För ett par veckor kraschade min hårddisk, vilket innebar att Windows inte kunde startas. I ett desperat försök att få igång datorn igen så laddade jag ner Ubuntu och försökte boota datorn genom detta operativsystem. Jag partitionerade min externa hårddisk som jag ämnade användas till Ubuntus system etc. Det hela fungerade dock inte, och istället köpte jag helt enkelt en ny dator. Problemet är att jag inte kan komma åt den externa hårddisk som jag partitionerade för Ubuntu. Datorn reagerar på att hårdvaran finns, kan t.ex. ta bort den med säkert borttagning av maskinvara etc, men kan helt enkelt inte komma åt den. Den är synlig i diskhanteringen, men saknar namn och alla alternativ (som kommer upp när man högerklickar, utforska, öppna, formatera etc) är i grått, det enda alternativet som är möjligt att bruka sig av är "ta bort volym".
Testade ta bort volym-alternativet på den mindre partitionen (18gb stor) och nu agerar den som hårddisk. Rent teoretiskt kan jag göra samma sak med den större partitionen men vill inte bli av med alla data.
Finns det någon lösning på detta problem?