker ut skivan igen, s jag kommer inte t reparationen. En annan vn bad mig prova gra systemterstllning, men samma sak dr.. Datorn vgrar starta det? Jag har provat bde i normalt och i felskert lge men inget hnder.

r det ngon som har en aning om vad fan jag kan gra? Vill helst undvika formatering.

EDIT: Kan tillgga att jag nu lyckats boota frn skivan nd, men det stod att inga fel hittades..
Senast redigerad av Gwildor 2011-04-14 kl. 23:32.
Citera
2011-04-15, 10:39
Medlem
DigitalAngels avatar
Hur gammal r datorn? Det kan vara problem med ngot ram-minne eller ngot som orsakar minnesfel, och tillslut crashdumpar.
Citera
2011-04-16, 00:16
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalAngel
Hur gammal r datorn? Det kan vara problem med ngot ram-minne eller ngot som orsakar minnesfel, och tillslut crashdumpar.

Det lter logiskt, fr nr det blir bluescreen str det typ "Dumping physical memory" eller ngot sdant.

Datorn r dock bara ca 3 r gammal.

Jag har nu iofs bestmt mig fr att formatera och installera Windows 7 istllet.. Om vi antar att din gissning r rtt, kan en formatering hjlpa? Eller kan sjlva fysiska ram-minnet vara fuckat?
Citera
2011-04-17, 00:11
Medlem
Gwildors avatar
Har formaterat nu och installerat Windows 7.. Trodde allt var frid och frjd tills jag ca 20 min efter start fick bluescreen igen.. Tv gnger i rad.

Jag krde ngon jvla koll efter minnesfel som jag lt st p medan jag varit borta under kvllen.. Nr jag kom hem hade den krt ca 100 tester utan att hitta ngot fel.

Nn som vet vad jag ska gra? Frutom att slnga ut helvetet frn balkongen..
Citera
2011-04-17, 02:31
Bannlyst
ta den till en butik dr dom reparerar datorer.

eller kp en ny dator. om det var en billig dator s har den redan blivit ganska outdated p 3 r, men om det var en dyrare dator s r det bst att frska reparera den.
Senast redigerad av ikosaedri 2011-04-17 kl. 02:33.
Citera
2011-04-17, 04:42
Medlem
Guesswhoiams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gwildor
Har formaterat nu och installerat Windows 7.. Trodde allt var frid och frjd tills jag ca 20 min efter start fick bluescreen igen.. Tv gnger i rad.

Jag krde ngon jvla koll efter minnesfel som jag lt st p medan jag varit borta under kvllen.. Nr jag kom hem hade den krt ca 100 tester utan att hitta ngot fel.

Nn som vet vad jag ska gra? Frutom att slnga ut helvetet frn balkongen..

Jag rekommenderar starkt att du inte ska slnga ut "helvetet" frn balkongen! Vilket endast kommer sluta i fler trasiga delar samt att du kommer garanterat behva kpa nytt alt lmna in p reparation.

Testa att plocka ut frst en ram minnet frn dess vanliga kort plats, kr igng. Funkar det nu utan problem. S r det fixat, om inte. Stt tillbaka ram minnet & plocka ut det andra. Inte bttre?

Om det inte funkar, vad har du fr delar i din dator? Lttare att hjlpa om vi vet vad som finns i datorn. Du borde testa att skapa en trd om detta i PC-hrdvara istllet d jag kan tnka mig att denna r lite felplacerad.

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
ta den till en butik dr dom reparerar datorer.

eller kp en ny dator. om det var en billig dator s har den redan blivit ganska outdated p 3 r, men om det var en dyrare dator s r det bst att frska reparera den.

Du r inte mycket till hjlp om man sger s Dina svar p "frge trdar" r oftast ngot halv ointresserat svar. Om du inte har lust att hjlpa till hr s br du inte heller vara i dessa forum delar.
Citera
2011-04-17, 10:48
Medlem
Gwildors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guesswhoiam
Jag rekommenderar starkt att du inte ska slnga ut "helvetet" frn balkongen! Vilket endast kommer sluta i fler trasiga delar samt att du kommer garanterat behva kpa nytt alt lmna in p reparation.

Testa att plocka ut frst en ram minnet frn dess vanliga kort plats, kr igng. Funkar det nu utan problem. S r det fixat, om inte. Stt tillbaka ram minnet & plocka ut det andra. Inte bttre?

Om det inte funkar, vad har du fr delar i din dator? Lttare att hjlpa om vi vet vad som finns i datorn. Du borde testa att skapa en trd om detta i PC-hrdvara istllet d jag kan tnka mig att denna r lite felplacerad.

Tack fr svar!

Jag ska prova plocka ut ram-minnena senare idag nr jag r hemma och se om det hjlper..

De enda delar jag satt i sjlv i datorn r dels en Hrddisk (Samsung HD300LD) och ett grafikkort (GeForce 8800 GTX)

Nr jag tnker efter s kan jag ha kpt till extra ram-minne ngon gng med.
Citera
2011-04-19, 07:57
Medlem
Gwildors avatar
Om ngon r intresserad av den spnnande upplsningen s funkar datorn finfint efter att jag plockat ut ett av RAM-minnena, s det var tydligen dr felet lg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in