Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-04-13, 23:07
Medlem
tansos avatar
Final Cut Pro X är nu helt omskrivet från grunden och är enligt Apple den största uppdateringen sedan den första versionen släpptes. Bland nyheterna i Final Cut Pro X märks stöd för stöd för 64-bitars processorer och kunna utnyttja mer än 4GB RAM.

Priset ligger nu på 299 dollar och det tycker jag är ett riktigt bra pris. Jag tror att Avid och Media Composer får det lite svårt nu, med tanke på vad man får med Final Cut Pro X.

Dock känns det lite bekymrade med att de kanske har tagit bort funktionen i/o funktionen med att importera från tape.

Lite videos:

http://www.youtube.com/watch?v=gAXL7L9fToQ&feature=player_detailpage#t=51 3s

http://www.youtube.com/watch?v=gAXL7...ailpage#t=709s

Det ser riktigt bra ut!
Citera
2011-04-13, 23:27
Medlem
gogonihons avatar
Jag säger bara YES ÄNTLIGEN! Kan inte vänta!! Det blir köp dag 1! Typ allt som jag är missnöjd med i FCP 7 ser ut att ha adresserats.

EDIT: Eller ja, förutom att jag fortfarande saknar ett bra verktyg för att skapa och exportera undertexter.
Senast redigerad av gogonihon 2011-04-13 kl. 23:30.
Citera
2011-04-15, 15:43
Medlem
Beelzebobs avatar
Jävlar, vilket kraftfullt program! Riktigt fräna funktioner.
Citera
2011-06-22, 17:22
Medlem
IgorSs avatar
Så var det Apples tur att slutligen trä på riddarhansken, tvinga ner en på knäna och fistfucka en i röven.

Det här är alltså ingen uppdatering av Final Cut Pro utan snarare en nybörjarvariant som mer liknar iMovie.

Det fungerar säkert precis som de flesta andra redigeringsprogram alldeles utmärkt till enklare jobb och går säkert att lära sig i ett nix men för etablerade proffisionella FCP-klippare handlar det av allt att döma om ren våldtäkt.

Programmet borde heta iMovie Pro eller möjligen Final Cut Beginner. Det här handlar nämligen INTE om ett verktyg för proffisionellt bruk så om det är vad man är ute efter bör man kolla upp produkten ordentligt innan man trycker på köpknappen.

Skandal!
Citera
2011-06-27, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgorS
Så var det Apples tur att slutligen trä på riddarhansken, tvinga ner en på knäna och fistfucka en i röven.

Det här är alltså ingen uppdatering av Final Cut Pro utan snarare en nybörjarvariant som mer liknar iMovie.

Det fungerar säkert precis som de flesta andra redigeringsprogram alldeles utmärkt till enklare jobb och går säkert att lära sig i ett nix men för etablerade proffisionella FCP-klippare handlar det av allt att döma om ren våldtäkt.

Programmet borde heta iMovie Pro eller möjligen Final Cut Beginner. Det här handlar nämligen INTE om ett verktyg för proffisionellt bruk så om det är vad man är ute efter bör man kolla upp produkten ordentligt innan man trycker på köpknappen.

Skandal!
Vad heter originalvarianten på Final Cut? (Den versionen du pratar om för jag blandar ihop de olika Final Cut programmen)

Vad är den stora skillnaden mellan denna "nya" versionen av Final Cut och den som etablerade klippare använder?
Kommer jag som amatör att påverkas av att det inte finns funktioner som behövs vid redigering?
Vilken version rekommenderar du mig?
Senast redigerad av CarlGustav 2011-06-27 kl. 14:46.
Citera
2011-06-27, 21:28
Medlem
IgorSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlGustav
Vad heter originalvarianten på Final Cut? (Den versionen du pratar om för jag blandar ihop de olika Final Cut programmen)

Vad är den stora skillnaden mellan denna "nya" versionen av Final Cut och den som etablerade klippare använder?
Kommer jag som amatör att påverkas av att det inte finns funktioner som behövs vid redigering?
Vilken version rekommenderar du mig?

Versionen före hade siffran 7 så Final Cut Pro 7.

Final Cut Pro X är i grunden ett helt nytt program som inte är bakåtkompatibelt med gamla projekt. Listan på detaljer som gör att Final Cut Pro X i dagsläget är fullständigt oanvändbart för professionellt bruk är mycket lång men för att nämna några allvarliga har det ingen delningsfunktion överhuvudtaget utan är helt och hållet anpassat för enmans-arbete.

Är man ensam filmare som gör digitala videos ( det går nämligen inte att banda ut ) för hemmabruk är Final Cut Pro X säkert ett dugligt men i amatörsammanhang förhållandevis dyrt verktyg.
Citera
2011-06-27, 21:49
Medlem
luulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgorS
... Listan på detaljer som gör att Final Cut Pro X i dagsläget är fullständigt oanvändbart för professionellt bruk är mycket lång ...
Conan O'Brien hade precis ett inslag om... det.

http://www.youtube.com/watch?v=LxKYuF9pENQ
Citera
2011-06-27, 22:19
Medlem
IgorSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luulen
Conan O'Brien hade precis ett inslag om... det.

http://www.youtube.com/watch?v=LxKYuF9pENQ

Såg det. Är man intresserad av att fördjupa sig vidare i katastrofen är det bara att googla runt lite. Apple har verkligen svikit företagare som spenderat miljoner på hård och mjukvara baserat på deras system.

För egen del tycker jag det vore rätt skönt om FCP försvinner från professionella sammanhang så slipper jag som frilansande redigerare hålla mig uppdaterad på två system. FCP är i mitt tycke det sämre alternativet, men jag tycker sannerligen synd om vissa kollegor & bolag som förlitat sig på och investerat i systemet.
Citera
2011-06-30, 01:14
Medlem
Installerade förra veckan och avinstallerade lika snabbt. Programmet är ett piss i ansiktet för folk som hållt på med filmredigering länge, är helt jävla sjukt besviken.
Citera
2011-07-18, 15:03
Medlem
Fan va irriterande det blev nu... jag är "nybörjare" men känner att jag inte är nöjd med iMovie som redigerarprogram. Vill ha mer. Jag vill göra reseinslag och rese dokumentärer under mina kommande resor. Nästa resa är nu i Oktober och behöver då nåt riktigt bra program. Det ser ju jävligt bra ut... svårt det blev nu. Får väl göra mer research...
Citera
2011-07-18, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MattF
Fan va irriterande det blev nu... jag är "nybörjare" men känner att jag inte är nöjd med iMovie som redigerarprogram. Vill ha mer. Jag vill göra reseinslag och rese dokumentärer under mina kommande resor. Nästa resa är nu i Oktober och behöver då nåt riktigt bra program. Det ser ju jävligt bra ut... svårt det blev nu. Får väl göra mer research...

Kolla in Final Cut 7 Eller Premiere som blivit bättre i CS5 faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in