2022-03-25, 09:57
Medlem
Lyssnade på senaste avsnittet av Billgren/Wood podden.
Blev faktiskt illa berörd när Sofia gjorde Kibbe-testet med Elsa. Sofia läste fråga efter fråga som gick ut på att definiera vilken kroppstyp Elsa är för att få svar på hur Elsa då enligt Kibbe-testet borde klä sig.

Det kändes som mobbing. Nästan alla kvinnor som har gjort sådana här test vet hur det underförstått är mer positivt att ha den där sedvanliga "fotomodellkroppen", att vara lång, ha smala långa ben, smala långa armar, slanka överarmar, lång hals, höga kindben, stora ögon, fylliga läppar, slanka, långa fingrar.....

Och där satt Elsa och fick svara att, ja jag har korta ben, breda händer, korta fingrar, fylliga kinder, korta tjocka armar, runda sluttande axlar, stor byst, fylliga runda höfter.....

Och det var inget kort litet avsnitt av podden heller - det var fråga efter fråga.....som Sofia med större och större förtjusning lästen upp . När elsa någon gång vill ha svarat att hon nog var medel på skalan fyllde Sofia med glädje i att, -Nejdå du är stor eller bred, vill jag nog säga.

Jag undrar hur dynamiken är emellan de Sofia och Elsa... Det känns inte som att Sofia är så snäll mot sin podd-kompis, egentligen. Det är något passivt aggressivt över hennes beteende.
Citera
2022-03-25, 10:30
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlutedBlue
Blev faktiskt illa berörd när Sofia gjorde Kibbe-testet med Elsa. Sofia läste fråga efter fråga som gick ut på att definiera vilken kroppstyp Elsa är för att få svar på hur Elsa då enligt Kibbe-testet borde klä sig.

Det kändes som mobbing. Nästan alla kvinnor som har gjort sådana här test vet hur det underförstått är mer positivt att ha den där sedvanliga "fotomodellkroppen", att vara lång, ha smala långa ben, smala långa armar, slanka överarmar, lång hals, höga kindben, stora ögon, fylliga läppar, slanka, långa fingrar.....

Och där satt Elsa och fick svara att, ja jag har korta ben, breda händer, korta fingrar, fylliga kinder, korta tjocka armar, runda sluttande axlar, stor byst, fylliga runda höfter.....

Och det var inget kort litet avsnitt av podden heller - det var fråga efter fråga.....som Sofia med större och större förtjusning lästen upp . När elsa någon gång vill ha svarat att hon nog var medel på skalan fyllde Sofia med glädje i att, -Nejdå du är stor eller bred, vill jag nog säga.

Jag undrar hur dynamiken är emellan de Sofia och Elsa... Det känns inte som att Sofia är så snäll mot sin podd-kompis, egentligen. Det är något passivt aggressivt över hennes beteende.

Men va? Låter ju helt sjukt! Och vem skulle ens vara intresserad av att lyssna på när dom sitter och kör sitt Veckorevyn-rejs i podden??
Citera
2022-03-25, 10:39
Medlem
Citat:

Mitt intryck av Sofia är att hon är extremt utseendefixerad. Men detta förstärker detta ännu mer. Förstår hon inte vad hon gör mot sin väninna Elsa och vad för tankegångar kring kroppsfixering som hon producerar och reproducerar till sina lyssnare? Jag trodde Sofia var mån om att vara politiskt medveten. Men kanske detta med utseende utgör en blind fläck för henne?

Och jag håller med; vem är intresserad av detta?

Och kan det vara så att allt inte alltid är rosenskimrande mellan henne och Elsa?

Jag blir också illa berörd av att höra om detta som skedde i podden.
Senast redigerad av Saga.Lind 2022-03-25 kl. 10:42.
Citera
2022-03-25, 10:58
Medlem
Alltså dagens inlägg när hon lägger upp en bild på nån snygg danska och skriver att hon när hon såg den bilden insåg att hon ju kan ha även tunna diadem, inte bara breda! Hahahaha förlåt men är det verkligen så svårt för henne att tänka själv, måste hon få INSPIRATION för att ta ett så djärvt beslut?
Citera
2022-03-25, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind
Mitt intryck av Sofia är att hon är extremt utseendefixerad. Men detta förstärker detta ännu mer. Förstår hon inte vad hon gör mot sin väninna Elsa och vad för tankegångar kring kroppsfixering som hon producerar och reproducerar till sina lyssnare? Jag trodde Sofia var mån om att vara politiskt medveten. Men kanske detta med utseende utgör en blind fläck för henne?

Och jag håller med; vem är intresserad av detta?

Och kan det vara så att allt inte alltid är rosenskimrande mellan henne och Elsa?

Jag blir också illa berörd av att höra om detta som skedde i podden.

Blev nyfiken och försökte lyssna men HERREGUD vad tråkigt det var. Vem kan tycka att detta innehåll är intressant?

Mer spännande var dock att höra Sofia prata engelska. Jag har levt i villfarelsen att det i princip är som ett extra modersmål för henne med allt prat om Australien och alla svengelska termer i bloggen. Men hon pratar ju med extrem svensk brytning!
Citera
2022-03-25, 11:11
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miumiu2
Alltså dagens inlägg när hon lägger upp en bild på nån snygg danska och skriver att hon när hon såg den bilden insåg att hon ju kan ha även tunna diadem, inte bara breda! Hahahaha förlåt men är det verkligen så svårt för henne att tänka själv, måste hon få INSPIRATION för att ta ett så djärvt beslut?
Haha! Tänkte samma! Så ängslig att hon inte ens kan köra tunna diadem om inte nån cool danska visat att det är ”okej”!
Citera
2022-03-25, 11:40
Medlem
Skrev ett inlägg häromdagen som försvann. (Pontus!! Låt oss vara ifred här. ) Det innehöll mycket viktig information till alla Elsa heads härinne. Det är Mästerkocken VIP som hon är med i. Från säker källa.
Citera
2022-03-25, 11:44
Medlem
Branogbitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SomersetMum
Skrev ett inlägg häromdagen som försvann. (Pontus!! Låt oss vara ifred här. ) Det innehöll mycket viktig information till alla Elsa heads härinne. Det är Mästerkocken VIP som hon är med i. Från säker källa.
Ah, kan tänka mig det ja. Är nog ett program som passar henne, även om alla hennes recept är kopior av grejer som SW gjort.

Jag lyssnade för övrigt på delen av podden för de gör det här ”kropps-testet” och mådde dåligt. Elsa lät inte ens hälften så peppad som Sofia…
Citera
2022-03-25, 11:50
Medlem
SunshineUnits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga.Lind

Märkligt också med take på hennes ätstörningshistorik, som hon gärna tar upp med jämna mellanrum. Jag tänkte att om man har haft en ätstörning så borde man vara medveten om att såna här grejer förstärker kroppsfixeringen hos en själv och andra, och kan bidra till ett destruktivt förhållande till sin kropp.

Jag har inte lyssnat på avsnittet för jag står inte ut att lyssna på podden öht, men från andra kanaler får jag känslan av att Sofia har är där coola kompisen som inte alls är särskilt schysst jämt, och som har en kompis, Elsa,som har lägre status som kopierar och är glad för att få hänga med henne. Som att de inte har en vuxen relation, utan mer som på högstadiet.
Citera
2022-03-25, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocky.horror
Haha ja verkligen, och klänningen i deras samarbete ser likadan ut, men den är omlott!

https://www.lindex.com/se/p/8355167-70-vit-omlottklanning-curated-by-elsa-sofia

https://www.lindex.com/se/p/8355342-70-vit-blus-med-puffarm-curated-by-elsa-sofia

Lyckades länka!

Både Elsa och Sofia klär sig oftast i vida överdimensionerade klänningar över byxor eller täckande tights i svart vitt och beige. Nu tänker dom alltså spendera sommaren i korta magblusar i pastell och storblommiga och röda klänningar med hatt. Som dom ska använda i flera år som vanligt?
Citera
2022-03-25, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Branogbitter
Haha! Tänkte samma! Så ängslig att hon inte ens kan köra tunna diadem om inte nån cool danska visat att det är ”okej”!

Ja så fort en dansk influencer visat upp något så är detta åtråvärt i Elsas värld. Det känns lite fattigt.

Jag kan också tycka det är lite trist hur de talar om sina åldersnojor i podden. Är det som om de går runt någonstans och tycker att kvinnor som blir 40 år och så är fulare? Det är liksom det de förmedlar känner jag, att det är lite sämre att bli äldre. De försöker väl i vanlig ordning att vara ”djupa” och ”personliga” och ”icke-perfekt-relaterbara” genom att tala om sina ”problem”. Men den här sortens samtal tror jag hade varit bättre att hålla privat och inte i en podd som många, nästan uteslutande kvinnor, lyssnar på.
Senast redigerad av Saga.Lind 2022-03-25 kl. 12:53.
Citera
2022-03-25, 12:56
Medlem
Citat:

Har inte orkat lyssna på podden på ett tag men det här får jag ju ta och lyssna på, låter förfärligt, och otroligt tråkigt. Håller med om att Sofia inte framstår som en speciellt snäll kompis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in