2011-04-13, 17:07
Medlem
rjez456775s avatar
Hittade inget svar på detta i FB, nån som vet?

Har små barn, har sparat på ett konto till dem ca 15,000 kr. Kärringen o jag är skilda. Hon fick en lapp från soc. som hon måste gå till vilket hon inte behövt innan. Blir "utredning": ska ta med sitt och barnens kontoutdrag. Hon kan inte ta ut dessa pengar utan att jag skriver på, och jag tänker inte skänka dem till Soc. då jag sparat dem och jag jobbar och sköter mej.

Inte fan borde hennes livstil drabba mina pengar som jag sparat till barnen? De står i barnets konto.. De är under 10 år. Nån som vet vad som gäller?
Citera
2011-04-13, 17:10
Bannlyst
Varför skulle man skänka pengarna til soc?
Citera
2011-04-13, 17:18
Medlem
Bengt-Gerhards avatar
Så här är det: För att hon ska kunna få försörjnings- & bostadsstöd från socialen så är hon tvungen att lämna in total översikt på samtliga bankkonton som hon förfogar över, så att dom ser att man inte har någon inkomst(Eller inte har så att man klarar sig).

Om barnens konton är öppnade av dig med begränsningar som gör att dom inte får röra dom före 18 års ålder och hon inte har någon tillgång till dom så ska hon inte behöva redovisa dom för socialen då ni är separerade och inte har en gemensam ekonomi.
Citera
2011-04-13, 17:20
Medlem
Ytterligare ett exempel på varför det kan vara dumt att spara i sina barns namn. Självklart känns det även rimligt att resonera som du gör, att det är barnens pengar och inte hennes. Sen kan det såklart även vara dumt med den hållningen om det innebär att dina barn kommer leva taskigt under sin uppväxt. Det är tyvärr inte bara din föredettas tillvaro som påverkas under förutsättning att du inte har ensam vårdad om barnen.

Det bästa du kan göra är nog att kontakta soc där hon bor och lyssna med dom.
Citera
2011-04-13, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iron-Mike
Varför skulle man skänka pengarna til soc?
Man måste göra slut på exakt alla sina tillgångar innan man får hjälp av soc.

OnT.
Är deras konto under hennes namn blir hon kanske så illa tvungen. Soc = sista steget innan hemlöshet och svält. Vet folk som fått sålt bilen och köpt en skruttigare och bensinsnålare modell innan de fick hjälp. Helt i sin ordning, om man tänker efter. Men om du blank vägrar gå med på att kontot öppnas är det ju utom hennes kontroll, det spelar nog in.
Citera
2011-04-13, 17:57
Medlem
clezs avatar
Om det går att låta bli att paya äre ju klart att du ska!

varför ska du ta ansvar för hennes fuck ups
Citera
2011-04-13, 18:20
Medlem
rjez456775s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Gerhard
Så här är det: För att hon ska kunna få försörjnings- & bostadsstöd från socialen så är hon tvungen att lämna in total översikt på samtliga bankkonton som hon förfogar över, så att dom ser att man inte har någon inkomst(Eller inte har så att man klarar sig).

Om barnens konton är öppnade av dig med begränsningar som gör att dom inte får röra dom före 18 års ålder och hon inte har någon tillgång till dom så ska hon inte behöva redovisa dom för socialen då ni är separerade och inte har en gemensam ekonomi.

Detta är ett konstigt sparkonto. Man kan ta ut pengarna ,men båda föräldrarna måste skriva på pappret. Vi var tillsammans när det öppnades. Jag har i praktiken själv satt in pengar hela tiden. Därför undrar man vad som gäller, jag vägrar såklart skriva på för att ta ut pengar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in