2011-04-14, 13:37
Medlem
Malewhales avatar
Hej FB!

Jag använder för tillfället min ca 2 år gamla laptop som Minecraftserver åt mig och ett par kompisar. Datorn har dessa specs:

Intel Core 2 Duo Processor T6400 (2.0Ghz)
http://ark.intel.com/Product.aspx?id=40479

ATI Mobility Radeon HD 4570

4GB RAM

På datorn är det äxen Windows Vista 32-bit. Denna dator ska i framtiden i princip endast användas som Minecraftserver och kanske ska jag se film på den ibland. Är det någon idé att behålla Vista? Jag har förstått att 32-bit inte är så bra heller (man använder tydligen inte allt minne). Vad tycker ni?

Till sist önskar jag bara att ni kunde motivera ert svar och så vill jag passa på att säga:
Tack på förhand!

Edit: Tro det eller ej men jag postade faktiskt inte tråden vid detta tillfälle med flit. Jag är grym helt enkelt.
Senast redigerad av Malewhale 2011-04-14 kl. 13:41.
Citera
2011-04-14, 13:49
Medlem
agfas avatar
Det är så att XP- och Vista 32-bit båda klarar 3,5GB RAM. Så om du vill kunna utnyttja 4GB krävs ett operativsystem med 64 bitar.

Edit: Det blir nog svårt att hitta drivrutiner som fungerar till XP 64-bit, så jag rekommenderar Vista 64-bit istället. Allra bästa alternativet är nog dock Windows 7, också det med 64 bitar!

Världens bästa tid!
Senast redigerad av agfa 2011-04-14 kl. 13:53.
Citera
2011-04-14, 13:57
Bannlyst
Om du ska köra den som minecraft server så kan du alltid slänga in linux.
Annars hade jag kört Win 7 också eftersom xp börjar bli gammalt och vista suger balle.
Citera
2011-04-14, 14:01
Medlem
Luciditys avatar
Vet inte hur stor skillnad det gör på en server. Antar att många kommer säga W7 men jag gillar starkt XP. Dock tror jag att linux lär blir bra för en server. Du kommer antagligen aldrig komma i närheten av max-ram så 32 eller 64 gör minimal skillnad för ram-minnet. 4gb eller 3.5.
Citera
2011-04-14, 23:50
Medlem
Malewhales avatar
Hm, då fortsätter jag nog att använda mitt Vista. Då slipper jag tjafset med att installera OS och att inte ha en licensierad version.

Tack för alla svaren!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in