2026-01-07, 21:25
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intig
Det känns som att all vakna tid går åt till att planera vad hon ska köpa, hur hon ska puffa till en gardin, vad hon ska ha på sig osv osv osv. och paus för att koka en gröt eller äta mixade hallon i en skål.
Klockren sammanfattning av både podden och bloggen. En Marie Antoinette på Söder.
Citera
2026-01-07, 23:35
Medlem
Är det inte lite märkligt att hon inte nämnt något om Brigitte Bardots död? Elsa verkar ju vara väldigt inspirerad av henne,med bardotrutiga klänninar och frisyrer, och hennes mamma var rätt besatt av BB,och samlade ju på Bardot tidningsurklipp och bilder..?
Vad man än tycker om BB,så var hon ju en stor stil-ikon, och somom en stil/modeintresserad person tänker jag att man skriver en rad eller två i sin blogg när hon gårt bort.
Citera
2026-01-08, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Är det inte lite märkligt att hon inte nämnt något om Brigitte Bardots död? Elsa verkar ju vara väldigt inspirerad av henne,med bardotrutiga klänninar och frisyrer, och hennes mamma var rätt besatt av BB,och samlade ju på Bardot tidningsurklipp och bilder..?
Vad man än tycker om BB,så var hon ju en stor stil-ikon, och somom en stil/modeintresserad person tänker jag att man skriver en rad eller två i sin blogg när hon gårt bort.

Jag tror att det var först när hon dog och Elsa såg all kritik som hon fick klart för sig att det var en kontroversiell figur, tror inte hon hade nån aning. Hon vågar nog inte säga nåt nu.
Citera
2026-01-08, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Misirlouie
Jag tror att det var först när hon dog och Elsa såg all kritik som hon fick klart för sig att det var en kontroversiell figur, tror inte hon hade nån aning. Hon vågar nog inte säga nåt nu.
Kan nog vara så.Iofs kommenterar hon inget alls som händer i omvärlden.Säkrare att hålla sig till Djurgårdspromenader,äta granola och shoppa klänningar,så man inte förlorar följare=inkomst. (Eller så säger man bara att man inspirerats mkt av BB,merci,..men man ogillar hennes politiska åsikter).
Citera
2026-01-09, 10:56
Medlem
Idag berättar hon ju att hon verkligen vill ha ett jobb att gå till. Därav körkortet, vilket hon ju också berättat tidigare om. Hoppas för hennes skull att hon får mer jobb (ja hon berättar ju om ett i vår), så hon kan fylla bloggen med mer intressanta saker än gymselfies på tå. Fast, det blir väl en massa "hemliga" jobb isf, där hon bara kan teasa...
Citera
2026-01-09, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fridafogel99
Idag berättar hon ju att hon verkligen vill ha ett jobb att gå till. Därav körkortet, vilket hon ju också berättat tidigare om. Hoppas för hennes skull att hon får mer jobb (ja hon berättar ju om ett i vår), så hon kan fylla bloggen med mer intressanta saker än gymselfies på tå. Fast, det blir väl en massa "hemliga" jobb isf, där hon bara kan teasa...

Tror max hon skulle palla ett deltidsjobb, jag menar hon har ju inte behövt passa en tid någonsin och tänk all tid hon lägger på sig själv nu som försvinner. Men tror absolut inte hon menar ett heltidsjobb heller, hon kommer nog jobba enstaka timmar eller nån dag här och där men ändå tydligt betona hur hon har ett jobb.

Tror också hon skulle ha svårt för att inte få klä upp sig varje dag, man ser ju hur praktiskt klädd hon var senast, och att besöken i affärer inte handlar om hennes egna inköp. Hon skulle nog ha lätt för att tappa bort sig i sitt egna istället för att jobba.
Senast redigerad av Carli 2026-01-09 kl. 11:12.
Citera
2026-01-10, 10:49
Medlem
cleolinas avatar
Hm, exakt samma dag som Sofia tar examen som sjuksköterska och dessutom håller (egetskrivet, förmodar jag) tal till hela årskursen, inklusive lärare och alla anhöriga, skriver Elsa:

Citat:
Det finns ingenting jag hellre gör med mina dagar än att patinera skor, kånka kassar, handla mjukisbyxor, jobba med fantastiska kollegor, värma skådespelare, skicka returer, åka till Nacka Forum, tvätta jeans och jobbar natt på set.

Viss skillnad i ambition mellan dessa två poddpartners.
Å andra sidan - hon är ju multimiljonär via bloggen. Hon behöver ju inte ha något annat jobb alls om hon inte vill. Och har någon i hennes familj egentligen en utbildning, mer än att Helene och Ernst gått på konstskola (förmodar jag), vilket ju absolut är en utbildning men knappast särskilt teoretisk? Hon kanske i själva verket följer det spår som redan är upptrampat i familjen och det är det som är det naturliga för henne, dvs man studerar inte vidare och kommer in via ett yrke som ”lärling” (”assistent” i Elsas fall).

Oavsett vilket saknar jag verkligen bloggen som den var för några år sedan. Jag tycker att deras lägenhet på Mosebacke var mycket mer personligt och mysigt inrett än det nuvarande sterila showroomet (köket dock jättefint!) och det var oftare temainlägg instället för det kanske inte jätteintressanta ”det här gjorde jag en helt vanlig dag för en vecka sedan” (som alltid är likadant dessutom).

Jaja. Kanske bättre att inse att man själv lite tröttnat i stället för att bita sig fast och bara bittert klaga på någon som lever sitt liv som hon vill - även om det inte är som jag vill att hon ska leva det. 🙃🙃🙃
Citera
2026-01-10, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Hm, exakt samma dag som Sofia tar examen som sjuksköterska och dessutom håller (egetskrivet, förmodar jag) tal till hela årskursen, inklusive lärare och alla anhöriga, skriver Elsa:

Å andra sidan - hon är ju multimiljonär via bloggen. Hon behöver ju inte ha något annat jobb alls om hon inte vill. Och har någon i hennes familj egentligen en utbildning, mer än att Helene och Ernst gått på konstskola (förmodar jag), vilket ju absolut är en utbildning men knappast särskilt teoretisk? Hon kanske i själva verket följer det spår som redan är upptrampat i familjen och det är det som är det naturliga för henne, dvs man studerar inte vidare och kommer in via ett yrke som ”lärling” (”assistent” i Elsas fall).

Oavsett vilket saknar jag verkligen bloggen som den var för några år sedan. Jag tycker att deras lägenhet på Mosebacke var mycket mer personligt och mysigt inrett än det nuvarande sterila showroomet (köket dock jättefint!) och det var oftare temainlägg instället för det kanske inte jätteintressanta ”det här gjorde jag en helt vanlig dag för en vecka sedan” (som alltid är likadant dessutom).

Jaja. Kanske bättre att inse att man själv lite tröttnat i stället för att bita sig fast och bara bittert klaga på någon som lever sitt liv som hon vill - även om det inte är som jag vill att hon ska leva det. 🙃🙃🙃

Ernst och Helene har båda gått Valands konsthögskola, och en konstnärlig utbildning är i hög utsträckning även teoretisk.
Citera
2026-01-10, 11:41
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sopkvastensskaft
Ernst och Helene har båda gått Valands konsthögskola, och en konstnärlig utbildning är i hög utsträckning även teoretisk.
Aha. Men var konstutbildningarna teoretiska även på deras tid? Måste varit typ 40 år sedan? Nu för tiden vill man ju klämma in teori och uppsatser oavsett på vilken nivå men förr kanske det inte gjordes på samma sätt, speciellt inte på konstnärliga utbildningar?
Men jag vet alltså inte alls, bara spekulerar. Men skulle kanske isf vara mer förklarligt att Elsa inte verkar ha något som helst intresse av att läsa vidare och samma dag som Sofia tar examen förkunnar att hennes högsta arbetsdröm är att tvätta jeans och gå och återlämna paket på posten. Hon nämnde ju inte ens något kreativt skapande, dvs själv vara ansvarig för scenografin, utan högsta dröm verkar vara assistent som gör praktiska i stället för konstnärliga sysslor. Men om det nu är vad hon vill verkar hon ju ha foten inne nu!
Citera
2026-01-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolina

Hennes föräldrar har båda två en master från konsthögskola.Jag har också det,och kan lova att teori ingår absolut i konstutbildningen!
Citera
2026-01-10, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petroliumxx
Hennes föräldrar har båda två en master från konsthögskola.Jag har också det,och kan lova att teori ingår absolut i konstutbildningen!
Vill tillägga att med förberedande konstskolor innan högskola kan man ha 8-10 års utbildning inom konst.
Citera
2026-01-10, 12:59
Medlem
Haha asså Elsas outfit på Sofias fest… Hon är så ivrig att ha ett av de senaste köpen att hon sätter på sig den där pärlklänningen från Ganni, barbent med sandaler till! (Och underställströja, såklart!) Ser ut som att hon ska på strandfest! Och alla andra är rimligt klädda i cocktailklänningar och strumpbyxor, herreguuud så löjlig är. Hon framstår som en femåring som absolut ska ha balettkläder i skidbacken hahaha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in