2011-04-13, 15:43
Medlem
Jag har en massa användar profiler på servern som ska få tillgång till officemallar, dessa laddas ner då de loggar in eller använder office. jag har några kataloger samt filer som ska kopieras till ex:

enhet:\Users\Profile\namn\Application Data\Microsoft\Templates

fast till ca 100 olika konton. Hur gör jag det enklast? Har tittat litegrann på loginscript men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Om min första fråga inte går att lösa på ett bra sätt kanske man ska ha en delad mapp på någon annans server som sedan hämtas in av script. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta och emottar tacksamt hjälp.
Citera
2011-04-13, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av k043
Jag har en massa användar profiler på servern som ska få tillgång till officemallar, dessa laddas ner då de loggar in eller använder office. jag har några kataloger samt filer som ska kopieras till ex:

enhet:\Users\Profile\namn\Application Data\Microsoft\Templates

fast till ca 100 olika konton. Hur gör jag det enklast? Har tittat litegrann på loginscript men jag förstår inte riktigt hur det fungerar. Om min första fråga inte går att lösa på ett bra sätt kanske man ska ha en delad mapp på någon annans server som sedan hämtas in av script. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av detta och emottar tacksamt hjälp.

Enklast är väl att anänvda ett login-skript och i den köra robocopy.

Robocopy är mycket bra på att kopiera filer mellan kataloger, diskar och nätverk. Och man kan köra den om och om igen på samma data utan att den kopierar i onödan. Och misslyckas den så kopierar den bara det som misslyckas till nästa gång.

typ

Kod:
robocopy x:\foo y:\bar

Testa det i din cmd.exe på lite testdata flera gånger så märker du.

Vill du spegla katalogen

Kod:
robocopy /MIR x:\foo y:\bar

/MIR betyder MIRROR, dvs exakt spegling av orignialet, både lägger till och tar bort i målkatalogen. Så VAR FÖRSIKTIG när du testar så du inte dödar hela din C:\.

Kan vara värt att slänga på flaggan /R:0 så den inte försöker 1 miljon gåner (default) på samma fil om den skulle misslyckas så att den inte stoppar login.

kolla
Kod:
robocopy /?
för mer info.

eller

http://ss64.com/nt/robocopy.html

för flera exempel

Login-skriptet kan du skapa om om du läser detta

http://support.microsoft.com/kb/324803

I din BAT-fil skriver du då ovannämda kod för robocopy, men pathen får du byta ut mot en miljövariabel för att hitta användarens katalog. Milljövariabel får du välja beroende på om du ska till hemkatalogen, profilkatalogen eller något annat

Skriv
Kod:
set
i cmd.exe så ser du alla tillgängliga variabler. Så tex i ditt login-skript

Kod:
robocopy /R:0 X:\foo %USERPROFILE%\bar

Skriptet testkör du förslagsvis först innan du kör det som ett loginskript.

Har inte testat koden så jag garanterar inget, men lycka till!
Citera
2011-04-13, 22:56
Medlem
X_surfers avatar
Vore det inte enklare att använda "all users" mappen?
Citera
2011-04-20, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Vore det inte enklare att använda "all users" mappen?

Jag har testat att lägga upp Normal.dot mall som ska användas som stanard i all users asmt min egen profil på servern under application data\microsoft\templates men det funkar inte.

Jag kan inte det här med VB eller script alls. Jag vet inte om detta är enkelt. Det ska iaf vara en mall som ska se ut på ett speciellt sätt istället för den tomma sidan i word. Lekte runt litegrann med att kopiera den dit normal.dot låg men inget hände. Öppnade uppd en manuellt och det är rätt fil som visas, dock inte då word öppnas.

Jag har en shared folder som finns i alla profiler... där ligger mallarna till word, powerpoint etc. Ett loginscript vore ju bra men har letat efter det överallt steg för steg guide osm är lättförstålig ej hittat något. Det finns redan ett färdigt login script jag måste bara veta hur jag ska editera den samt vad som ska skrivas in samt om något annat ska göras i övrigt. Shared foldern har läsrättigheter så att användarna inte förstör mallen. Tacksam för svar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in