Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-14, 13:01
Medlem
Först vill jag tala om att jag är väldigt dålig på allt som har med datorer att göra
Vet inte heller om tråden hamnade rätt , men jag chansar och postar här.

Det jag funderar över är om man gör sig skyldig till brott då man använder sig utav hackade konto för att tex kolla på webb-tv? Om det nu är så, hur lätt är det att straffas och vilka eventulla straff är det vi då talar om?
Citera
2011-04-14, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Weironn
Först vill jag tala om att jag är väldigt dålig på allt som har med datorer att göra
Vet inte heller om tråden hamnade rätt , men jag chansar och postar här.

Det jag funderar över är om man gör sig skyldig till brott då man använder sig utav hackade konto för att tex kolla på webb-tv? Om det nu är så, hur lätt är det att straffas och vilka eventulla straff är det vi då talar om?

tror juridik forumet skulle passat bättre.
Citera
2011-04-14, 13:06
Medlem
Juridiskt sett kan du fällas för datorintrång genom att obehörig tillgång till datorsystem, så ja.

Sannolikheten att företaget anmäler det, att polisen utreder det eller att du åker på det är försvinnande liten. Mig veterligen har det inte hänt någonting i Sverige, om det är så kan det prövas upp till HD om där finns anledning att pröva / sätta prejudikat. Som värst tänker jag mig att kontot stängs ner eller att din IP/e-mailadress/annan identifikator lagras för att försöka spärra dig från att använda tjänsten igen.

Straffet för datorintrång är böter eller fängelse upp till 2 år: https://lagen.nu/1962:700#K4P9c
Citera
2011-04-14, 13:54
Medlem
Anser ni att skulle det vara överdrivet att använda sig utav typ nån VPN-tjänst för detta ändamål?
Senast redigerad av Weironn 2011-04-14 kl. 14:05.
Citera
2011-04-14, 15:32
Medlem
deyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weironn
Anser ni att skulle det vara överdrivet att använda sig utav typ nån VPN-tjänst för detta ändamål?
Har faktiskt ingen aning hur seriöst det kommer tas av ägarna så varför inte vara på säkra sidan och använda en VPN-tjänst.
Känns jävligt riskabelt att inte använda det.
Citera
2011-04-15, 10:28
Medlem
Vi anser nog inte att uppmana dig till brott. Betala de där 99 kr/månaden istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in