SITUPS UTAN LÄNDRYGGSMÄRTA
Får man som sagt smärta från situps är det väldigt troligt att höftböjaren uträttat en för stor skjuvkraft på ländryggen och därmed skapat ett drag i dess kotor, diskar och ligament. För att råda bot på detta bör man se över utförandet och följa dessa steg.
1. Övningen situps startar med att man ryggliggande och med böjda ben suger in naveln mot ryggraden.
2. Samtidigt som man spänner magen och börjar resan "uppåt" så pressar man ned ländryggen mot marken (inte för allt vad man är värd men nästan) och man släpper inte denna spänningen under någon del av rörelsen.
3. Märker man att man får smärta i ländryggen ändå så börjar man med att minska lite på hur högt man går upp och funkar inte detta får man se efter om ens höftböjare är för korta och är de för korta så får man försöka minska spänningen i dem genom dynamisk eller statisk stretching tills de återfått normal rörlighet igen.
Samtidigt som detta så slutar man givetvis med andra övningar som stressar höftböjarna såsom benlyft och de andra övningarna jag nyss klippte in från googlesökningen.
http://axon.blogg.se/images/2011/051..._136355139.png
Funkar inget av detta och man fortfarande får ont ja då kan ett besök hos mig eller annat duktig idrottsmedicinsk person vara på sin plats men som sagt börja alltid med de andra stegen jag nyss tipsade om för de fungerar allt som oftast.
Sen ska man även komma ihåg att varken situps eller någon av de andra övningarna jag nyss tipsat om är särskilt bra för att bygga upp en bra magmuskulatur. Jag personligen har inte kört en endaste situps, benlyft eller annat vanlig "magövning" och ändå har jag en helt okej magmuskualtur.
En guide om hur man bäst tränar magmuskulaturen kommer självklart komma upp på bloggen framöver.
Hoppas denna artikel rett ut ett och annat.
/Axon