2011-04-14, 07:11
Medlem
Bananarnes avatar
Jag har nu snart läst ett år av min utbildning på högskola. Men ALLT går åt fan... Jag har klarat 4 hp och läsåret är snart slut. Som det ser ut nu kommer jag inte upp i 30 hp det här läsåret och blir därmed inte beviljad studielån nästa läsår.

Vad fan ska jag göra? Gått till den graden att jag tappat all motivation att ens gå till skolan.
Citera
2011-04-14, 07:27
Medlem
kiwi22s avatar
För det första är kravet 40 HP (om du har läst 60 HP) första året. Så..du har ännu lite längre kvar!

MEN, det är ingen omöjligt. Nu vet jag inte exakt vad du läser, men det är INTE försent och styra upp det. Du måste börja analysera vad du gör fel. Det är omöjligt så att du pluggar massor och sen bara misslyckas..

Det finns väl omtentor? Brukar finnas uppsamlingsperioder i augusti (kanske inte på alla lärosäten, vad vet jag). Kolla med din studievägledare/kursledare när det kommer omtentor/möjligt att tenta av poängen!

Dessutom brukar det finnas studenthjälp/studiehjälp/studiecentrum på de flesta säten där man kan få hjälp med uppsatser, plugg, inför tentamen, studiefokus, disciplin osv.

Klart som fan det inte är kört. Ge inte upp i alla fall, det kommer du aldrig kunna förlåta dig själv för.
Citera
2011-04-14, 07:47
Medlem
Bananarnes avatar
Jäkla bra gjort av dom som informerade oss då... Enligt vad jag fick höra så var det 30 hp det första året och 45 resterande åren.
Citera
2011-04-14, 07:51
Medlem
Ronilles avatar
1, Ta kontakt med skolans SUV för att reda ut härvan.

2, Ta kontakt med kursansvariga och förklara problemet.

3, Har du verkligen valt rätt program/kurser? Ibland kan det vara så helt enkelt att man valt fel och att det inte passar för dig som person.

4, Kontakta CSN redan nu och få reda på exakt vad som gäller för just dig. Det är bättre att kontakta CSN innan än att börja få brev och ska reda ut det.
Citera
2011-04-14, 08:00
Medlem
Kalasjnikovs avatar
1. Vad läser du?
2. Hur ser din studierutin ut till vardags?
3. Hur ser din studierutin ut när tentor närmar sig?
Citera
2011-04-14, 08:10
Medlem
Bananarnes avatar
1. Läser till Civilingenjör
2. Pluggar alldeles för lite
3. Pluggar alldeles för lite

Men nu ska jag ta mig i kragen och fixa den här skiten... Blir inte enkelt men i värsta fall har jag en upphämtningsperiod i Augusti
Citera
2011-04-14, 09:21
Medlem
låter inte kul det där... men som sagt är det där runt 40hp du måste klara första året. Antar att det är kurser som envariabelanalys, linjär algebra och kanske t.o.m. flervariabelanalys som du missat? Grejen är att allt bygger på varandra när man pluggar civ.ing och klarar du inte steg 1 är steg 2 nästan omöjligt (nästan!). Mitt tips: Skaffa studiepolare, sitt 8-5 Mån-Fre, 9 - 4 Lör - Sön.. sen när du känner att du börjar få koll på studierna... fortsätt! finns inga genvägar som ingenjörsstudent, bara råplugg och lite sup på sektionspubarna.
Citera
2011-04-14, 09:31
Medlem
Krille.the.Pettersons avatar
Första året måste du klara 62.5% det motsvarar 37HP så skärp dig nu för fanken! Ska du slacka dig igenom en utbildning får du välja ekonom eller någon humanoriautb!

Edit: Glömde ju länken http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat
Citera
2011-04-14, 09:46
Medlem
Det är mer vanligt än man tror att folk har så lite poäng avklarade. Cirka 15% av de som läste med oss första året försvann till år två pga. dåliga studieresultat.

Motivationsstoryn är ändå en tjejkompis som hade 8 omtentor av 8, och alla hölls inom loppet av en vecka. Hon pluggade under hela sommaren och lyckades sätta 5 eller 6 av dom och fick därför csn direkt när terminen började. Så allt är möjligt med lite jobb.

Eftersom du säger att du bara har 4 poäng. Ligger du då efter med arbetsuppgifter också eller får ni bara poäng för tentor?

Lycka till och ge inte upp!
Senast redigerad av fridski 2011-04-14 kl. 09:49.
Citera
2011-04-14, 10:34
Medlem
Hade samma problem förut, det ända verkliga svaret är då att plugga mera. Läs på toan, i sängen innan du somnar osv. Skippa polare och annat nöje.
Citera
2011-04-14, 10:53
Medlem
Mycket märkligt att du väljer en av de mest krävande linjerna när du uppenbart har studiesvårigheter. Är titeln civilingenjör det viktigaste för dig? (Som för övriga civ.ingenjörer )

Du ska sätta dig efter skolan på biblioteket och plugga. Försök ligga i fas med föreläsningarna och skippa som sagt en del av nöjena du nu går på. Hitta en studiekamrat och bolla frågorna med honom/henne.
Citera
2011-04-14, 11:34
Medlem
Mouseyyys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krille.the.Petterson
Första året måste du klara 62.5% det motsvarar 37HP så skärp dig nu för fanken! Ska du slacka dig igenom en utbildning får du välja ekonom eller någon humanoriautb!

Edit: Glömde ju länken http://www.csn.se/hogskola/krav/studieresultat/krav-studieresultat

Jag hoppas innerligt att du pluggar tekniskt fysik eller liknande när du dömer ut samtliga av Sveriges Universitets ekonomiutbildningar. Inser du studiekravet på Handels eller? Idiot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in