2021-10-11, 17:50
Medlem
fula-klaeders avatar
Funderar på om det är nåt med att Elsa mfl faktiskt saknar humor i sitt uttryck. Jämför med tex underbaraclara som också är trebarnsmorsa, kokar romantisk sylt, gillar fab kläder, älskar loppis osv. Men jag upplever att underbaraclara vågar visa en självdistans och skämta både med sina läsare och sig själv. Tror eller decoration-gänget skulle vinna mycket på att erövra lite humor.
Citera
2021-10-11, 18:19
Medlem
Citronfjerils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fula-klaeder
Funderar på om det är nåt med att Elsa mfl faktiskt saknar humor i sitt uttryck. Jämför med tex underbaraclara som också är trebarnsmorsa, kokar romantisk sylt, gillar fab kläder, älskar loppis osv. Men jag upplever att underbaraclara vågar visa en självdistans och skämta både med sina läsare och sig själv. Tror eller decoration-gänget skulle vinna mycket på att erövra lite humor.

Mmm håller med. Men för att kunna driva med sig själv så måste man ha lite självdistans och inte vara så himla ängslig, något som inte stämmer överens med Elsa och gänget.
Istället låter man ängsligheten bygga luftslott av perfekta instaflöden. ”Gulp”, som Elsa hade sagt haha.
Citera
2021-10-11, 21:54
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Du sätter huvudet på spiken. Underbaraclara är mycket mer cool (och trygg) i sin roll och driver ofta med den image hon byggt upp. Det är fortfarande snyggt paketerat men visst känns det ändå genuinare än Elsa, Wood och resten av stilbloggarna på Elle?

Dessutom kan Clara skilja mellan sitt professionella varumärke och sig själv och då blir det inte lika överspänt och ängsligt bekräftelsetörstande. Två saker som är svåra att förena med mer avslappnad humor.
Citera
2021-10-11, 22:07
Medlem
RayOfLights avatar
Apropå Elles bloggare, tippar på att nästa som kommer haka på Billgren-Wood-estetiken är vin-influencern Frida Lund som numera har nån slags livsstilsblogg på Elle.

Hon är kompis med gänget och helt gaga över hur "snygga och stilsäkra" de är och visar samtidigt upp nåt slags mindervärdeskomplex över att hon inte är på samma nivå.

Just nu bor hon i en rätt basic och modern lägga i Bagis, förvisso med några designmöbler, men frågan är hur länge hon pallar stå emot grupptrycket?
Citera
2021-10-12, 13:20
Medlem
fula-klaeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Du sätter huvudet på spiken. Underbaraclara är mycket mer cool (och trygg) i sin roll och driver ofta med den image hon byggt upp. Det är fortfarande snyggt paketerat men visst känns det ändå genuinare än Elsa, Wood och resten av stilbloggarna på Elle?

Dessutom kan Clara skilja mellan sitt professionella varumärke och sig själv och då blir det inte lika överspänt och ängsligt bekräftelsetörstande. Två saker som är svåra att förena med mer avslappnad humor.

Ja den där förmågan att se att ens bloggjag är en delmängd är ju en förmåga som jag tycker även Sandra Beijer behärskar. Crew Elle decoration verkar snarare känna sig ledsna över att vi läsare inte fattar vilka de är egentligen, i podden pratas det ständigt om hur frigjord och frispråkig slarvmaja Elsa är "på riktigt".

Är det som att de hittat på de här berättelserna om sig själva och sen blev arga för att berättelsen var för tråkig..?
Citera
2021-10-12, 13:23
Medlem
Har Elsa någon utbildning att tala om? Vad har hon pluggat?
Citera
2021-10-12, 13:50
Medlem
RayOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galenkattkvinna
Har Elsa någon utbildning att tala om? Vad har hon pluggat?
Teaterlinjen på Södra Latin. Tror inte att hon tagit ett enda högskolepoäng, även om hon verkar vara intresserad av tex design- och idéhistoria och gärna snackar om det i podden. Tycker mig ana ett visst bildningskomplex hos henne, men vad vet jag?
Citera
2021-10-12, 18:16
Medlem
atracuriums avatar
Sökt scenografutbildningen men kom inte in.

https://elsa.elle.se/mina-arbetsprover/

Tolkning av självporträtt i arbetsprovet 😳

https://m.youtube.com/watch?time_continue=53&v=Ky36u4thCdQ&feature=emb_l ogo

Just nu är hon väl på jakt efter att praktisera hos någon kostymör?
Citera
2021-10-12, 19:33
Medlem
fula-klaeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atracurium
Just nu är hon väl på jakt efter att praktisera hos någon kostymör?

En grej jag inte hänger med på är varför hon inte bara gör ett kostymjobb för en fri teatergrupp? Finns hur många som helst i Stockholm och ofta är kostym nåt som händer av bara farten, tror hon skulle ha jättelätt att få napp för att praktisera jobbet på det sättet.
Citera
2021-10-12, 19:46
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
En grej jag inte hänger med på är varför hon inte bara gör ett kostymjobb för en fri teatergrupp? Finns hur många som helst i Stockholm och ofta är kostym nåt som händer av bara farten, tror hon skulle ha jättelätt att få napp för att praktisera jobbet på det sättet.
Kan tänka mig att det finns en viss förväntan på att det ska vara lite flott redan från början; att hon ska head huntas till något skönt filmprojekt med kända skådisar. Ett obetalt kneg i någon fuktig, okänd teaterkällare känns ju b när man är van vid att ha framgångsrikt folk och vackra miljöer omkring sig.
Citera
2021-10-12, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RayOfLight
Teaterlinjen på Södra Latin. Tror inte att hon tagit ett enda högskolepoäng, även om hon verkar vara intresserad av tex design- och idéhistoria och gärna snackar om det i podden. Tycker mig ana ett visst bildningskomplex hos henne, men vad vet jag?

Oj alltså ingenting annat? Inte helt förvånad men ändå.. förstår inte riktigt hur hennes ateljé med brudklänningargår runt? Känns mer som en hobby än ett jobb. Bloggen är ju ganska stor och genererar säkert intäkter men i övrigt verkar det inte riktigt som om hon jobbar även om hon gärna vill påskina hur upptagen och seriös hon är med jobbet. Lägenheten har hon säkert fått av föräldrarna, anledningen till att de inte köper större än troligen för att de inte skulle gå runt med högre kostnader för boende per månad. Mannen tjänar väl inga större summor heller eller än särskilt välutbildad? (Har lite dålig koll) även om han ser kulturell och cool ut på söderhipstervis hehe 🙃
Citera
2021-10-12, 20:40
Medlem
Utbildning har i kreativa yrken mycket lite med hur framgångsrik man är att göra?

Elsa har nog så hon klarar sig ska du se, runt 7m i kassan i bolaget, har gjort >1m i vinst de senaste åren, efter en helt ok lön.

https://www.allabolag.se/5569313090/elsa-billgren-ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in