jag får mer och mer associationer till the Hunger Games när jag följer Elsa & Sofia, och andra s k influencers och mediapersonligheter.
Ta poddavsnittet där de t ex berättade om Elle-galan och hur ånga typer av ingrepp
andra hade gjort...
När de beskriver fillers, injektioner, syra peeling, BUS-duschar, ozempic och mounjaro och att rita en kontur utanför läpparna som "overlining". Hur de kindpussar och kramar människor de inte känner eller ens talat med bara att de ju alla är "kändisar".... så tänker jag på första delen i Hungerspelen när Katniss förs till huvudstaden och möts av människor med blått hår, mirakulöst släta ansikten - allt förkonstlat.
Eller jag tänker på hur Marie-Antoinette och hennes hovdamers frisyrer blev allt högre och allt mer konstfullt skapade, till slut så höga att de inte kunde komma igenom vanliga dörröppningar utan att knäa och att de fick ligga på golvet när de skulle åka häst och vagn.
Tänker ni på att det är vi vanliga som göder och föder dessa människor? jag fick en obehaglig smak i munnen när jag lyssnade på poddavsnittet om Elle galan, när Elsa och sofia diskuterar om huruvida vanligt folk gör de här ingreppen eller ej.....där fanns en liten ton av förakt kände jag. Förakt mot fårskocken som följer dem.
Likaså när Sofia brukar säga att de som inspirerar andra måste få vara först med saker för att andra skall bli inspirerade och att sedan när något har blivit vanligt så måste man komma på något nytt. Att så har det alltid varit. Hon låter alltid så nöjd med att hon tycker sig tillhöra en smakelit.
Någon nämnde Andreas Cervenkas artikel i Aftonbladet
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fa-en-graddfil. Ja den är intressant, det är hans böcker om bostadsmarknaden också.
Och ja miljardärernas gräddfil tror jag hänger ihop med elsas gräddfil till Husdrömmar....från TV4s Äntligen hemma med Timell, där hon aldrig vågat berätta vad hon såg eller visste om, till SVT och serien Äkta Billgrens.
Allt är en Gräddfil för huvudstadens nepobabies.....folket ute i landet .....följer och "inspireras"... på små nagelsalonger, och injektionskliniker med i bästa fall någon som har usjukvårdsutbidlning som utför injektionerna...
Jag tycker att Elsa och Sofia för varje år mer och mer visar på de ökade klyftorna i samhället.