2011-04-15, 01:45
Medlem
Gazebos avatar
Konst och antikhandlare kan jag köpa. Sedan finns det en del toppar inom finansvärlden som jag tycker håller måttet. Björn Wahlroos bland annat. Advokater ligger också bra till, de får köpa en del på byråns bekostnad vad jag vet.

Politiker kan jag inte hålla med om. Ingen av partiledarna utmärker sig och jag har svårt att komma på någon annan. Göran Hägglund må vara intresserad och äger enligt egen utsago över 1000 slipsar. Ändå dyker han upp i osmakliga kombinationer gång på gång. Bifogar en klassiker från valrörelsen ifjol, signerat Peter "Dandyn" Eriksson: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12126150.ab
Citera
2011-04-15, 10:27
Medlem
MMXs avatar
I Sverige verkar bors-VD vara det enda incitamentet till lagga mer an 5 000 kr pa en kostym. Visst finns det advokater, konsthandlare, maklare (minns ni Alf Midby t ex) och en och annan inom finans som klar sig bra men de ar for det mesta undantag.
Citera
2011-04-16, 01:52
Medlem
soers avatar
Banksektorn och advokater. Där är det som regel kostym som gäller. Annars är vi inte särskilt välklädda i Sverige, någonstans. Här kan folk sitta i t-shirt på restaurang, knalla runt i mjukisbyxor på stan och gå på operan i jeans. Jag tycker mycket om Sverige, men fan vad dåligt klädda de flesta av oss är.
Citera
2011-04-16, 12:02
Medlem
hobokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Banksektorn och advokater. Där är det som regel kostym som gäller. Annars är vi inte särskilt välklädda i Sverige, någonstans. Här kan folk sitta i t-shirt på restaurang, knalla runt i mjukisbyxor på stan och gå på operan i jeans. Jag tycker mycket om Sverige, men fan vad dåligt klädda de flesta av oss är.
Ja, vafan! Jag var på opera förra veckan, blev mycket överraskad över att folk klädde sig precis som annars. Den i princip enda som ens hade kostym var en av Sveriges mest välsituerade personer, vilket är lite tråkigt.
Senast redigerad av hoboken 2011-04-16 kl. 12:05.
Citera
2011-04-16, 13:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johaaaaannes
politiker ?

Inte alltid, haha, vi minns t.ex hur Reinfeldt-grisen såg ut när han anlände i Kina, fyfan vad pinsamt.
Citera
2011-04-16, 14:16
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Jag tycker att många enkla yrken förr kunde innebära riktigt fina uniformer. Matroserna på Waxholmsbåtarna här i Stockholm var ett exempel på en charmig sjömannaklädsel - nu tyvärr utbytt till fleecetröjor och säckiga cargopants.
Konduktörer och stinsar kunde också ha fina uniformer, för att inte tala om Polisen fram till 60-70-tal med vitt band diagonalt över bringan, vita handskar, vit skärmmössa och sabel

Det var tider det.
Citera
2011-04-16, 15:30
Medlem
Sjökaptener brukar vara välklädda. Sen tänker jag väl närmast på auktionsfolk.
Citera
2011-04-17, 11:06
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soer
Angående advokater och jurister är det dock rätt vanligt med kavaj och jeans istället för kostym. Åtminstone om jag ska utgå ifrån de jag själv har sett. Har dock inte sett särkilt många om någon affärsjurist från Stockholm och där kanske kostym är vanligare.
Citera
2011-04-17, 11:41
Medlem
Calle.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HimmelsBlau
Jag tycker att många enkla yrken förr kunde innebära riktigt fina uniformer. Matroserna på Waxholmsbåtarna här i Stockholm var ett exempel på en charmig sjömannaklädsel - nu tyvärr utbytt till fleecetröjor och säckiga cargopants.
Konduktörer och stinsar kunde också ha fina uniformer, för att inte tala om Polisen fram till 60-70-tal med vitt band diagonalt över bringan, vita handskar, vit skärmmössa och sabel

Det var tider det.

På den gamla goda tiden hade till och med visa grupper av hantverkare skjorta och slips. Men det var när knegarna tjänade pengar och långt innan Sverige öppnade upp arbetsmarknaden för allt öststatspack.
Citera
2011-04-17, 21:50
Medlem
Tycker inte att affärsfolk som många nämnt här generellt är särskilt välklädda. Många i finansbranchen har nog inte ett genuint intresse av estetiskt snygga kläder utan det handlar i mångt om mycket om powerklädsel och att visa sig representabel. Jurister klär sig snäppet bättre isåfall.
Citera
2011-04-18, 00:07
Medlem
HimmelsBlaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle.
På den gamla goda tiden hade till och med visa grupper av hantverkare skjorta och slips. Men det var när knegarna tjänade pengar och långt innan Sverige öppnade upp arbetsmarknaden för allt öststatspack.

Ja, jäklar. Sverige (och västvärlden) äter verkligen upp sig själv inifrån med den här degraderingen.
Citera
2011-04-18, 00:48
Medlem
EineHerrenkatzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calle.
Det materiella överflödet är större idag än någonsin innan. Materiellt sett är svenskarna rikare än någonsin tidigare.

Läkarrock är snyggt. Blåställ också, då ser man att folk menar allvar.
Högvaktssoldat är väl annars perfekt om man gillar att bara stå och se välklädd ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in