2025-05-22, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammusslan
Touché. Ledsamt och äckligt är det 😔

Det är ju rätt skevt att folk har shopping både som jobb och hobby. Och dessutom tar emot allt de erbjuds. Hela livet går ut på att fylla på och sedan slänga när det till sist är fullt för att kunna fylla på med ännu mer.
Citera
2025-05-22, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FlutedBlue
jag får mer och mer associationer till the Hunger Games när jag följer Elsa & Sofia, och andra s k influencers och mediapersonligheter.

Ta poddavsnittet där de t ex berättade om Elle-galan och hur ånga typer av ingrepp andra hade gjort...

När de beskriver fillers, injektioner, syra peeling, BUS-duschar, ozempic och mounjaro och att rita en kontur utanför läpparna som "overlining". Hur de kindpussar och kramar människor de inte känner eller ens talat med bara att de ju alla är "kändisar".... så tänker jag på första delen i Hungerspelen när Katniss förs till huvudstaden och möts av människor med blått hår, mirakulöst släta ansikten - allt förkonstlat.

Eller jag tänker på hur Marie-Antoinette och hennes hovdamers frisyrer blev allt högre och allt mer konstfullt skapade, till slut så höga att de inte kunde komma igenom vanliga dörröppningar utan att knäa och att de fick ligga på golvet när de skulle åka häst och vagn.

Tänker ni på att det är vi vanliga som göder och föder dessa människor? jag fick en obehaglig smak i munnen när jag lyssnade på poddavsnittet om Elle galan, när Elsa och sofia diskuterar om huruvida vanligt folk gör de här ingreppen eller ej.....där fanns en liten ton av förakt kände jag. Förakt mot fårskocken som följer dem.

Likaså när Sofia brukar säga att de som inspirerar andra måste få vara först med saker för att andra skall bli inspirerade och att sedan när något har blivit vanligt så måste man komma på något nytt. Att så har det alltid varit. Hon låter alltid så nöjd med att hon tycker sig tillhöra en smakelit.

Någon nämnde Andreas Cervenkas artikel i Aftonbladet https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...fa-en-graddfil. Ja den är intressant, det är hans böcker om bostadsmarknaden också.

Och ja miljardärernas gräddfil tror jag hänger ihop med elsas gräddfil till Husdrömmar....från TV4s Äntligen hemma med Timell, där hon aldrig vågat berätta vad hon såg eller visste om, till SVT och serien Äkta Billgrens.

Allt är en Gräddfil för huvudstadens nepobabies.....folket ute i landet .....följer och "inspireras"... på små nagelsalonger, och injektionskliniker med i bästa fall någon som har usjukvårdsutbidlning som utför injektionerna...

Jag tycker att Elsa och Sofia för varje år mer och mer visar på de ökade klyftorna i samhället.

Spot on! Tänkte också på det,hur de hade den där vi (kändisar) och de ( andra,vanliga)-tonen.Ändå är ju de två också vanliga människor,de är inga trendsetters,klädskapare,eller eg kreativa på något eget sätt.De tillräckligt med pengar för köp av sekelskiftesvåningat,Gotlandshus,märkeskläder,på att konsumera,arranger
Citera
2025-05-22, 22:13
Medlem
Forts
...arrangerar och fotar och publicerar i sina sociala medier.Och drar in pengar på reklam såklart. Och alla följare gör det möjligt för dem att fortsätta leva sina,får man nog säga,lxiga liv. Och följarna drömmer om att äga såna lägenheter,möbler,hus,kläder o grejer och att ofta äta ute.Och att se ut som de gör.Att bo fint och dyrt,att vara rik är vad som marknadförs.För yngre personer som följer t.ex B.Ingrosso handlar det om lyxliv med den perfekta (omgjorda) supersmala kroppen som förebild. Allt är så jäkla fel,skevt...
Influencervärlden är så galen.Suck.
Cervenka skriver alltid kunnigt och är inte rädd för att fräsa till när det behövs.Roland Poulsen skriver också bra om företeelser i vårt samhälle. Likaså skribenten Lisa Magnusson ( DN) har i mina ögon seglat upp som nån som har en hel bra åsikter om vår samtid.
Citera
2025-05-23, 12:49
Medlem
Hamsterbolls avatar
Förstår verkligen inte varför normalbegåvade tar automatkörkort istället för vanligt manuellt så man kan köra alla bilar sen? Eller är det billigare att ta automat? Elsa har väl inte ens en bil men kan tänka mig henne köra en riktigt retro duvblå bil på de kalkiga vägarna på Gotland. Det går ju knappast med automat.
Citera
2025-05-23, 13:41
Medlem
vem vill gissa hur länge det tar innan Elsa har Lounge Chair Saint Tropez från marie-louise sjögren i sin trädgård på Gotland?
Citera
2025-05-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Förstår verkligen inte varför normalbegåvade tar automatkörkort istället för vanligt manuellt så man kan köra alla bilar sen? Eller är det billigare att ta automat? Elsa har väl inte ens en bil men kan tänka mig henne köra en riktigt retro duvblå bil på de kalkiga vägarna på Gotland. Det går ju knappast med automat.

Många (mest kvinnor) verkar tro att köra bil med manuell växellåda är en såpass svår utmaning att det helt enkelt inte går att ta körkort om man inte tar för automat. Detta i kombination med att deras män oftast har "vanligt" körkort gör att de känner sig hugade att ta denna "genväg".
Citera
2025-05-23, 14:38
Medlem
Citat:
Det är ju supervanligt att ta automatkörkort? 95% av alla nya bilar som säljs är automatväxlade så inom kort kommer behovet av att kunna köra manuell vara ganska marginellt. Om man, som Elsa, tar körkort när man är lite äldre gör man det förmodligen för att man "måste", inte för att man vill, och då tänker jag mig att man vill göra det så lätt som möjligt för sig. Om man i efterhand upptäcker att man behöver köra manuell bil så är det ju hur lätt som helst att lägga till den behörigheten till körkortet.
Citera
2025-05-23, 14:52
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorja
Det är ju supervanligt att ta automatkörkort? 95% av alla nya bilar som säljs är automatväxlade så inom kort kommer behovet av att kunna köra manuell vara ganska marginellt. Om man, som Elsa, tar körkort när man är lite äldre gör man det förmodligen för att man "måste", inte för att man vill, och då tänker jag mig att man vill göra det så lätt som möjligt för sig. Om man i efterhand upptäcker att man behöver köra manuell bil så är det ju hur lätt som helst att lägga till den behörigheten till körkortet.

Om det är ”hur lätt som helst” så varför inte bara ta manuellt med en gång? Finns ju många gamla vackra bilar man kan vilja köra? Och gamla fula bilar med för den delen. Kan ju vara så att man behöver hyra bil utomlands eller låna någon annans gamla bil. Förstår liksom inte varför man inte bara tar ett manuellt körkort. Så svårt är det inte att växla och när man väl har det så kan man köra alla bilar.
Citera
2025-05-23, 14:58
Medlem
Citat:
Om det är ”hur lätt som helst” så varför inte bara ta manuellt med en gång? Finns ju många gamla vackra bilar man kan vilja köra? Och gamla fula bilar med för den delen. Kan ju vara så att man behöver hyra bil utomlands eller låna någon annans gamla bil. Förstår liksom inte varför man inte bara tar ett manuellt körkort. Så svårt är det inte att växla och när man väl har det så kan man köra alla bilar.
Som sagt, jag tror man vill göra det så lätt för sig som möjligt. Om man kan slippa ett moment, som man förmodligen inte ens behöver, så kan jag förstå att man gör det.
Min sambo tog automatkörkort när han var i Elsas ålder och har hittills aldrig hamnat i en situation där han behöver kunna köra manuellt. Vi har ingen egen bil utan hyr vid behov, både i Sverige och utomlands, och det har inte varit ett problem. Men vi har märkt att folk blir lite provocerade av det.
Citera
2025-05-23, 16:25
Medlem
Citat:

Det är väl inte sådär jättemycket som Elsa klarar på egen hand så detta kanske är lagom ?
Citera
2025-05-23, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malu4
Var kan jag läsa mer om Elsa och hennes medverkan i Husdrömmar?
Det gamla huset har legat ute som ”Snart till salu” i fyra dagar nu utan att någon har kommenterat det. Börjar folk bli trötta i den här tråden? Eller har Elsa redan offentliggjort det? Jag följer henne väldigt dåligt numera pga så tråkig.
Citera
2025-05-24, 09:49
Medlem
Citat:

Tror inte att Elsa kommer sätta sig i en situation där hon behöver växla De kommer hyra nya fräscha automatbilar alternativt köpa något motsvarande. Bilreklam nästa kanske
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in