2021-10-31, 09:59
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdlerSaddler
Jag tror underläget snarare är emotionellt än ekonomiskt. Skulle inte pappa måla slingor i Mosebackebadrummet? Signera den enda tavlan hans dotter har av geniet? Måla väggmålningar i lägenheten? Inget blir av. Elsa ursäktar honom och sopar under mattan…. Min gissning är att hela kostymörprojektet är ett sätt att få pappas och kulturelitens godkännande. Inte bara för att hon själv vill.
100% att det är så! Hon vill jobba med kostym för att visa att hon också har någon slags konstnärlig och kreativ ådra mer än att kopiera idén om ett vinbord och lyckas återskapa Marie-Louise Sjögrens badrum typ. Elsa är uppenbart talanglös och lever enbart på sina föräldrars namn.
Citera
2021-10-31, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
100% att det är så! Hon vill jobba med kostym för att visa att hon också har någon slags konstnärlig och kreativ ådra mer än att kopiera idén om ett vinbord och lyckas återskapa Marie-Louise Sjögrens badrum typ. Elsa är uppenbart talanglös och lever enbart på sina föräldrars namn.

Jag vill ändå tro att alla har fallenhet för något. Elsas egna talanger skulle nog bli tydligare om hon slutade pleasa och gick mer på sin egen passion. Nu får man intrycket av att hon är en kameleont, utan egen kärna.

Tänker på hur väl hon hade positionerat sig som expert på vintagemode, innan klimatkrisen kom på allas läppar. Men istället för att lita till det alierade hon sig med Wood och plötsligt antog Elsa en helt annan person, ton och stil. Nu ser hon upp till Ellen Dixdotter. Vars kök i huset på Österlen hon kopierade rakt av i lgh på Mosebacke. Nu går hon också runt i Marlene-Birger-sponsrade kläder och inreder med Cappellen-mattor och lagar rustik mat á la Matateljén…. Hon har mao övertagit Sofias girl crush.

https://nyheter24.se/bloggbevakning/2020/03/10/forvirrande-likheter-och-svar-om-elsa-billgrens-kok/

Elsas relation till Sofia påminner om den till pappan. Trånande och självutplånande.
Senast redigerad av AdlerSaddler 2021-10-31 kl. 10:29. Anledning: Stavfel.
Citera
2021-10-31, 10:29
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Jag vill ändå tro att alla har fallenhet för något. Elsas egna talanger skulle nog bli tydligare om hon slutade pleasa och gick mer på sin egen passion. Nu får man intrycket av att hon är en kameleont, utan egen kärna.

Tänker på hur väl hon hade positionerat sig som expert på vintagemode, innan klimatkrisen kom på allas läppar. Men istället för att lita till det alierade hon sig med Wood och plötsligt antog Elsa en helt annan person, ton och stil. Nu ser hon upp till Ellen Dixdottwr. Vars kök hon kopierade rakt av hennes och går runt i Marlene Birger sponsrade kläder och inreder med Cappellen-mattor. Hon har övertagit Sofias girl crush.

https://nyheter24.se/bloggbevakning/2020/03/10/forvirrande-likheter-och-svar-om-elsa-billgrens-kok/

Elsas relation till Sofia påminner om den till pappan. Trånande och självutplånande.
Verkligen!! Precis så är det ju. Och det visar på hur jag-svag Elsa faktiskt är.
Citera
2021-10-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha ja att han vägrar signera hennes tavla är faktiskt oskönt. Nästan som om han låter bli bara för att retas.

Han lämnade ju hennes mamma helt förkrossad när han blev ihop med unga fröken. Elsa hade då ingen kontakt med honom på flera år. Han träffade sitt barnbarn för första gången när Lynn var rätt stor. Så Elsa har verkligen inte alltid idoliserat honom.

Att inte signera tavlan är ju fullkomligt småsint och snudd på sadistiskt. Vad kostar det honom liksom.
Citera
2021-10-31, 11:08
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Att inte signera tavlan är ju fullkomligt småsint och snudd på sadistiskt. Vad kostar det honom liksom.
Kan bara tala för mig själv (är själv skapande/illustratör), men jag signerar enbart verk jag dels känner mig helt färdig med, dels är ”nöjd” med. Tavlan han gjorde i Äkta Billgrens var ju en ratad målning som han valt att inte avsluta och enda anledningen till att han målade ”klart” den var ju för att göra bra tv.
Citera
2021-10-31, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fula-klaeder
Tänkte lite på att Ernst Billgren upprepade gånger utnämner lillebror till familjens geni på Instagram och kan inte låta bli att misstänka att det kanske inte alltid är jättekul att vara syrran som bloggar då..

https://www.instagram.com/p/CUNh3sNMnz_/?utm_medium=copy_link

Oj vilket geni. Använder maskeringstejp och målar enfärgade fält. Han är till 100% framgångsrik pga sitt namn. Jävligt OT också men någon mer som stör sig på ”influensers” likt brorsan Billgren som dammsuger loppisar för att ”fynda” och sen säljer vidare dyrare. Liksom, köp inte om du inte vill ha? Eller behöver han cashen?
Citera
2021-10-31, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherry-coke
Oj vilket geni. Använder maskeringstejp och målar enfärgade fält. Han är till 100% framgångsrik pga sitt namn. Jävligt OT också men någon mer som stör sig på ”influensers” likt brorsan Billgren som dammsuger loppisar för att ”fynda” och sen säljer vidare dyrare. Liksom, köp inte om du inte vill ha? Eller behöver han cashen?

Också väldigt snarlikt Olle Bærtling… Googla för exempel.

Men att måla anses väl ”finare” än att tjäna kapitalet och kommersen så som Elsa säkert anses göra i kulturelitens ögon.
Citera
2021-10-31, 13:36
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:

Tänker på hur väl hon hade positionerat sig som expert på vintagemode, innan klimatkrisen kom på allas läppar. Men istället för att lita till det alierade hon sig med Wood och plötsligt antog Elsa en helt annan person, ton och stil. Nu ser hon upp till Ellen Dixdotter. Vars kök i huset på Österlen hon kopierade rakt av i lgh på Mosebacke. Nu går hon också runt i Marlene-Birger-sponsrade kläder och inreder med Cappellen-mattor och lagar rustik mat á la Matateljén…. Hon har mao övertagit Sofias girl crush.

Ja men verkligen, tror också att Elsa har alla förutsättningar att skapa något eget, men det verkar som hon känner sig vilsen och samtidigt enormt brydd över hur andra uppfattar henne.

Det är nog därför som drömmen om att bli kostymör eller scenograf ofta poppar upp i hennes blogg, det skulle faktiskt vara en bana där hon inte följer tätt i någon annans fotspår. Och jag tror att hon skulle bli bra på det, även om hennes estetik verkar en smula begränsad i dagsläget.
Men jag antar att man även inom dessa branscher kan nischa sig?

Och side-note om Sigge: Kan bara hålla med föregående, vilken kejsarens nya kläder till ”konstnär” och ”formgivare” som kan surfa sig till nån slags framgång genom sin kändisfamilj. Hans speglar är minst lika meningslösa/ointressanta som hans tavlor.
Citera
2021-10-31, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cherry-coke

Håller med! Finns ju äldre med liknande motiv dessutom som annan användare skrev. Tycker att Elsa är kreativ och betydligt mer egen och unik än hans tavlor. Och speglarna orkar jag inte med, ingen hade köpt dem om det inte hade varit han som gjort dem. Pinsamt..
Citera
2021-10-31, 15:03
Medlem
Citat:

Håller med till 100%, spot on.
Citera
2021-10-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frimlov
Håller med! Finns ju äldre med liknande motiv dessutom som annan användare skrev. Tycker att Elsa är kreativ och betydligt mer egen och unik än hans tavlor. Och speglarna orkar jag inte med, ingen hade köpt dem om det inte hade varit han som gjort dem. Pinsamt..

Verkligen, får sådana skamkänslor av att se hans deppiga, opersonliga tavlor.
Citera
2021-10-31, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Kan bara tala för mig själv (är själv skapande/illustratör), men jag signerar enbart verk jag dels känner mig helt färdig med, dels är ”nöjd” med. Tavlan han gjorde i Äkta Billgrens var ju en ratad målning som han valt att inte avsluta och enda anledningen till att han målade ”klart” den var ju för att göra bra tv.

Må hända att han inte var färdig eller nöjd med tavlan,men varför ge bort en ofärdig tavla?Är det kanske girighet eller kontrollbehov som gör att han inte signerar,typ att då kan inte Elsa sälja den dyrt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in