• 1
  • 2
2011-04-18, 23:17
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Prometeus

Omvänd crunch.
Citera
2011-08-01, 16:59
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pezrulezhaakon
Prometeus

Omvänd crunch.
Sjukt tung övning
Citera
2015-07-26, 00:06
Medlem
Lilltuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
SITUPS UTAN LÄNDRYGGSMÄRTA

Får man som sagt smärta från situps är det väldigt troligt att höftböjaren uträttat en för stor skjuvkraft på ländryggen och därmed skapat ett drag i dess kotor, diskar och ligament. För att råda bot på detta bör man se över utförandet och följa dessa steg.

1. Övningen situps startar med att man ryggliggande och med böjda ben suger in naveln mot ryggraden.
2. Samtidigt som man spänner magen och börjar resan "uppåt" så pressar man ned ländryggen mot marken (inte för allt vad man är värd men nästan) och man släpper inte denna spänningen under någon del av rörelsen.
3. Märker man att man får smärta i ländryggen ändå så börjar man med att minska lite på hur högt man går upp och funkar inte detta får man se efter om ens höftböjare är för korta och är de för korta så får man försöka minska spänningen i dem genom dynamisk eller statisk stretching tills de återfått normal rörlighet igen.

Samtidigt som detta så slutar man givetvis med andra övningar som stressar höftböjarna såsom benlyft och de andra övningarna jag nyss klippte in från googlesökningen.

http://axon.blogg.se/images/2011/051..._136355139.png

Funkar inget av detta och man fortfarande får ont ja då kan ett besök hos mig eller annat duktig idrottsmedicinsk person vara på sin plats men som sagt börja alltid med de andra stegen jag nyss tipsade om för de fungerar allt som oftast.

Sen ska man även komma ihåg att varken situps eller någon av de andra övningarna jag nyss tipsat om är särskilt bra för att bygga upp en bra magmuskulatur. Jag personligen har inte kört en endaste situps, benlyft eller annat vanlig "magövning" och ändå har jag en helt okej magmuskualtur.

En guide om hur man bäst tränar magmuskulaturen kommer självklart komma upp på bloggen framöver.

Hoppas denna artikel rett ut ett och annat.

/Axon
Hej. Du har verkligen hjälpt mig att reda ut mina problem. Jag började gå hos sjukgymnasten för ca 3 mån sedan för jag hade ont i ryggen med det visade sig att min höft böjare inte var symmetrisk. Hon rättade till mig och den har hållt sig på plats sedan dess. Jag har fått övningar där jag ska spänna bäckenet och rygg sträckaren samtidigt,stabilitets övningar så att säga. Har även förklarat för min pt att jag inte kan göra situps men hon hävdar att ja ska göra det ändå. Hade hojen aning om att det påfrestade höften så mycket,men nu vet jag. Har du något förslag på hur man kan träna magen så man kan få lite mer stabilitet?
Citera
2015-07-26, 01:12
Medlem
Grimleys avatar
Situps tycks vara en övning de flesta bara kan när det gäller att träna magen. Väldigt få på gymmet som gör andra övningar som liggande benlyft, hängande benlyft eller tex dragon flag som är en av de svårare.

Själv så har jag aldrig kört situps på under året jag tränat.
Citera
2015-07-26, 09:24
Medlem
Lilltuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimley
Situps tycks vara en övning de flesta bara kan när det gäller att träna magen. Väldigt få på gymmet som gör andra övningar som liggande benlyft, hängande benlyft eller tex dragon flag som är en av de svårare.

Själv så har jag aldrig kört situps på under året jag tränat.
Du kanske har några övningar till magen som man kan göra även om man inte går på gym?
Citera
2015-07-27, 23:33
Medlem
Grimleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilltuff
Du kanske har några övningar till magen som man kan göra även om man inte går på gym?

Finns väldigt många man kan göra, men här är de jag brukar göra bland annat: https://youtu.be/BsaD-BadB9M
Citera
2015-07-28, 15:53
Medlem
pezrulezhaakons avatar
Vanliga Crunches kan man göra hemma. Effektivt och enkelt. Flaxa med benen hit och dit som killen i klippet ger ingen nämnvärd skillnad på magen. Bara många sätt att träna höftböjarna på.
Citera
2015-07-28, 17:08
Medlem
Lilltuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grimley
Finns väldigt många man kan göra, men här är de jag brukar göra bland annat: https://youtu.be/BsaD-BadB9M
Ser mycket bra ut men gud vilken träningsvärk man måste få efter,blir trött bara av o titta på videon 😊
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in